Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet | RetailDetail

Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet

Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet

Het bedrijfsresultaat van Ahold valt in Q1 0,5 procent lager uit. Ook de operationele marge is een half procentpunt lager. Een gevolg van Aholds inspanningen om de positie in de VS en Tsjechië te versterken en online verder uit te bouwen.

Ahold optimistisch, analisten hadden meer verwacht

Zowel in de belangrijke Amerikaanse markt als online bouwt Ahold aan haar marktpositie. Vandaar ook dat de retailer positief is gestemd over de prestaties in het eerste kwartaal van dit jaar, ondanks de druk op de resultaten. De kwartaalomzet groeide met bijna 15% naar 11,3 miljard euro, met name door valuta-effecten. Tegen constante wisselkoersen komt de omzetstijging uit op 1,4%, en exclusief benzineverkopen groeit de omzet met 3,1%.


"Deze positieve beweging, ondanks de ongunstige timing van Pasen, stemt ons optimistisch", zegt CEO Dick Boer in een persverklaring. "Ook in het eerste kwartaal hebben we weer ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, door ons winkelnetwerk te vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken."

 

De winstcijfers van Ahold vallen echter lager uit dan de analisten verwachtten. De nettowinst uit voortgezette activiteiten daalde met 10,2% tot 211 miljoen euro. Dat is veel leger dan de ruim 257 miljoen euro die analisten hadden voorzien. De totale nettowinst van Ahold steeg fors, maar dat was voornamelijk het gevolg van het feit dat Ahold in het eerste kwartaal van 2014 een eenmalige last van 180 miljoen euro moest noteren.

 

Het bedrijfsresultaat daalde in het eerste kwartaal van 2015 met bijna 9% tot 346 miljoen euro. Volgens Ahold was dat vooral het gevolg van hogere herstructureringskosten en aanverwante kosten door een herstructurering van de stafafdelingen van Ahold USA, en de acquisitie en integratie van 49 SPAR-winkels in Tsjechië.

 

Margedruk in de VS en in Nederland

In de VS was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen en exclusief benzineverkopen 0,4% hoger dan in het eerste kwartaal van 2014. Ook op identiek niveau groeide deze omzet minimaal, met 0,1%. De onderliggende operationele marge daalde met 0,2 procentpunt vanwege de duurdere inkoop en het besluit van Ahold USA om deze kostenstijging niet aan de klanten door te berekenen. Om de marge in de VS te versterken, blijft Ahold USA gericht op het vergroten va de penetratie van de huismerkproducten.

 

In Nederland noteerde Ahold in het eerste kwartaal een 5,7% hogere omzet, naar een niveau van ruim 3,7 miljard euro. De identieke omzet groeide met 2,5%. Een opsteker, want in het eerste kwartaal van 2014 daalde de identieke omzet van Ahold in Nederland nog met 1,4%. De operationele marge daalde echter met 0,6 procentpunt tot 4,4% (volgens Ahold door de hogere kosten van de spaaractie met kristalglas en hogere pensioenkosten) en het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 6,7% naar 166 miljoen euro.

 

Ahold investeert verder in online

Online gaat het goed met Ahold, dat zowel bij Bol.com en Albert Heijn online (ah.nl) een omzetgroei van meer dan 20% realiseerde. In België groeide het aantal winkels van Albert Heijn tot 30 en ook daar groeide de omzet volgens Ahold sterk. Maar over de fusiegesprekken met Delhaize wil Ahold niets kwijt. "Ons doel is groeien naar 50 winkels in België. Dat is onze officiële doelstelling in België", aldus Boer in zijn antwoord op een analist die vanochtend tijdens de telefonische analistensessie naar de discussies met Delhaize informeerde.

 

De extra investeringen in online die Ahold in het kader van haar omnichannelstrategie doet, heeft de marge in Nederland met 0,1% verlaagd ten opzichte van vorig jaar, zo stelt Ahold. Voor heel 2015 verwachten Ahold een versnelling van de investeringen in haar online-activiteiten, die een drukkend effect zullen hebben op de marge in 2015. Hierdoor zal de marge over 2015 zo'n 25 basispunten lager uitvallen.

 

Komen daar nog de hogere pensioenkosten bij, dan verwacht Ahold dat dit de Nederlandse marge verder onder druk zal zetten, tot in totaal zo'n 40 tot 50 basispunten onder het niveau van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.