Impact Russisch embargo in kaart gebracht

Impact Russisch embargo in kaart gebracht

Het Russisch embargo heeft een aanzienlijke impact gehad op de evolutie van de prijzen en de uitvoer van Belgische peren, appelen, melk en varkensvlees. Dat blijkt uit een studie van de FOD Economie, besteld door minister van Landbouw Willy Borsus.

Een vijfde minder export

Nadat het Westen in augustus vorig jaar een aantal sancties uitvaardigde tegen Rusland na het neerhalen van het MH17-passagiersvliegtuig boven Oekraïne sloeg Vladimir Poetin meteen hard terug: er kwam een totaalverbod op de invoer van Westerse landbouwproducten.

 

Op vraag van federaal minister van Landbouw Willy Borsus (MR) heeft de FOD Economie nu de gevolgen van dat embargo becijferd, en die zijn niet gering. In het laatste kwartaal van 2014 lagen de prijzen van de peren 23,7% (Conférence) tot 41,7% (Doyenné du Comice) lager dan in dezelfde periode in 2013. De gemiddelde prijs voor Jonagold-appelen lag zo'n 34,5% lager. Ook de prijs voor melk en varkensvlees kende een serieuze daling: bij melk bedroeg de daling op jaarbasis 23,9%, bij varkensvlees ging het om 15%.

 

Ook de impact op de Belgische export was aanzienlijk: vergeleken met het laatste kwartaal van 2013 is de totale export van peren gedaald met 20,6%, die van appelen met 19% en die van varkensvlees met 19,8%. Telkens om en bij een vijfde dus.

 

Voortaan zal de FOD Economie deze analyse elk kwartaal actualiseren, zo laat de minister nog weten: "Deze studie zal mij in staat stellen om er bij de Europese Commissie voor te pleiten om gunstige maatregelen te onderhandelen voor de Belgische producenten voor de valorisatie en de export van onze producten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top