RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Hoe Lidl de wereld verovert

iconFood3 maart, 2017

Lidl bouwt in rap tempo aan internationale expansie. Nu de discounter een nieuwe CEO heeft benoemd en op het punt staat om de eerste winkels in de VS te openen, is het interessant om de cijfers achter het succesverhaal onder de loep te nemen. 

Sterke groei

Hoewel Lidl geen beursgenoteerd bedrijf is, publiceert het wel de resultaten van Lidl Stiftung & Co KG, de divisie die alle internationale activiteiten (dus buiten Duitsland) aanstuurt. Analisten van Barclays zijn in de beschikbare cijfers van de laatste vier jaren gedoken, tot en met het boekjaar 2015 dat liep tot eind februari 2016. En dat levert enkele boeiende inzichten op. 

Het strakke groeiritme van Lidl dwingt in elk geval respect af. In boekjaar 2015 groeide de omzet met 12% tot 38,3 miljard euro. Ook de jaren voordien was er sterke vooruitgang: 11,2% in boekjaar 2014 en 14,1% in 2013. Hoewel Lidl geen aparte cijfers per land publiceert, weten we dat de groei bijzonder sterk was in onder meer het VK, Spanje (+12,5%) en Tsjechië (+16%). 
 

Hoge marges

Opmerkelijk is dat die groei niet gepaard gaat met een druk op de marges. De EBITDA of bedrijfskasstroom bedroeg 7,79% in 2015, het hoogste niveau in vier jaar. In Europa doet enkel Colruyt (lichtjes) beter. 

Ondanks sterke prijsinvesteringen in een aantal landen wist Lidl z’n brutomarge te verhogen tot 26,40%, ook het hoogste percentage in vier jaar. Wellicht is die prestatie mede te danken aan de upgrading die Lidl de afgelopen jaren heeft doorgevoerd in z’n winkels, met meer verse producten en A-merken. Het illustreert ook het stevige businessmodel van Lidl, dat een sterke inkoopmacht koppelt aan doorgedreven kostenbeheersing. 
 

Lage kosten

De personeelskosten bedroegen in 2015 bij Lidl 8,9% van de omzet. Dat is laag in vergelijking met de meeste sectorgenoten – enkel DIA en Jeronimo Martins doen beter. Bij Colruyt bedraagt de personeelskost meer dan 13%, bij Ahold Delhaize meer dan 14%. Nochtans staat Lidl niet bekend om een beleid van lage lonen. Het cijfers zijn dus een gevolg van een sterke focus op efficiency. De opbrengsten per medewerker stegen bij Lidl Stiftung met 4,7% in 2015.

Die hoge productiviteit wordt onder andere bereikt door het beperkte assortiment en het feit dat alle winkels een gelijkaardige lay-out hebben. Ook het doorgedreven gebruik van shelf-ready packaging helpt. Bovendien zijn de winkelmedewerkers polyvalent. Ze kunnen de kassa bemannen of vakkenvullen in functie van de klantenstroom. 
 

Agressieve expansie

De internationale investeringen verdubbelden bij Lidl tussen 2012 en 2015. In 2015 steeg de Capex (Capital Expenditure of investeringen in vernieuwing/vervanging) bij Lidl Stiftung met 13,7% tot 2,84 miljard euro, of 7,4% van de omzet. 
Dat is erg hoog in vergelijking met de sector, maar hou er rekening mee dat Duitsland niet in deze cijfers zit – en daar is de expansie grotendeels voltooid. Aangezien Lidl relatief simpele winkels bouwt, zal het aantal bijgekomen vierkante meters in verhouding hoger zijn dan bij concurrenten. Daarover publiceert Lidl geen cijfers. 
 

Inkoopmacht

Alle cijfers wijzen er op dat Lidl Stiftung die agressieve expansiestrategie goed onder controle houdt. Het netto werkkapitaal blijft negatief (-5% en lager, beter dan het sectorgemiddelde), de betaaltermijn ging van 41 naar 40 dagen en de voorraadrotatie bedroeg slechts 19 verkoopdagen in 2015, tegenover 21 dagen het jaar daarvoor en 31 dagen voor de sector in Europa. 

