Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Voedingsreus Kraft Foods gaat 66 banen schrappen in zijn vestiging in Namen. Daar worden smeerkazen geproduceerd die vooral bestemd zijn voor onder andere Italië en Spanje, niet toevallig landen waar de consument kreunt onder de crisis.

Investeren in automatisering

Bij Kraft in Namen werken vandaag nog een vijfhonderdtal mensen. Die staan sinds 2008 in voor de volledige Europese smeerkaasproductie van de groep, maar door de crisis doet de fabriek al sinds enkele maanden beroep op het systeem van economische werkloosheid.

 

De directie heeft nu meegedeeld dat Kraft 2,8 miljoen euro wil investeren in de Naamse vestiging "om de economische en financiële prestaties van de fabriek te optimalsieren". Dat geld dient echter onder meer om de bestaande productielijnen te automatiseren, waarbij 66 banen sneuvelen.

 

"Meer produceren met minder"

Hoewel de directie een "constructieve dialoog wil opstarten met de sociale partners", klinken de eerste reacties bij de vakbonden scherp tot cynisch. "De afvloeiing gebeurt zo geleidelijk aan dat de directie er zelfs nog in slaagt om enige opluchting bij het personeel te veroorzaken", klinkt het bij de liberale vakbond ACLVB.

 

Daarmee verwijst de vakbond naar een eerdere herstructurering in 2008 waarbij ook al een zestigtal banen verdwenen. "Het doel is duidelijk: eenzelfde hoeveelheid produceren aan dezelfde kwaliteit en met minder mensen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top