Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Kortingen vreten aan winsten Delhaize

Warenhuisgroep Delhaize heeft in het derde kwartaal wereldwijd voor 5,8 miljard euro aan producten kunnen verkopen. Dat is 9,1% meer dan in 2011, al is de vooruitgang grotendeels het gevolg van de zwakke euro. Zonder wisselkoersschommelingen zou de omzet er niettemin nog altijd 1,6% op vooruit zijn gegaan dankzij de gevoerde politiek van prijskortingen.

Meer kortingen = meer omzet, minder winst

In de Belgische winkels kon Delhaize in het derde kwartaal voor 1,2 miljard euro aan omzet optekenen (+0,4%). Op vergelijkbare basis bedraagt de vooruitgang zelfs 0,6%. Daarbij komt nog de bijdrage van de nieuwe winkels, maar daar moet dan weer een negatief kalendereffect van 1,2% worden afgetrokken.

 

De vooruitgang van de globale omzet vertaalde zich echter niet in de operationele winst: door de beslissing van het concern om blijvend te investeren in lagere prijzen daalde de brutomarge met bijna een vol procent tot 24,5%. Voor het hele jaar verwacht Delhaize dan ook dat zijn operationele winst zo’n 20% lager zal liggen dan in 2011.

 

Voor België ziet topman Pierre-Olivier Beckers dat de economische en concurrentiële omstandigheden niet verbeterd zijn. Hij gaat er zelfs vanuit dat de aanhoudende crisis ook tijdens het vierde kwartaal een negatieve impact zal hebben op de operationele resultaten. “En hoewel we niet tevreden zijn met de evolutie van ons marktaandeel, toch worden we aangemoedigd door een tweede opeenvolgende kwartaal van positieve vergelijkbare omzetgroei”, aldus nog Beckers.

 

VS zorgen voor fikse winst-opsteker

In het derde kwartaal van 2012 kon Delhaize niettemin een nettowinst boeken van 199 miljoen euro, bijna 50% meer dan de 133 miljoen euro van 2011. Die stijging was echter in belangrijke mate het gevolg van een fiscale meevaller in de VS, waar het concern enkele belastingkwesties in zijn voordeel beslechten en een belastingvoordeel van omgerekend 47 miljoen euro kon boeken.

 

De omzet ging er in de VS, waar het zwaartepunt van het concern ligt, in het derde kwartaal wel op achteruit. Omgerekend in euro klom de winst wel 10,2% tot 3,829 miljard euro, maar in dollar was er een terugval met 2,4%. Die werd deels veroorzaakt door de sluiting van 126 winkels, op vergelijkbare basis ligt de daling daardoor met 1,6% iets lager.

 

Maxi-aankoop blijkt top-overname

In Zuidoost-Europa en Azië loopt het wel goed voor Delhaize. De verkopen groeiden er met 24,8% tegen ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van het Servische Maxi. Zonder Maxi stegen de opbrengsten met 9,9%.

 

In Zuidoost-Europa en Azië beginnen de activiteiten volgens Beckers dan ook aan kracht te winnen en leveren ze volgens hem een stevige omzetgroei op in combinatie met een verbeterde rendabiliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top