Ook dit is te danken aan het specifieke Lidlconcept. Een beperkt assortiment betekent inkoopmacht (grote volumes per sku), reduceert de complexiteit van de bevoorradingsketen en verlaagt het voorraadrisico.  De focus op private label versterkt de prijspositionering en de winstgevendheid. Het versterkt ook de machtspositie van Lidl ten opzichte van leveranciers, die tegen elkaar worden uitgespeeld. Het inzetten van in/out promoties met non-food zorgt voor trafiek naar de winkels terwijl het voorraadrisico beperkt is. 
 

En dan nu: Amerika

Schwarz Group heeft al aangekondigd dat het zijn investeringsbudget gaat verhogen van 5,2 miljard naar 6,5 miljard in 2016. Hogere investeringen die vooral Lidl ten goede zullen komen. De retailer start in de VS en in Servië, en blijft ook in andere markten zijn winkelpark vernieuwen en upgraden. Bovendien zal de discounter naar verwachting zijn onlineactiviteiten verder uitbouwen.

 
Wat de VS betreft: de eerste 20 winkels openen reeds deze zomer in Virginia, North Carolina en South Carolina. Tegen de zomer van 2018 moet Lidl een honderdtal winkels hebben langs de oostkust. Aan een tempo van 100 winkels per jaar kan Lidl in de VS snel een significante speler worden met een omzet van 9 miljard dollar tegen 2023 (een schatting van Kantar Retail). Een Amerikaans Lidl verkooppunt zou in de eerste fase een omzet halen van 10,9 miljoen dollar, wat tegen 2023 moet oplopen tot 15,2 miljoen.
 

Impact op Ahold Delhaize? 

De komst van Lidl zal onvermijdelijk een impact hebben op de bestaande retailers in de regio. In het discountsegment zijn hier onder andere Aldi en Save-A-Lot actief, twee spelers die ook al stevige expansieplannen hebben aangekondigd. Ook Wal-Mart zit niet stil en heeft een prijsoffensief ontketend. Mogelijk komen traditionele supermarktspelers onder druk. Een aantal regionale ketens heeft de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in winkelbeleving en prijsniveau. 

Kan de komst van Lidl een bedreiging betekenen voor Ahold Delhaize, dat immers ook langs de oostkust actief is? Dat hangt ervan af, meent men bij Barclays. Zowel Delhaize als Ahold hebben ervaring met Aldi en Lidl in hun thuismarkten en in verschillende andere landen. Dat geeft hen een voordeel tegenover de Amerikaanse collega’s. 

Amerikaanse consumenten zijn bovendien meer gehecht aan nationale merken dan hun Europese tegenhangers. Dat maakt discounters voor hen iets minder aantrekkelijk. Supermarkten hebben een voordeel inzake assortiment en service. 

Wel is het zo dat Lidl in de VS grotere winkels zal openen dan in Europa, wat erop kan wijzen dat de retailer zich bewust is van de Amerikaanse consumentenverwachtingen. Al houdt elke afwijking van hun standaardmodel ook een risico in. Wait and see!

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Lidl bouwt in rap tempo aan internationale expansie. Nu de discounter een nieuwe CEO heeft benoemd en op het punt staat om de eerste winkels in de VS te openen, is het interessant om de cijfers achter het succesverhaal onder de loep te nemen.  Sterke groei Hoewel Lidl geen beursgenoteerd bedrijf is, publiceert het wel de resultaten van Lidl Stiftung & Co KG, de divisie die alle internationale activiteiten (dus buiten Duitsland) aanstuurt. Analisten van Barclays zijn in de beschikbare cijfers van de laatste vier jaren gedoken, tot en met het boekjaar 2015 dat liep tot eind februari 2016. En...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN