Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Voedingsreus Kraft Foods gaat 66 banen schrappen in zijn vestiging in Namen. Daar worden smeerkazen geproduceerd die vooral bestemd zijn voor onder andere Italië en Spanje, niet toevallig landen waar de consument kreunt onder de crisis.

Investeren in automatisering

Bij Kraft in Namen werken vandaag nog een vijfhonderdtal mensen. Die staan sinds 2008 in voor de volledige Europese smeerkaasproductie van de groep, maar door de crisis doet de fabriek al sinds enkele maanden beroep op het systeem van economische werkloosheid.

 

De directie heeft nu meegedeeld dat Kraft 2,8 miljoen euro wil investeren in de Naamse vestiging "om de economische en financiële prestaties van de fabriek te optimalsieren". Dat geld dient echter onder meer om de bestaande productielijnen te automatiseren, waarbij 66 banen sneuvelen.

 

"Meer produceren met minder"

Hoewel de directie een "constructieve dialoog wil opstarten met de sociale partners", klinken de eerste reacties bij de vakbonden scherp tot cynisch. "De afvloeiing gebeurt zo geleidelijk aan dat de directie er zelfs nog in slaagt om enige opluchting bij het personeel te veroorzaken", klinkt het bij de liberale vakbond ACLVB.

 

Daarmee verwijst de vakbond naar een eerdere herstructurering in 2008 waarbij ook al een zestigtal banen verdwenen. "Het doel is duidelijk: eenzelfde hoeveelheid produceren aan dezelfde kwaliteit en met minder mensen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top