Kleine winkels Walmart presteren het best

Kleine winkels Walmart presteren het best

De cijfers van Walmart voor het derde kwartaal zijn opvallend: zo is de identieke omzet voor het eerst in twee jaar weer gegroeid en boekten de, naar Amerikaanse normen, kleinere winkels het beste resultaat.

Omzet stijgt, winst daalt in VS

In het kwartaal dat eindigde op 31 oktober groeide de totale omzet van Walmart met 2,8 procent tot ruim 118 miljard dollar (95 miljard euro). Walmart US – de retailoperatie in de Amerikaanse thuismarkt, die 59 procent van de omzet vertegenwoordigt – groeide daarbij met 3,4 procent.

 

Bij Walmart International (goed voor 28 procent van de totale omzet) lag de groei van de kwartaalomzet met 1,7 procent een stuk lager. Walmart wijt dit laatste aan ongunstige wisselkoerseffecten: bij gelijkblijvende koersen zou de kwartaalomzet van Walmart International met 2,9 procent zijn gegroeid.

 

De ontwikkeling van de operationele winst geeft echter een omgekeerd beeld: in het derde kwartaal lag de winst van Walmart US 1,2 procent onder het niveau van het derde kwartaal een jaar eerder, terwijl Walmarts internationale activiteiten (ruim 6100 winkels in 26 landen buiten de VS) een 3,7 procent hogere operationele winst noteerden dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

'Kleine' winkels presteren het best

De thuismarkt is bepalend voor de prestaties van Walmart als geheel: Walmart US en Sam's Club vertegenwoordigen immers respectievelijk 59 en 13 procent van de totale omzet. Het is dan ook goed nieuws dat Walmart US in het derde kwartaal een omzetgroei van een 0,5% op identieke basis wist te boeken; een heel wat beter resultaat dan het derde kwartaal een jaar eerder (-0,3%). Voor het eerst in twee jaar kon de Amerikaanse retailer daarmee weer identieke omzetgroei melden.

 

Ook opvallend is de identieke omzetstijging bij Walmarts supermarktformule Neighborhood Market, die met liefst 5,5 procent groeide. Sinds 1998 voert Walmart dit concept, dat bestaat uit 474 Neighborhood Markets met een gemiddeld verkoopvloeroppervlak van 3.500 m². De winkels zijn aanzienlijk kleiner dan de grote units van Walmart: de 474 'discount stores' hebben een gemiddeld VVO van 10.000 m², terwijl de 3397 Walmart Supercenters gemiddeld zelfs 17.000 m² groot zijn.

 

De verhoudingsgewijs kleine Neighborhood Markets doen het dus aanzienlijk beter dan de grote formules van Walmart US. Walmart heeft het nochtans aan zijn Supercenters te danken dat de retailreus in het verleden is uitgegroeid tot de grootste retailer in de VS en wereldwijd.

 

Online verkopen 21 procent hoger

Walmart toont zich zeer tevreden over de prestaties in het derde kwartaal, al waarschuwt het management wel voor toenemende promotiedruk, die de retailer ook in het belangrijke vierde kwartaal parten zal spelen. In het promotiegeweld zal Walmart in het huidige kwartaal lagere brandstofprijzen als wapen inzetten, om zo meer klanten naar de winkels te trekken.

 

Ook over de eigen online prestaties is het management van Walmart overigens tevreden: in het derde kwartaal stegen de totale onlineverkopen van de Walmart met 21 procent. In de VS – waar Walmart zowel een volledige online 'supply chain' heeft, als afwikkeling van online bestellingen via de winkels toelaat – heeft onlineverkoop volgens Walmart zelfs bijgedragen aan de identieke omzetgroei in het kwartaal.

 

Ook internationaal is de online prestatie goed, aldus CEO David Cheesewright van Walmart International: "We hebben de online omzetgroei versneld en nieuwe assortimenten en services toegevoegd in Mexico en China", aldus Cheesewright. "We hebben ook het aantal ophaalpunten voor webklanten verder uitgebreid in markten als China en het Verenigd Koninkrijk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top