Kortingen vreten aan winsten Delhaize | RetailDetail

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Warenhuisgroep Delhaize heeft in het derde kwartaal wereldwijd voor 5,8 miljard euro aan producten kunnen verkopen. Dat is 9,1% meer dan in 2011, al is de vooruitgang grotendeels het gevolg van de zwakke euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet er niettemin nog altijd 1,6% op vooruit zijn gegaan dankzij de gevoerde politiek van prijskortingen.

Meer kortingen = meer omzet, minder winst

In de Belgische winkels kon Delhaize in het derde kwartaal voor 1,2 miljard euro aan omzet optekenen (+0,4%). Op vergelijkbare basis bedraagt de vooruitgang zelfs 0,6%. Daarbij komt nog de bijdrage van de nieuwe winkels, maar daar moet dan weer een negatief kalendereffect van 1,2% worden afgetrokken.

 

De vooruitgang van de globale omzet vertaalde zich echter niet in de operationele winst: door de beslissing van het concern om blijvend te investeren in lagere prijzen daalde de brutomarge met bijna een vol procent tot 24,5%. Voor het hele jaar verwacht Delhaize dan ook dat zijn operationele winst zo’n 20% lager zal liggen dan in 2011.

 

Voor België ziet topman Pierre-Olivier Beckers dat de economische en concurrentiële omstandigheden niet verbeterd zijn. Hij gaat er zelfs vanuit dat de aanhoudende crisis ook tijdens het vierde kwartaal een negatieve impact zal hebben op de operationele resultaten. “En hoewel we niet tevreden zijn met de evolutie van ons marktaandeel, toch worden we aangemoedigd door een tweede opeenvolgende kwartaal van positieve vergelijkbare omzetgroei”, aldus nog Beckers.

 

VS zorgen voor fikse winst-opsteker

In het derde kwartaal van 2012 kon Delhaize niettemin een nettowinst boeken van 199 miljoen euro, bijna 50% meer dan de 133 miljoen euro van 2011. Die stijging was echter in belangrijke mate het gevolg van een fiscale meevaller in de VS, waar het concern enkele belastingkwesties in zijn voordeel beslechten en een belastingvoordeel van omgerekend 47 miljoen euro kon boeken.

 

De omzet ging er in de VS, waar het zwaartepunt van het concern ligt, in het derde kwartaal wel op achteruit. Omgerekend in euro klom de winst wel 10,2% tot 3,829 miljard euro, maar in dollar was er een terugval met 2,4%. Die werd deels veroorzaakt door de sluiting van 126 winkels, op vergelijkbare basis ligt de daling daardoor met 1,6% iets lager.

 

Maxi-aankoop blijkt top-overname

In Zuidoost-Europa en Azië loopt het wel goed voor Delhaize. De verkopen groeiden er met 24,8% tegen ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van het Servische Maxi. Zonder Maxi stegen de opbrengsten met 9,9%.

 

In Zuidoost-Europa en Azië beginnen de activiteiten volgens Beckers dan ook aan kracht te winnen en leveren ze volgens hem een stevige omzetgroei op in combinatie met een verbeterde rendabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.