Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen | RetailDetail

Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen

Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen

De Britse retailer Waitrose gaat van start met 'Pick Your Own Offers', naar eigen zeggen een wereldprimeur die klanten zowel online als in de winkel in staat stelt om zelf te bepalen op welke items ze 20 procent korting willen krijgen.

 

Korting in de winkel en online

Alleen klanten die lid zijn van myWaitrose komen voor deelname in aanmerking. Deze klanten kunnen tien items kiezen uit een lijst van zo'n duizend artikelen, variërend van producten voor dagelijks gebruik tot specialiteiten. De lijst is samengesteld uit de artikelen die de klanten van Waitrose het meest frequent kopen en bestaat uit zowel merkartikelen als huismerken van Waitrose.


Deze keuze van tien items waarop hij of zij twintig procent korting wil ontvangen, maakt de klant in eerste instantie online. Zodra dit is ingevoerd, krijgt de klant voor een bepaalde periode – die Waitrose nu heeft bepaald tot aan het einde van de zomer – automatisch de korting, elke keer wanneer hij/zij deze items aanschaft. Dat kan zowel in de winkel zijn als online. Wel is het nodig dat de klant de myWaitrose-klantenkaart koppelt aan het online account en deze in de winkel gebruikt.

 

Na afloop van de kortingsperiode zal de klant een nieuwe selectie van tien items kunnen maken, die dan weer voor een volgende periode automatisch de twintig procent korting oplevert. De retailer benadrukt dat dit nieuwe programma een toevoeging is aan de 'Waitrose Brand Price Match', het systeem dat alle klanten garandeert dat ze voor achtduizend merkartikelen bij Waitrose niet meer betalen dan bij Tesco en Sainsbury's.

 

Meer druk op de vier grote Britse retailers

Het loyaliteitsprogramma myWaitrose bestaat sinds 2009 en biedt klanten allerlei voordelen die gewoon blijven bestaan naast het nieuwe 'Pick your Own Offers'. MyWaitrose heeft op dit moment al ruim vijf miljoen leden die het programma blijkbaar goed gebruiken, want deze leden vertegenwoordigen liefst 70 procent van de omzet van Waitrose.

 

Met 'Pick Your Own Offers' voert het hoog gepositioneerde Waitrose de druk op de vier grote Britse retailers – Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrison's – verder op. Zij zitten klem in het midden van de markt en lijden onder de goede prestaties van zowel de discounters Aldi en Lidl, als het exclusieve Waitrose. Laatstgenoemde heeft een structureel positieve omzetontwikkeling, waar de grote vier service-retailers al maandenlang teleurstellende resultaten noteren.

 

Naast de grote vier retailers, waakt Waitrose er ook voor om zich ten opzichte van Aldi en Lidl niet uit de markt te prijzen. Daarvoor heeft het 1600 eigen merkitems in prijs verlaagd en voert het de promotiedruk op, door vaker aanbiedingen te doen en grotere afprijzingen te doen dan gemiddeld in de markt.

 

Idee niet uniek, de uitvoering wel

Mark Price, managing director van Waitrose, noemt 'Pick Your Own Offers' een baanbrekende promotiestrategie. "Het geeft klanten de macht om zelf de aanbiedingen te kiezen die zij wensen", zegt Price. "Door het succes van myWaitrose weten we dat klanten prijs stellen op rechttoe-rechtaan promoties van producten die voor hen relevant zijn. Dit gaat nu nog een stap verder door de klanten zelf de keuze te laten maken op welke items ze korting willen."

 

Hoewel Waitrose het een wereldprimeur noemt, is het idee van klanten zelf laten kiezen op welke items ze korting willen, niet nieuw. In Nederland deed Albert Heijn ruim tien jaar geleden al iets dergelijks met een promotie waarbij klanten zelf kortingsstickers konden plakken. Die actie 'Jokers plakken, korting pakken' herhaalde Albert Heijn in 2011 en 2014.

 

De uitvoering die Waitrose nu kiest, gaat echter veel verder dan klanten die in de winkel stickers mogen plakken. 'Pick Your Own Offers' is een structurele promotie die op een slimme manier online en offline aan elkaar koppelt, en het is die omnichannel-benadering die de campagne uniek maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top