Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd | RetailDetail

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Indian Curry en Bicky Crisp finalisten Lay's smaakwedstrijd

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Vandaag heeft Lay’s de finalisten van zijn crowdsourcing-stunt ‘Maak je Smaak!’ bekendgemaakt. De jury, voorgezeten door topchefs Wout Bru en Michel Rigolet, pikte uit maar liefst 245.828 inzendingen de chipssmaken ‘Indian Curry Style’ en ‘Bicky Crisp’ (naar de hamburgers). Wie uiteindelijk de eindzege haalt, wordt echter door de consument zelf bepaald.

Belgische eetcultuur

Het concept van de 'co-creatie'-actie, die de chipsfabrikant sinds 2009 in diverse landen heeft uitgerold, is simpel. Iedereen mocht zelf een smaak uitvinden, waarna Lay's de smaken testte en een jury liet beslissen over de finalisten. Vanaf 3 oktober liggen zo de twee geselecteerde smaken in de winkelrekken, en de smaak die tussen dan en begin december de meeste stemmen krijgt van proevende klanten wordt een jaar lang geproduceerd. De uitvinder strijkt 25.000 euro en 1% van de omzet op.

 

Lay's Maak je SmaakKanshebsters op die prijzenpot in België zijn Klara de Wilde, met haar chipssmaak die naar de drie sausjes van een Bicky burger smaakt, en Karin Luyckx, die zich baseerde op de Indiase keuken met een kruidenmengeling van koriander, komijn, knoflook, peper en kerriepoeder.

 

De keuzes voor de smaken passen volgens de jury helemaal in de Belgische eetcultuur. Opvallend veel inzendingen benadrukten het multiculturele karakter van het land en de typische aperitief- en biercultuur,  maar ook de sterke frietkottraditie. Een traditie die overigens niet alleen Belgisch blijkt, want vorig jaar kwam in Nederland al het ‘Patatje Joppie’ (naar de frietsaus) als favoriete chipssmaak uit de bus. Voor Lay’s was de ‘Maak je Smaak !’-actie dus een interessante oefening om de smaak van de consument te leren kennen.

Brand activation

Toch was het natuurlijk vooral een originele manier om de Belgen te enthousiasmeren voor het merk. "Voor Lay’s is dit een unieke en kwalitatieve manier om de Belgische consument beter te leren kennen en met hem samen te werken. We wilden een actie waarmee we de Belg van A tot Z betrekken in het proces", verklaart Sabine De Veilder, Sales Director Retail BeLux, die overigens genomineerd werd tot Marketeer van het Jaar als motor achter het concept.


Lay’s bestaat als chipsmerk sinds 1932 en maakt deel uit van PepsiCo sinds 1965. In 1958 maakte het merk als Smiths zijn intrede op de Belgische markt. Vandaag beslaat Lay’s er de derde plaats op de markt van zoete en gezouten snacks. Moederholding PepsiCo werd begin september overigens verkozen tot meest duurzame bedrijf in de foodsector volgens de Dow Jones Index.

 

{youtubejw}ZkQuW64zcbc{/youtubejw}
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.