De Britse supermarktketen Co-op stort zich op de groeiende markt voor consumptie onderweg met een nieuwe winkelconcept: Co-op On The Go. De keten heeft de ambitie om de komende twee tot drie jaar honderden van deze miniwinkels te openen.
“Dark trading” na sluitingstijd
Het nieuwe winkelconcept is volgens Co-op een unicum voor het Verenigd Koninkrijk. Met een verkoopoppervlakte van 55 tot 90 m² zijn de winkels amper een kwart van het formaat van reguliere Co-op-winkels. Het assortiment is toegespitst op directe consumptie: van ontbijt tot warme avondmaaltijden, waaronder vers in de winkel gebakken pizza’s.
De winkels zijn open van 7 tot 19 u, waarmee de keten inspeelt op forensen en stadsbewoners. In een volgende fase schakelen de winkels in de avonduren over op zogeheten ‘dark trading’: geen fysieke verkoop meer, maar snelle bezorging van onder meer pizza’s via Co-ops Quick Commerce-platform.
De eerste vestiging opende gisteren de deuren in Solihull (vlakbij Birmingham), voor de komende maanden staan al vijftien vestigingen op de planning. Co-op hoopt in de komende twee tot drie jaar enkele honderden On the Go-winkels te openen. De winkels zullen op nieuwe locaties verschijnen, maar ook in de plaats van sommige bestaande vestigingen en soms zelfs als aparte winkel binnen bestaande supermarkten.







