Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Jaarcijfers meevaller voor Colruyt

Softdiscounter Colruyt deed het in zijn gebroken boekjaar 2011/2012 beter dan verwacht. De distributeur uit Halle had een stabiele winst voorspeld, maar zag uiteindelijk zowel de omzet als de winst groeien. Het volgende jaar wordt wel uitdagend, waarschuwt de groep al.

De nettowinst van de Colruyt Groep steeg in het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, met 1,5% tot 342,9 miljoen euro, terwijl de omzet 7,8% groeide tot 7,85 miljard euro. Ook het marktaandeel ging er op vooruit: in het eerste kwartaal van 2012 bereikte de groep naar eigen zeggen een marktaandeel van 25,45%.

 

6% groei voor Colruyt-label

Volgens Colruyt heeft het die groei voornamelijk te danken aan “het consequent vasthouden aan onze laagsteprijzenstrategie”. De Colruyt-winkels in België realiseerden een omzetstijging van 6%, goed voor een totaal van 4,97 miljard euro.

 

Ook de andere ketens van de groep zorgden voor groei: de omzet steeg bij OKay en Bio-Planet (samen +14,5%), net als bij DreamLand en DreamBaby (+9,4%). Dochter Spar Retail zag op zijn beurt zowel de omzet als de operationele winst toenemen, dankzij een gestaag stijgende omzet per vierkante meter. De franchiseketen is vandaag goed voor een marktaandeel van 3,04%.


Opvallend is echter de prestatie van Colruyts DATS24-tankstations in België en Frankrijk: daar steeg de omzet met liefst 29,3%; voor 10% te danken aan volumegroei en voor 15,3% dankzij stijgingen in de brandstofprijzen.

 

‘Consument focust op laagste prijs en huismerken’

In Frankrijk stijgt ondertussen de merkbekendheid van de soft discounter, maar daar is de retailer wel verlieslatend wegens “prijsinvesteringen en versnelde winkelexpansie in een uitzonderlijk concurrentiële markt”.


“Het blijvend onzeker economisch klimaat in de eurozone doet de consument op zijn centen letten, waardoor de focus gelegd wordt op laagste prijs, aangescherpte promoties en een verschuiving naar huismerken,” klinkt het besluit in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top