Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Warenhuisgroep Delhaize heeft in het derde kwartaal wereldwijd voor 5,8 miljard euro aan producten kunnen verkopen. Dat is 9,1% meer dan in 2011, al is de vooruitgang grotendeels het gevolg van de zwakke euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet er niettemin nog altijd 1,6% op vooruit zijn gegaan dankzij de gevoerde politiek van prijskortingen.

Meer kortingen = meer omzet, minder winst

In de Belgische winkels kon Delhaize in het derde kwartaal voor 1,2 miljard euro aan omzet optekenen (+0,4%). Op vergelijkbare basis bedraagt de vooruitgang zelfs 0,6%. Daarbij komt nog de bijdrage van de nieuwe winkels, maar daar moet dan weer een negatief kalendereffect van 1,2% worden afgetrokken.

 

De vooruitgang van de globale omzet vertaalde zich echter niet in de operationele winst: door de beslissing van het concern om blijvend te investeren in lagere prijzen daalde de brutomarge met bijna een vol procent tot 24,5%. Voor het hele jaar verwacht Delhaize dan ook dat zijn operationele winst zo’n 20% lager zal liggen dan in 2011.

 

Voor België ziet topman Pierre-Olivier Beckers dat de economische en concurrentiële omstandigheden niet verbeterd zijn. Hij gaat er zelfs vanuit dat de aanhoudende crisis ook tijdens het vierde kwartaal een negatieve impact zal hebben op de operationele resultaten. “En hoewel we niet tevreden zijn met de evolutie van ons marktaandeel, toch worden we aangemoedigd door een tweede opeenvolgende kwartaal van positieve vergelijkbare omzetgroei”, aldus nog Beckers.

 

VS zorgen voor fikse winst-opsteker

In het derde kwartaal van 2012 kon Delhaize niettemin een nettowinst boeken van 199 miljoen euro, bijna 50% meer dan de 133 miljoen euro van 2011. Die stijging was echter in belangrijke mate het gevolg van een fiscale meevaller in de VS, waar het concern enkele belastingkwesties in zijn voordeel beslechten en een belastingvoordeel van omgerekend 47 miljoen euro kon boeken.

 

De omzet ging er in de VS, waar het zwaartepunt van het concern ligt, in het derde kwartaal wel op achteruit. Omgerekend in euro klom de winst wel 10,2% tot 3,829 miljard euro, maar in dollar was er een terugval met 2,4%. Die werd deels veroorzaakt door de sluiting van 126 winkels, op vergelijkbare basis ligt de daling daardoor met 1,6% iets lager.

 

Maxi-aankoop blijkt top-overname

In Zuidoost-Europa en Azië loopt het wel goed voor Delhaize. De verkopen groeiden er met 24,8% tegen ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van het Servische Maxi. Zonder Maxi stegen de opbrengsten met 9,9%.

 

In Zuidoost-Europa en Azië beginnen de activiteiten volgens Beckers dan ook aan kracht te winnen en leveren ze volgens hem een stevige omzetgroei op in combinatie met een verbeterde rendabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top