Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen | RetailDetail

Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Voedingsreus Kraft Foods gaat 66 banen schrappen in zijn vestiging in Namen. Daar worden smeerkazen geproduceerd die vooral bestemd zijn voor onder andere Italië en Spanje, niet toevallig landen waar de consument kreunt onder de crisis.

Investeren in automatisering

Bij Kraft in Namen werken vandaag nog een vijfhonderdtal mensen. Die staan sinds 2008 in voor de volledige Europese smeerkaasproductie van de groep, maar door de crisis doet de fabriek al sinds enkele maanden beroep op het systeem van economische werkloosheid.

 

De directie heeft nu meegedeeld dat Kraft 2,8 miljoen euro wil investeren in de Naamse vestiging "om de economische en financiële prestaties van de fabriek te optimalsieren". Dat geld dient echter onder meer om de bestaande productielijnen te automatiseren, waarbij 66 banen sneuvelen.

 

"Meer produceren met minder"

Hoewel de directie een "constructieve dialoog wil opstarten met de sociale partners", klinken de eerste reacties bij de vakbonden scherp tot cynisch. "De afvloeiing gebeurt zo geleidelijk aan dat de directie er zelfs nog in slaagt om enige opluchting bij het personeel te veroorzaken", klinkt het bij de liberale vakbond ACLVB.

 

Daarmee verwijst de vakbond naar een eerdere herstructurering in 2008 waarbij ook al een zestigtal banen verdwenen. "Het doel is duidelijk: eenzelfde hoeveelheid produceren aan dezelfde kwaliteit en met minder mensen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.