RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Klanten van Waitrose bepalen zelf welke items ze met korting kopen

icon
Food19 juni, 2015

 

Korting in de winkel en online

Alleen klanten die lid zijn van myWaitrose komen voor deelname in aanmerking. Deze klanten kunnen tien items kiezen uit een lijst van zo’n duizend artikelen, variërend van producten voor dagelijks gebruik tot specialiteiten. De lijst is samengesteld uit de artikelen die de klanten van Waitrose het meest frequent kopen en bestaat uit zowel merkartikelen als huismerken van Waitrose.

Deze keuze van tien items waarop hij of zij twintig procent korting wil ontvangen, maakt de klant in eerste instantie online. Zodra dit is ingevoerd, krijgt de klant voor een bepaalde periode – die Waitrose nu heeft bepaald tot aan het einde van de zomer – automatisch de korting, elke keer wanneer hij/zij deze items aanschaft. Dat kan zowel in de winkel zijn als online. Wel is het nodig dat de klant de myWaitrose-klantenkaart koppelt aan het online account en deze in de winkel gebruikt.

 

Na afloop van de kortingsperiode zal de klant een nieuwe selectie van tien items kunnen maken, die dan weer voor een volgende periode automatisch de twintig procent korting oplevert. De retailer benadrukt dat dit nieuwe programma een toevoeging is aan de ‘Waitrose Brand Price Match’, het systeem dat alle klanten garandeert dat ze voor achtduizend merkartikelen bij Waitrose niet meer betalen dan bij Tesco en Sainsbury’s.

 

Meer druk op de vier grote Britse retailers

Het loyaliteitsprogramma myWaitrose bestaat sinds 2009 en biedt klanten allerlei voordelen die gewoon blijven bestaan naast het nieuwe ‘Pick your Own Offers’. MyWaitrose heeft op dit moment al ruim vijf miljoen leden die het programma blijkbaar goed gebruiken, want deze leden vertegenwoordigen liefst 70 procent van de omzet van Waitrose.

 

Met ‘Pick Your Own Offers’ voert het hoog gepositioneerde Waitrose de druk op de vier grote Britse retailers – Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrison’s – verder op. Zij zitten klem in het midden van de markt en lijden onder de goede prestaties van zowel de discounters Aldi en Lidl, als het exclusieve Waitrose. Laatstgenoemde heeft een structureel positieve omzetontwikkeling, waar de grote vier service-retailers al maandenlang teleurstellende resultaten noteren.

 

Naast de grote vier retailers, waakt Waitrose er ook voor om zich ten opzichte van Aldi en Lidl niet uit de markt te prijzen. Daarvoor heeft het 1600 eigen merkitems in prijs verlaagd en voert het de promotiedruk op, door vaker aanbiedingen te doen en grotere afprijzingen te doen dan gemiddeld in de markt.

 

Idee niet uniek, de uitvoering wel

Mark Price, managing director van Waitrose, noemt ‘Pick Your Own Offers’ een baanbrekende promotiestrategie. “Het geeft klanten de macht om zelf de aanbiedingen te kiezen die zij wensen”, zegt Price. “Door het succes van myWaitrose weten we dat klanten prijs stellen op rechttoe-rechtaan promoties van producten die voor hen relevant zijn. Dit gaat nu nog een stap verder door de klanten zelf de keuze te laten maken op welke items ze korting willen.”

 

Hoewel Waitrose het een wereldprimeur noemt, is het idee van klanten zelf laten kiezen op welke items ze korting willen, niet nieuw. In Nederland deed Albert Heijn ruim tien jaar geleden al iets dergelijks met een promotie waarbij klanten zelf kortingsstickers konden plakken. Die actie ‘Jokers plakken, korting pakken’ herhaalde Albert Heijn in 2011 en 2014.

 

De uitvoering die Waitrose nu kiest, gaat echter veel verder dan klanten die in de winkel stickers mogen plakken. ‘Pick Your Own Offers’ is een structurele promotie die op een slimme manier online en offline aan elkaar koppelt, en het is die omnichannel-benadering die de campagne uniek maakt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN