Lambrechts neemt Prima over na faillissement | RetailDetail

Lambrechts neemt Prima over na faillissement

Lambrechts neemt Prima over na faillissement

Supermarktgroep Lambrechts, onder meer licentiehouder van Spar, heeft de 'goodwill' van zijn failliete sectorgenoot Huyghebaert overgenomen. De Limburgers zijn nu eigenaar van de formules 'Prima' en 'Uw Buurtwinkel' en alle klantenovereenkomsten.

Ondernemers voortaan bevoorraad door Lambrechts

Zelfstandige supermarkten die voor hun bevoorrading tot voor kort beroep deden op het Mechelse Huyghebaert, zullen voortaan beleverd worden door groothandelsgroep Lambrechts.

 

Die heeft vanaf nu ook de rechten op de formules 'Prima' en 'Uw Buurtwinkel', de twee formules waaronder het merendeel van de supermarktondernemers die aangesloten waren bij Huyghebaert opereerden. Wie doorgaat met zijn Prima- of Uw Buurtsupermarkt-winkel, valt dus voortaan onder de Tongerse groep.

 

Lambrechts laat bovendien weten dat "een veertigtal uitbaters van superetten en buurtsupermarkten die aangesloten waren bij Huyghebaert, onmiddellijk na diens faillissement, al beroep gedaan hebben op Lambrechts om hen te bevoorraden."

 

Ketens zijn geografisch complementair

De overnemer is een zelfstandig familiebedrijf dat vandaag 160 medewerkers tewerk stelt en levert aan 300 zelfstandige voedingsdetaillisten, verspreid over België. Die klanten zijn actief onder de formules Spar, Spar Express en Supra. Leden kunnen er ook voor opteren met Lambrechts samen te werken onder hun eigen naam.

 

De Lambrechts-groep was tot nog toe vooral actief in Limburg en in de Kempen, waardoor de Huyghebaert-aangeslotenen - die zich vooral in Vlaams-Brabant en het Antwerpse bevinden - een goeie aanvulling op het netwerk vormen.

 

Het is evenwel nog niet geweten of de overgenomen supermarkten nu onder de eigen formulenaam zullen doorgaan of zich zullen omvormen tot Spar-vestigingen. Ook is de kans groot dat sommige ondernemers de overstap zullen maken naar een andere franchiseformule, aangezien grote spelers als Colruyt en Delhaize al openlijk interesse hebben getoond in de winkels.

 

Voor de activa van de Huyghebaert-groep (de magazijnen en het distributiecentrum) is nog geen overnemer bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.