Kellogg waarschuwt voor kleinere groei | RetailDetail

Kellogg waarschuwt voor kleinere groei

Kellogg waarschuwt voor kleinere groei

Het Amerikaanse Kellogg heeft er een moeilijk kwartaal opzitten: de producent van onder andere de bekende ontbijtgranen voelt zich dan ook genoodzaakt de verwachtingen rond de groei op lange termijn naar beneden bij te stellen.

Dieet-ontbijtgranen zijn 'passé'

Kellogg voorzag eerder een omzetgroei van gemiddeld 3 tot 4 procent op de lange termijn, maar het spreekt nu van 1 tot 2 procent. Vorig jaar daalde de omzet nog met 2 procent, terwijl Kellogg verwacht dat er dit jaar een status quo zal zijn.

 

Vooral in de Verenigde Staten heeft het bedrijf het bijzonder moeilijk. De vergelijkbare omzet bij ontbijtgranen daalde er met 7,7 procent en ook de snacksafdeling zag een terugval van 3,1 procent. Volgens het bedrijf richten te veel producten zich nog op gewichtsverlies, terwijl die trend voorbij is. Daarom gaan een aantal producten zich heroriënteren naar andere markten.

 

In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet lichtjes met 0,3 procent naar 3,51 miljard dollar (3,1 miljard euro), maar het bedrijf maakte wel een verlies van 293 miljoen dollar (250 miljoen euro). Die was wel voor een groot deel te wijten aan aanpassingen aan het pensioenplan voor de werknemers. Een jaar eerder was dat nog een winst van 818 miljoen dollar (720 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.