Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Softdiscounter Colruyt deed het in zijn gebroken boekjaar 2011/2012 beter dan verwacht. De distributeur uit Halle had een stabiele winst voorspeld, maar zag uiteindelijk zowel de omzet als de winst groeien. Het volgende jaar wordt wel uitdagend, waarschuwt de groep al.

De nettowinst van de Colruyt Groep steeg in het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, met 1,5% tot 342,9 miljoen euro, terwijl de omzet 7,8% groeide tot 7,85 miljard euro. Ook het marktaandeel ging er op vooruit: in het eerste kwartaal van 2012 bereikte de groep naar eigen zeggen een marktaandeel van 25,45%.

 

6% groei voor Colruyt-label

Volgens Colruyt heeft het die groei voornamelijk te danken aan “het consequent vasthouden aan onze laagsteprijzenstrategie”. De Colruyt-winkels in België realiseerden een omzetstijging van 6%, goed voor een totaal van 4,97 miljard euro.

 

Ook de andere ketens van de groep zorgden voor groei: de omzet steeg bij OKay en Bio-Planet (samen +14,5%), net als bij DreamLand en DreamBaby (+9,4%). Dochter Spar Retail zag op zijn beurt zowel de omzet als de operationele winst toenemen, dankzij een gestaag stijgende omzet per vierkante meter. De franchiseketen is vandaag goed voor een marktaandeel van 3,04%.


Opvallend is echter de prestatie van Colruyts DATS24-tankstations in België en Frankrijk: daar steeg de omzet met liefst 29,3%; voor 10% te danken aan volumegroei en voor 15,3% dankzij stijgingen in de brandstofprijzen.

 

‘Consument focust op laagste prijs en huismerken’

In Frankrijk stijgt ondertussen de merkbekendheid van de soft discounter, maar daar is de retailer wel verlieslatend wegens “prijsinvesteringen en versnelde winkelexpansie in een uitzonderlijk concurrentiële markt”.


“Het blijvend onzeker economisch klimaat in de eurozone doet de consument op zijn centen letten, waardoor de focus gelegd wordt op laagste prijs, aangescherpte promoties en een verschuiving naar huismerken,” klinkt het besluit in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top