Jaarcijfers meevaller voor Colruyt | RetailDetail

Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Softdiscounter Colruyt deed het in zijn gebroken boekjaar 2011/2012 beter dan verwacht. De distributeur uit Halle had een stabiele winst voorspeld, maar zag uiteindelijk zowel de omzet als de winst groeien. Het volgende jaar wordt wel uitdagend, waarschuwt de groep al.

De nettowinst van de Colruyt Groep steeg in het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, met 1,5% tot 342,9 miljoen euro, terwijl de omzet 7,8% groeide tot 7,85 miljard euro. Ook het marktaandeel ging er op vooruit: in het eerste kwartaal van 2012 bereikte de groep naar eigen zeggen een marktaandeel van 25,45%.

 

6% groei voor Colruyt-label

Volgens Colruyt heeft het die groei voornamelijk te danken aan “het consequent vasthouden aan onze laagsteprijzenstrategie”. De Colruyt-winkels in België realiseerden een omzetstijging van 6%, goed voor een totaal van 4,97 miljard euro.

 

Ook de andere ketens van de groep zorgden voor groei: de omzet steeg bij OKay en Bio-Planet (samen +14,5%), net als bij DreamLand en DreamBaby (+9,4%). Dochter Spar Retail zag op zijn beurt zowel de omzet als de operationele winst toenemen, dankzij een gestaag stijgende omzet per vierkante meter. De franchiseketen is vandaag goed voor een marktaandeel van 3,04%.


Opvallend is echter de prestatie van Colruyts DATS24-tankstations in België en Frankrijk: daar steeg de omzet met liefst 29,3%; voor 10% te danken aan volumegroei en voor 15,3% dankzij stijgingen in de brandstofprijzen.

 

‘Consument focust op laagste prijs en huismerken’

In Frankrijk stijgt ondertussen de merkbekendheid van de soft discounter, maar daar is de retailer wel verlieslatend wegens “prijsinvesteringen en versnelde winkelexpansie in een uitzonderlijk concurrentiële markt”.


“Het blijvend onzeker economisch klimaat in de eurozone doet de consument op zijn centen letten, waardoor de focus gelegd wordt op laagste prijs, aangescherpte promoties en een verschuiving naar huismerken,” klinkt het besluit in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.