Lagere bierverkoop deert AB InBev niet | RetailDetail

Lagere bierverkoop deert AB InBev niet

Lagere bierverkoop deert AB InBev niet

Bierbrouwer AB InBev zag in het eerste kwartaal van 2015 de verkoop van bier terugvallen, maar slaagde er toch in om fiks gestegen winstcijfers voor te leggen.

Beter dan verwachtingen

In de eerste drie maanden van 2015 verkocht AB InBev 107 miljoen hectoliter bier, een daling van 1,2% op vergelijkbare basis ten opzichte van een jaar geleden. De grootste dalingen waren te vinden in Europa (-5,9%) en de Verenigde Staten (-5,6%). In Mexico steeg het volume dan weer met 2,1% en in Azië was er zelfs een stijging met 4,8%. Ook op thuismarkt België kende de bierbrouwer "een lage eencijferige daling in volume", die toch goed was voor een hoger marktaandeel.

 

De omzet kwam uiteindelijk neer op 10,45 miljard dollar (9,3 miljard euro), iets minder dan de 10,60 miljard dollar (9,4 miljard euro) van vorig jaar. Op vergelijkbare basis betekende dat wel een stijging van 6,2 procent, waarmee AB InBev het beter doet dan de verwachtingen.

 

De vergelijkbare ebitda steeg met 11,1% naar 3,97 miljard dollar (3,5 miljard euro), terwijl de nettowinst uitkwam op 2,29 miljard dollar (2,0 miljard euro). In de eerste drie maanden van 2014 was dat slechts 1,42 miljard dollar (1,25 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.