Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd | RetailDetail

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top