Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd | RetailDetail

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.