Identieke omzet Spar groeit met 1,2%

Identieke omzet Spar groeit met 1,2%

Alle organisaties die wereldwijd Spar-formules exploiteren, hebben in 2014 een gezamenlijke omzet van 31,9 miljard euro gerealiseerd. Dat is iets lager dan in 2013, toen de mondiale omzet op 32,2 miljard euro uitkwam. Op identieke basis groeide de Spar-omzet echter met 1,2%.

Tien nieuwe marktgebieden

Ook in 2014 heeft Spar als 's werelds meest mondiale merk in foodretail zijn geografische spreiding verder opgevoerd. Tien nieuwe marktgebieden, waaronder vijf landen en nieuwe regio's in Rusland en China (waarin Spar elders al aanwezig wass), maakten met Spar kennis. Met deze expansie is Spar nu aanwezig in veertig landen op vier continenten.

 

Ruim 250 organisaties exploiteren nu winkelformats van Spar, die geschikt zijn voor zowel ontwikkelde als opkomende markten. De drie grootste landen voor de groep zijn de traditionele Spar-grootmachten Oostenrijk, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk: daar was de jaaromzet respectievelijk 5,9 miljard euro, 4,3 miljard euro en 3,2 miljard euro.

 

In het grootste Spar-land (Oostenrijk) groeide de omzet met 1,9%, flink minder dan de 4,3% van vorig jaar. In Zuid-Afrika was de procentuele groei (gemeten in de lokale munt, dus niet omgerekend naar euro's) 7,8%. De grootste groeipercentages realiseerde Spar in grote markten als Rusland en China, waar het een omzetgroei (in de lokale munt) van respectievelijk 33 en 25 procent wist te realiseren.

 

"In 2014 hebben we liefst vijf landen in Azië (Indonesië en India), Afrika (Angola en Malawi) en Oost-Europa (Georgië) aan Spar toegevoegd", zegt vertrekkend managing director Gordon Campbell. "Onze strategie van groeien in nieuwe en opkomende markten en het consolideren van onze positie in onze meer ontwikkelde kernmarkten, betaalt zich uit."

 

Omzet Spar Nederland blijft dalen, België groeit minimaal

Net zoals in 2013 duidelijk zichtbaar was, presteerden België en Nederland ook in 2014 heel anders: in thuisland Nederland ging ook in 2014 de Spar-omzet weer flink onderuit. Met een ruim drie procent lagere omzet die in 2014 op bijna 432 miljoen euro uitkwam, staat Nederland nu op de 17e plaats in de rangschikking van Spar-landen.

 

De Spar-tak in België doet het met een ruim dubbel zo grote omzet (ruim 887 miljoen euro) veel beter en staat in de ranglijst van Spar op de 12e positie. Toch blijft de omzetgroei over 2014 steken op minder dan één procent: dat is toch een heel wat lagere groei dan de 4,6% omzetgroei die de twee Belgische Spar-organisaties over 2013 noteerden.

 

Stuwende kracht Campbell vertrekt

In de 22 jaar dat hij aan het roer staat bij Spar International is managing director Campbell de stuwende kracht achter deze enorme geografische spreiding van Spar. Hij zal eind dit jaar echter terugtreden en wordt vanaf januari 2016 opgevolgd door Tobias Wasmuth, nu nog managing director van Spar China en hoofd marketing & retail bij Spar International.

 

"In de afgelopen decennia heeft Gordon Campbell een buitengewone bijdrage geleverd aan Spar International", reageert Leo Crawford, voorzitter van Spar International in een persverklaring. "Gordon is een pionier in de wereld van mondiale retail en hij heeft ervoor gezorgd dat Spar een enorme groei en expansie heeft doorgemaakt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top