Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Kraft Foods schrapt 66 banen in Namen

Voedingsreus Kraft Foods gaat 66 banen schrappen in zijn vestiging in Namen. Daar worden smeerkazen geproduceerd die vooral bestemd zijn voor onder andere Italië en Spanje, niet toevallig landen waar de consument kreunt onder de crisis.

Investeren in automatisering

Bij Kraft in Namen werken vandaag nog een vijfhonderdtal mensen. Die staan sinds 2008 in voor de volledige Europese smeerkaasproductie van de groep, maar door de crisis doet de fabriek al sinds enkele maanden beroep op het systeem van economische werkloosheid.

 

De directie heeft nu meegedeeld dat Kraft 2,8 miljoen euro wil investeren in de Naamse vestiging "om de economische en financiële prestaties van de fabriek te optimalsieren". Dat geld dient echter onder meer om de bestaande productielijnen te automatiseren, waarbij 66 banen sneuvelen.

 

"Meer produceren met minder"

Hoewel de directie een "constructieve dialoog wil opstarten met de sociale partners", klinken de eerste reacties bij de vakbonden scherp tot cynisch. "De afvloeiing gebeurt zo geleidelijk aan dat de directie er zelfs nog in slaagt om enige opluchting bij het personeel te veroorzaken", klinkt het bij de liberale vakbond ACLVB.

 

Daarmee verwijst de vakbond naar een eerdere herstructurering in 2008 waarbij ook al een zestigtal banen verdwenen. "Het doel is duidelijk: eenzelfde hoeveelheid produceren aan dezelfde kwaliteit en met minder mensen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top