Impact Russisch embargo in kaart gebracht | RetailDetail

Impact Russisch embargo in kaart gebracht

Impact Russisch embargo in kaart gebracht

Het Russisch embargo heeft een aanzienlijke impact gehad op de evolutie van de prijzen en de uitvoer van Belgische peren, appelen, melk en varkensvlees. Dat blijkt uit een studie van de FOD Economie, besteld door minister van Landbouw Willy Borsus.

Een vijfde minder export

Nadat het Westen in augustus vorig jaar een aantal sancties uitvaardigde tegen Rusland na het neerhalen van het MH17-passagiersvliegtuig boven Oekraïne sloeg Vladimir Poetin meteen hard terug: er kwam een totaalverbod op de invoer van Westerse landbouwproducten.

 

Op vraag van federaal minister van Landbouw Willy Borsus (MR) heeft de FOD Economie nu de gevolgen van dat embargo becijferd, en die zijn niet gering. In het laatste kwartaal van 2014 lagen de prijzen van de peren 23,7% (Conférence) tot 41,7% (Doyenné du Comice) lager dan in dezelfde periode in 2013. De gemiddelde prijs voor Jonagold-appelen lag zo'n 34,5% lager. Ook de prijs voor melk en varkensvlees kende een serieuze daling: bij melk bedroeg de daling op jaarbasis 23,9%, bij varkensvlees ging het om 15%.

 

Ook de impact op de Belgische export was aanzienlijk: vergeleken met het laatste kwartaal van 2013 is de totale export van peren gedaald met 20,6%, die van appelen met 19% en die van varkensvlees met 19,8%. Telkens om en bij een vijfde dus.

 

Voortaan zal de FOD Economie deze analyse elk kwartaal actualiseren, zo laat de minister nog weten: "Deze studie zal mij in staat stellen om er bij de Europese Commissie voor te pleiten om gunstige maatregelen te onderhandelen voor de Belgische producenten voor de valorisatie en de export van onze producten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.