Illy heeft nog geen boontje voor de beurs | RetailDetail

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

De Italiaanse koffiegroep Illy heeft bedrijfsadviseur Roland Berger gevraagd om alle strategische opties voor het familiebedrijf te bekijken. Volgens de Financial Times hoorde daar een mogelijke beursgang bij, maar topman Andrea Illy ontkent.

Sector volop in beweging

Volgens de krant moet Roland Berger Illy bijstaan in zijn strategische heroriëntatie nu de koffiebranche volop aan een consolidatie toe is: Mondelez en DE Master Blenders 1753 besloten al de krachten te bundelen, Lavazza nam Carte Noir over en Massimo Zanetti (Segafredo) trok recentelijk naar de beurs om daar vers geld op te halen en overnames te kunnen doen.

 

De beurskrant zinspeelde bijgevolg op een mogelijke beursgang van Illy, maar “Een notering staat vandaag niet op onze agenda. Het idee is zeer ver af voor het ogenblik. Roland Berger moet ons alleen helpen om een audit te doen van onze strategie”, reageerde topman Andrea Illy tegenover de krant La Stampa. Er moet evenmin een intrede van een industriële of financiële speler worden verwacht: “Ons objectief is geen herschikking op aandeelhoudersvlak, maar wel een nieuwe strategie die ons naar groei moet leiden”, aldus Illy.

 

Bedrijf in handen van derde generatie

Illycaffè, dat in 2014 goed was voor een omzet van 391 miljoen euro, is nog volledig in handen van de stichtende familie Illy. Bedrijfsleider Andrea Illy is de kleinzoon van stichter Francesco en ook zijn broer Ricardo en zus Anna werken in het concern. Erevoorzitter is dan weer hun moeder Anna Rossi, de weduwe van Ernesto Illy.

 

Illy produceert dagelijks 6 miljoen koffiecups. Ze worden verkocht in meer dan 100.000 bars, verspreid over meer dan 140 landen. Een kleine helft van de productie wordt niettemin nog steeds in Italië geconsumeerd. Naast koffie is de familie Illy ook actief in chocolade (Domori), thee (Dammann), wijn (Mastrojanni), roomijs (Grom) en confituur (Agrimontana).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.