Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top