Kaufland experimenteert in Tsjechië met een opvallend kleiner winkelformaat: In Veselí nad Lužnicí opende de retailer een testwinkel van ‘amper’ 2.245 m² – half zo groot als de voorkeursgrootte voor de formule.
Volwaardige Kaufland-ervaring
Hoewel de winkel de helft kleiner is dan de klassieke Kaufland-hypermarkt, benadrukt landmanager Sven Reinhard dat klanten niets hoeven in te boeten op aanbod of beleving. Ook in het kleinere formaat biedt Kaufland een assortiment van meer dan 13.000 artikelen, inclusief bediende toonbanken met regionale specialiteiten, schrijft Lebensmittel Zeitung. Daarnaast is er ruimte voor non-foodacties, zoals een compacte Parkside-presentatie.
Met het compacte concept speelt Kaufland in op veranderend consumentengedrag. “Klanten willen sneller en efficiënter winkelen, zonder daar grote afstanden voor te moeten afleggen”, verklaart Reinhard. Het kleinere formaat moet Kaufland toelaten om ook locaties te bedienen waar een klassieke grootte minder geschikt is – zoals Veselí nad Lužnicí met zijn amper 6.500 inwoners.
Toekomstgericht
De kleinere winkel vergt ook minder personeel: de vestiging vlakbij de Oostenrijkse grens telt zestig medewerkers. De keten investeerde er in zelfscan én zelfbedieningskassa’s. De vestiging wil toekomstgericht zijn: er zijn laadpunten voor elektrische wagens, maar opvallend weinig parkeerplaatsen voor een Kaufland-vestiging (173).
Een bredere omschakeling naar kleinere winkels staat voorlopig niet op de agenda, zegt Kaufland-eigenaar Schwarz Gruppe. Ook een uitrol naar Duitsland is niet voorzien.


