Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Softdiscounter Colruyt deed het in zijn gebroken boekjaar 2011/2012 beter dan verwacht. De distributeur uit Halle had een stabiele winst voorspeld, maar zag uiteindelijk zowel de omzet als de winst groeien. Het volgende jaar wordt wel uitdagend, waarschuwt de groep al.

De nettowinst van de Colruyt Groep steeg in het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, met 1,5% tot 342,9 miljoen euro, terwijl de omzet 7,8% groeide tot 7,85 miljard euro. Ook het marktaandeel ging er op vooruit: in het eerste kwartaal van 2012 bereikte de groep naar eigen zeggen een marktaandeel van 25,45%.

 

6% groei voor Colruyt-label

Volgens Colruyt heeft het die groei voornamelijk te danken aan “het consequent vasthouden aan onze laagsteprijzenstrategie”. De Colruyt-winkels in België realiseerden een omzetstijging van 6%, goed voor een totaal van 4,97 miljard euro.

 

Ook de andere ketens van de groep zorgden voor groei: de omzet steeg bij OKay en Bio-Planet (samen +14,5%), net als bij DreamLand en DreamBaby (+9,4%). Dochter Spar Retail zag op zijn beurt zowel de omzet als de operationele winst toenemen, dankzij een gestaag stijgende omzet per vierkante meter. De franchiseketen is vandaag goed voor een marktaandeel van 3,04%.


Opvallend is echter de prestatie van Colruyts DATS24-tankstations in België en Frankrijk: daar steeg de omzet met liefst 29,3%; voor 10% te danken aan volumegroei en voor 15,3% dankzij stijgingen in de brandstofprijzen.

 

‘Consument focust op laagste prijs en huismerken’

In Frankrijk stijgt ondertussen de merkbekendheid van de soft discounter, maar daar is de retailer wel verlieslatend wegens “prijsinvesteringen en versnelde winkelexpansie in een uitzonderlijk concurrentiële markt”.


“Het blijvend onzeker economisch klimaat in de eurozone doet de consument op zijn centen letten, waardoor de focus gelegd wordt op laagste prijs, aangescherpte promoties en een verschuiving naar huismerken,” klinkt het besluit in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé legt de lat hoger

26/09/2017

Nestlé legt de lat hoger. De Zwitserse voedingsgigant mikt de komende jaren zowel op een sterkere groei van zijn omzet als op hogere operationele marges. Het richt zich daarvoor voornamelijk op de groeiende segmenten als mineraalwater, dierenverzorging, babyvoeding en koffie.

Proces tegen voormalige toplui van Tesco van start

26/09/2017

Het proces tegen drie voormalige toplui van de Britse supermarktgroep Tesco die beticht worden van boekhoudkundige fraude is van start gegaan. Ze riskeren een gevangenisstraf die kan oplopen tot tien jaar.

Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Back to top