Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen

Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen

De Britse retailer Waitrose gaat van start met 'Pick Your Own Offers', naar eigen zeggen een wereldprimeur die klanten zowel online als in de winkel in staat stelt om zelf te bepalen op welke items ze 20 procent korting willen krijgen.

 

Korting in de winkel en online

Alleen klanten die lid zijn van myWaitrose komen voor deelname in aanmerking. Deze klanten kunnen tien items kiezen uit een lijst van zo'n duizend artikelen, variërend van producten voor dagelijks gebruik tot specialiteiten. De lijst is samengesteld uit de artikelen die de klanten van Waitrose het meest frequent kopen en bestaat uit zowel merkartikelen als huismerken van Waitrose.


Deze keuze van tien items waarop hij of zij twintig procent korting wil ontvangen, maakt de klant in eerste instantie online. Zodra dit is ingevoerd, krijgt de klant voor een bepaalde periode – die Waitrose nu heeft bepaald tot aan het einde van de zomer – automatisch de korting, elke keer wanneer hij/zij deze items aanschaft. Dat kan zowel in de winkel zijn als online. Wel is het nodig dat de klant de myWaitrose-klantenkaart koppelt aan het online account en deze in de winkel gebruikt.

 

Na afloop van de kortingsperiode zal de klant een nieuwe selectie van tien items kunnen maken, die dan weer voor een volgende periode automatisch de twintig procent korting oplevert. De retailer benadrukt dat dit nieuwe programma een toevoeging is aan de 'Waitrose Brand Price Match', het systeem dat alle klanten garandeert dat ze voor achtduizend merkartikelen bij Waitrose niet meer betalen dan bij Tesco en Sainsbury's.

 

Meer druk op de vier grote Britse retailers

Het loyaliteitsprogramma myWaitrose bestaat sinds 2009 en biedt klanten allerlei voordelen die gewoon blijven bestaan naast het nieuwe 'Pick your Own Offers'. MyWaitrose heeft op dit moment al ruim vijf miljoen leden die het programma blijkbaar goed gebruiken, want deze leden vertegenwoordigen liefst 70 procent van de omzet van Waitrose.

 

Met 'Pick Your Own Offers' voert het hoog gepositioneerde Waitrose de druk op de vier grote Britse retailers – Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrison's – verder op. Zij zitten klem in het midden van de markt en lijden onder de goede prestaties van zowel de discounters Aldi en Lidl, als het exclusieve Waitrose. Laatstgenoemde heeft een structureel positieve omzetontwikkeling, waar de grote vier service-retailers al maandenlang teleurstellende resultaten noteren.

 

Naast de grote vier retailers, waakt Waitrose er ook voor om zich ten opzichte van Aldi en Lidl niet uit de markt te prijzen. Daarvoor heeft het 1600 eigen merkitems in prijs verlaagd en voert het de promotiedruk op, door vaker aanbiedingen te doen en grotere afprijzingen te doen dan gemiddeld in de markt.

 

Idee niet uniek, de uitvoering wel

Mark Price, managing director van Waitrose, noemt 'Pick Your Own Offers' een baanbrekende promotiestrategie. "Het geeft klanten de macht om zelf de aanbiedingen te kiezen die zij wensen", zegt Price. "Door het succes van myWaitrose weten we dat klanten prijs stellen op rechttoe-rechtaan promoties van producten die voor hen relevant zijn. Dit gaat nu nog een stap verder door de klanten zelf de keuze te laten maken op welke items ze korting willen."

 

Hoewel Waitrose het een wereldprimeur noemt, is het idee van klanten zelf laten kiezen op welke items ze korting willen, niet nieuw. In Nederland deed Albert Heijn ruim tien jaar geleden al iets dergelijks met een promotie waarbij klanten zelf kortingsstickers konden plakken. Die actie 'Jokers plakken, korting pakken' herhaalde Albert Heijn in 2011 en 2014.

 

De uitvoering die Waitrose nu kiest, gaat echter veel verder dan klanten die in de winkel stickers mogen plakken. 'Pick Your Own Offers' is een structurele promotie die op een slimme manier online en offline aan elkaar koppelt, en het is die omnichannel-benadering die de campagne uniek maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top