Kortingen vreten aan winsten Delhaize | RetailDetail

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Warenhuisgroep Delhaize heeft in het derde kwartaal wereldwijd voor 5,8 miljard euro aan producten kunnen verkopen. Dat is 9,1% meer dan in 2011, al is de vooruitgang grotendeels het gevolg van de zwakke euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet er niettemin nog altijd 1,6% op vooruit zijn gegaan dankzij de gevoerde politiek van prijskortingen.

Meer kortingen = meer omzet, minder winst

In de Belgische winkels kon Delhaize in het derde kwartaal voor 1,2 miljard euro aan omzet optekenen (+0,4%). Op vergelijkbare basis bedraagt de vooruitgang zelfs 0,6%. Daarbij komt nog de bijdrage van de nieuwe winkels, maar daar moet dan weer een negatief kalendereffect van 1,2% worden afgetrokken.

 

De vooruitgang van de globale omzet vertaalde zich echter niet in de operationele winst: door de beslissing van het concern om blijvend te investeren in lagere prijzen daalde de brutomarge met bijna een vol procent tot 24,5%. Voor het hele jaar verwacht Delhaize dan ook dat zijn operationele winst zo’n 20% lager zal liggen dan in 2011.

 

Voor België ziet topman Pierre-Olivier Beckers dat de economische en concurrentiële omstandigheden niet verbeterd zijn. Hij gaat er zelfs vanuit dat de aanhoudende crisis ook tijdens het vierde kwartaal een negatieve impact zal hebben op de operationele resultaten. “En hoewel we niet tevreden zijn met de evolutie van ons marktaandeel, toch worden we aangemoedigd door een tweede opeenvolgende kwartaal van positieve vergelijkbare omzetgroei”, aldus nog Beckers.

 

VS zorgen voor fikse winst-opsteker

In het derde kwartaal van 2012 kon Delhaize niettemin een nettowinst boeken van 199 miljoen euro, bijna 50% meer dan de 133 miljoen euro van 2011. Die stijging was echter in belangrijke mate het gevolg van een fiscale meevaller in de VS, waar het concern enkele belastingkwesties in zijn voordeel beslechten en een belastingvoordeel van omgerekend 47 miljoen euro kon boeken.

 

De omzet ging er in de VS, waar het zwaartepunt van het concern ligt, in het derde kwartaal wel op achteruit. Omgerekend in euro klom de winst wel 10,2% tot 3,829 miljard euro, maar in dollar was er een terugval met 2,4%. Die werd deels veroorzaakt door de sluiting van 126 winkels, op vergelijkbare basis ligt de daling daardoor met 1,6% iets lager.

 

Maxi-aankoop blijkt top-overname

In Zuidoost-Europa en Azië loopt het wel goed voor Delhaize. De verkopen groeiden er met 24,8% tegen ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van het Servische Maxi. Zonder Maxi stegen de opbrengsten met 9,9%.

 

In Zuidoost-Europa en Azië beginnen de activiteiten volgens Beckers dan ook aan kracht te winnen en leveren ze volgens hem een stevige omzetgroei op in combinatie met een verbeterde rendabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.