RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kleine winkels Walmart presteren het best

icon
Food14 november, 2014

Omzet stijgt, winst daalt in VS

In het kwartaal dat eindigde op 31 oktober groeide de totale omzet van Walmart met 2,8 procent tot ruim 118 miljard dollar (95 miljard euro). Walmart US – de retailoperatie in de Amerikaanse thuismarkt, die 59 procent van de omzet vertegenwoordigt – groeide daarbij met 3,4 procent.

 

Bij Walmart International (goed voor 28 procent van de totale omzet) lag de groei van de kwartaalomzet met 1,7 procent een stuk lager. Walmart wijt dit laatste aan ongunstige wisselkoerseffecten: bij gelijkblijvende koersen zou de kwartaalomzet van Walmart International met 2,9 procent zijn gegroeid.

 

De ontwikkeling van de operationele winst geeft echter een omgekeerd beeld: in het derde kwartaal lag de winst van Walmart US 1,2 procent onder het niveau van het derde kwartaal een jaar eerder, terwijl Walmarts internationale activiteiten (ruim 6100 winkels in 26 landen buiten de VS) een 3,7 procent hogere operationele winst noteerden dan in dezelfde periode een jaar eerder.

 

‘Kleine’ winkels presteren het best

De thuismarkt is bepalend voor de prestaties van Walmart als geheel: Walmart US en Sam’s Club vertegenwoordigen immers respectievelijk 59 en 13 procent van de totale omzet. Het is dan ook goed nieuws dat Walmart US in het derde kwartaal een omzetgroei van een 0,5% op identieke basis wist te boeken; een heel wat beter resultaat dan het derde kwartaal een jaar eerder (-0,3%). Voor het eerst in twee jaar kon de Amerikaanse retailer daarmee weer identieke omzetgroei melden.

 

Ook opvallend is de identieke omzetstijging bij Walmarts supermarktformule Neighborhood Market, die met liefst 5,5 procent groeide. Sinds 1998 voert Walmart dit concept, dat bestaat uit 474 Neighborhood Markets met een gemiddeld verkoopvloeroppervlak van 3.500 m². De winkels zijn aanzienlijk kleiner dan de grote units van Walmart: de 474 ‘discount stores’ hebben een gemiddeld VVO van 10.000 m², terwijl de 3397 Walmart Supercenters gemiddeld zelfs 17.000 m² groot zijn.

 

De verhoudingsgewijs kleine Neighborhood Markets doen het dus aanzienlijk beter dan de grote formules van Walmart US. Walmart heeft het nochtans aan zijn Supercenters te danken dat de retailreus in het verleden is uitgegroeid tot de grootste retailer in de VS en wereldwijd.

 

Online verkopen 21 procent hoger

Walmart toont zich zeer tevreden over de prestaties in het derde kwartaal, al waarschuwt het management wel voor toenemende promotiedruk, die de retailer ook in het belangrijke vierde kwartaal parten zal spelen. In het promotiegeweld zal Walmart in het huidige kwartaal lagere brandstofprijzen als wapen inzetten, om zo meer klanten naar de winkels te trekken.

 

Ook over de eigen online prestaties is het management van Walmart overigens tevreden: in het derde kwartaal stegen de totale onlineverkopen van de Walmart met 21 procent. In de VS – waar Walmart zowel een volledige online ‘supply chain’ heeft, als afwikkeling van online bestellingen via de winkels toelaat – heeft onlineverkoop volgens Walmart zelfs bijgedragen aan de identieke omzetgroei in het kwartaal.

 

Ook internationaal is de online prestatie goed, aldus CEO David Cheesewright van Walmart International: “We hebben de online omzetgroei versneld en nieuwe assortimenten en services toegevoegd in Mexico en China”, aldus Cheesewright. “We hebben ook het aantal ophaalpunten voor webklanten verder uitgebreid in markten als China en het Verenigd Koninkrijk.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN