RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

icon
Food6 november, 2014

Hele groep maakt terug winst

Delhaize Group heeft in het derde kwartaal 109 miljoen euro winst geboekt. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een verlies van 81 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van waardeverminderingen op de Servische activiteiten (voor zo’n 200 miljoen euro).

 

De omzet op groepsniveau steeg met 3,1% tot 5,46 miljard euro tegenover 5,30 miljard vorig jaar, met dank aan de omzetgroei met 5,7% in de Verenigde Staten – goed voor circa 60% van de groepsomzet – en ook in Zuidoost-Europa (+3,7%).

 

…maar winst gehalveerd in België

Die groei compenseerde de flinke omzetdaling met -4,2% in België ruimschoots: Delhaize België klokte af op een omezt van 1,2 miljard euro. Het management schrijft dat resultaat toe aan de zwakke zomer, minder marketinginspanningen en vooral de onzekerheid als gevolg van het deze zomer aangekondigde transformatieplan. Daarbij gaan 14 van de 138 eigen supermarkten dicht en verdwijnen zo’n 2.500 banen.

 

Dat alles doet de operationele winst geen deugd: die halveerde van 35 naar 16 miljoen euro als gevolg van de slechte verkoop en de sterke prijsdaling van groenten en fruit.

 

“Nog niet onderhandeld”

Delhaize verwacht nog niet meteen beterschap in België en spreekt zelfs van “waarschijnlijk een significante impact” op de cijfers van het vierde kwartaal. De distributeur kampte de laatste weken dan ook met werkonderbrekingen in de supermarkten en zelfs blokkades van een aantal distributiecentra. Daardoor waren er dagenlang lege rekken in tal van vestigingen.

 

CEO Frans Muller (foto) geeft toe dat “de omstandigheden verslechterd zijn” in het vierde kwartaal, maar voegt er meteen aan toe: “We blijven vastberaden om onze activiteiten duurzamer te maken op lange termijn en zijn in dialoog met onze sociale partners om dit te verwezenlijken”, aldus nog de Nederlander.

 

Well verloopt die dialoog bijzonder moeilijk: eergisteren zat de directie samen met de bediendenbonden, gisteren met die van de arbeiders. De eerste groep reageerde na afloop teleurgesteld: zij hadden gehoopt op nieuwe voorstellen, “maar wat er gepresenteerd werd, was nog slechter dan wat we al gehoord hadden, meer bepaald rond flexibiliteit of polyvalentie van het personeel”, zegt Myriam Delmée van de socialistische vakbond. Op 13 november zitten de partijen opnieuw samen.

 

Ook met de arbeidersbonden blijft de dialoog moeilijk: “Er is nog niet onderhandeld, wij hebben enkel kennis genomen van het nieuwe plan en vragen gesteld”, zegt Nancy Tas van ACV Voeding en Diensten. “We hebben al meegedeeld dat we niet willen onderhandelen over de bruto looninlevering van 90 euro en een vermindering van de premies”. Volgens de directie is de meeting “verlopen zoals gehoopt” en zijn “extra elementen toegelicht in een serene en constructieve dialoog”. De volgende vergadering is gepland op 20 november.

 

Bottom Dollar Food naar Aldi

Intussen heeft Delhaize een koper gevonden voor de 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in de regio rond Philadelphia en Pittsburgh. Discounter Aldi koopt de keten voor ongeveer 15 miljoen dollar (bijna 12 miljoen euro), en neemt ook de bestaande leasingcontracten over.

 

Volgens de Delhaize Groep zal de transactie een waardeverminderingsverlies op activa en andere kosten genereren van om en bij de 140 miljoen euro. De verkoop van de Amerikaanse prijsvechter zal de activiteiten van de Groep “verder vereenvoudigen, de schuldcapaciteit verhogen en aandeelhouderswaarde creëren”, aldus nog Delhaize Group. De transactie zou tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 afgerond moeten zijn.

 

Nog in de VS heropende Delhaize 31 Food Lion-winkels in augustus onder de strategie rond “Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar” en worden volgende week nog eens 45 bijkomende winkels opnieuw gelanceerd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN