RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voeding na corona: focus op smetvrees en gezondheid

icon
Food11 september, 2020

De kook- en koopgewoonten van consumenten zijn post corona blijvend veranderd: verse en gezonde voeding staat hoger op de agenda, maar ook de angst voor besmetting is nog steeds reëel.

 

Voorverpakte producten

Heeft de coronacrisis een invloed op de voedingskeuzes van de consument? De prijs blijft alleszins het belangrijkste aankoopcriterium bij het maken van een keuze (82%). Ook het merk is bepalend, voor 56% van de respondenten, zo blijkt uit een recente enquête van Food in Mind en iVox bij 1000 Belgen. Op drie staat opmerkelijk genoeg het land van herkomst (48%): “We hebben tijdens de lockdown gezien dat er een zekere bewustwording ontstond, er waren pleidooien om meer lokaal te kopen. Dat zien we ook in ons onderzoek,” zegt Eddy Bovijn van Food in Mind.
 

Bij een deel van de consumenten zit de schrik er toch wel in en is er zelfs sprake van enige smetvrees: 27% durft in de winkel de verse groenten niet meer aan te raken zonder bescherming. 26% heeft schrik om besmet te worden door verse groenten te kopen in de winkel. 20% kiest nu vaker voor diepvriesgroenten dan voor de coronacrisis en 50% denkt dat dit voor langere tijd zal gelden. 30% is eerder geneigd om voorverpakte producten te kopen, 29% zegt niet snel een onverpakt product te zullen kopen. Ook in een foodserviceomgeving staan consumenten nu positiever tegenover voorverpakte producten, al is 46% er toch niet blij mee.
 

Duidelijk is wel dat gezondheid hoog op de agenda van de consument staat. 47% is van plan om voortaan vaker te kiezen voor gezonde producten, 17% zal vaker kiezen voor verse gerechten, slaatjes of broodjes. 32% zal voortaan minder vaak buitenhuis ontbijten. Levering aan huis of afhaalboxen bieden een alternatief.

 

Verse seizoensproducten

Het klopt wel dat mensen tijdens de lockdown vaker thuis aan het koken zijn gegaan: dat geldt voor 52% van de respondenten. 39% heeft daardoor dan ook nieuwe gerechten leren kennen, 27% maakte kennis met nieuwe producten – daarbij ging het vaak om seizoensproducten zoals bessen en asperges. Na de crisis zullen mensen meer aandacht blijven hebben voor seizoensproducten, stellen ze. Maar ook de prijs, de oorsprong, de smaak en de gezondheid zijn belangrijke criteria. Het lijkt erop dat de kookgewoonten van de consument door de lockdown toch blijvend veranderd zijn.
 

Tijdens de lockdown was er een explosie van het aantal online bestellingen voor voeding, in die mate zelfs dat foodretailers de grootste moeite hadden om aan de gestegen vraag te voldoen. Of dat een blijver is? Zowat een kwart van de ondervraagden heeft interesse om voortaan verse producten online aan te kopen – vooral groenten en fruit. De voornaamste redenen om online te kopen: het is makkelijker, men hoeft zich niet te verplaatsen, het lijkt mensen leuk om eens te proberen, het is veiliger en men hoeft niet met tassen te sleuren. Ook specifieke acties of een aanbod dat niet in de fysieke winkels te verkrijgen is, kunnen mensen over de streep trekken.
 

Voor verder informatie omtrent het coronaonderzoek: Eddy Bovijn, eb@foodinmind.com en www.foodinmind.com
 

Volgende week: Cateraars zien toekomst niet rooskleurig in.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN