Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

De Italiaanse koffiegroep Illy heeft bedrijfsadviseur Roland Berger gevraagd om alle strategische opties voor het familiebedrijf te bekijken. Volgens de Financial Times hoorde daar een mogelijke beursgang bij, maar topman Andrea Illy ontkent.

Sector volop in beweging

Volgens de krant moet Roland Berger Illy bijstaan in zijn strategische heroriëntatie nu de koffiebranche volop aan een consolidatie toe is: Mondelez en DE Master Blenders 1753 besloten al de krachten te bundelen, Lavazza nam Carte Noir over en Massimo Zanetti (Segafredo) trok recentelijk naar de beurs om daar vers geld op te halen en overnames te kunnen doen.

 

De beurskrant zinspeelde bijgevolg op een mogelijke beursgang van Illy, maar “Een notering staat vandaag niet op onze agenda. Het idee is zeer ver af voor het ogenblik. Roland Berger moet ons alleen helpen om een audit te doen van onze strategie”, reageerde topman Andrea Illy tegenover de krant La Stampa. Er moet evenmin een intrede van een industriële of financiële speler worden verwacht: “Ons objectief is geen herschikking op aandeelhoudersvlak, maar wel een nieuwe strategie die ons naar groei moet leiden”, aldus Illy.

 

Bedrijf in handen van derde generatie

Illycaffè, dat in 2014 goed was voor een omzet van 391 miljoen euro, is nog volledig in handen van de stichtende familie Illy. Bedrijfsleider Andrea Illy is de kleinzoon van stichter Francesco en ook zijn broer Ricardo en zus Anna werken in het concern. Erevoorzitter is dan weer hun moeder Anna Rossi, de weduwe van Ernesto Illy.

 

Illy produceert dagelijks 6 miljoen koffiecups. Ze worden verkocht in meer dan 100.000 bars, verspreid over meer dan 140 landen. Een kleine helft van de productie wordt niettemin nog steeds in Italië geconsumeerd. Naast koffie is de familie Illy ook actief in chocolade (Domori), thee (Dammann), wijn (Mastrojanni), roomijs (Grom) en confituur (Agrimontana).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top