RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De emotionele aanpak van biosuper Bi’OK

icon
Food30 juni, 2016

De passie komt voor de winst bij Bi’OK, de biologische supermarktformule die zopas een vierde vestiging opende in Grez-Doiceau. RetailDetail Food sprak met Adrienne Rigo en Pauline Henrion, de twee bezielers van het concept.

Sprong in het ongewisse    

Als het om biosupermarkten gaat, hebben Waals-Brabantse consumenten ruim de keuze. De hoge koopkracht in de regio zit daar uiteraard voor veel tussen. Een buitenbeentje in de biologische retail is Bi’OK, dat nu vier winkels heeft: in Corbaix, Thorembais, Bois-de-Villers en sinds 4 juni ook Grez-Doiceau. De KMO maakte recent een opmerkelijk traject van professionalisering door, zonder echter de bezieling van het eerste uur uit het oog te verliezen. 

 

De start, in 2006, was het ongeplande vervolg op het eindwerk van Rigo aan de ICHEC Management School. Ze onderzocht nieuwe afzetmogelijkheden voor een boerderij en kwam tot de conclusie dat een hoevewinkel niet leefbaar was, maar dat er bij de consumenten toch een grote interesse bestond voor lokale landbouwproducten. Dus besloot ze om zelf met een winkel te beginnen. “Nee, echte retailervaring had ik niet, maar mijn papa was Delhaize-franchisenemer en ik werkte als jobstudent in zijn winkels…” 

 

De sprong in het ongewisse draaide goed uit: Bi’OK weet een steeds groeiende schare trouwe fans aan zich te binden en sinds de aanvang maakt het bedrijf een organische ontwikkeling door. Nieuwe verkooppunten kwamen er telkens op aangeven van klanten.De ontmoeting met zielsverwante Pauline Henrion bracht alles in een stroomversnelling. “We werken heel intuïtief”, vertelt ze: “We laten ons leiden door de mensen die we ontmoeten.”

 

Ziel niet verkopen

De grote interesse van kandidaat-franchisepartners zette de onderneemsters ertoe aan om het Bi’OK concept vast te leggen in een “roadbook”, begeleid door een consultant. “Uiteindelijk hebben we alle kandidaten geweigerd. Hun motivatie kwam vanuit een louter zakelijke interesse, terwijl wij de dingen anders willen aanpakken. Voor ons is dit een passie.” Ook heel wat investeerders tonen belangstelling om mee in het Bi’OK verhaal te stappen. “Maar wij hoeven niet tot elke prijs te groeien. We gaan onze ziel niet aan de duivel verkopen.”

 

De visie van Bi’OK gaat immers verder dan de pure rentabiliteit: “Het is ons om toegevoegde waarde te doen. Wij kunnen onmogelijk concurreren op de prijs. Ons cliënteel komt voor iets diepers, iets menselijkers. En ze helpen ons om steeds beter te worden.”

 

Grote prijselasticiteit

Dat Bi’OK duurder is dan de reguliere supermarkt, blijkt geen bezwaar. “We merken dat de prijselasticiteit behoorlijk groot is. De mensen die bij ons komen winkelen, moeten niets hebben van het biologische aanbod bij de grootdistributie. Wij verkopen geen industriële bioproducten die op massale schaal verdeeld worden. Achter elk product in onze schappen zit een verhaal. Het aanbod moet juist zitten. Producten die niet stroken met onze visie halen we eruit, ook al verkopen ze goed. Niet alle biowinkels stellen zich die vragen.”

 

Bi’OK koopt zoveel mogelijk lokaal in, al is er in België niet altijd voldoende biologisch aanbod, zeker niet voor getransformeerde producten. Dan zit er weinig anders op dan te kijken naar Frankrijk of naar Duitsland, een land met een uitstekende kwaliteitsreputatie inzake bio. 

 

Authentieke voeding

Voor Bi’OK gaat het uiteindelijk niet om biologisch op zich, maar om het bredere kader van “juist eten”, dit wil zeggen met respect voor de aarde, de producent, de medewerkers… Verantwoorde consumptie met andere woorden. Dat uit zich in de nieuwe baseline: “Pour un quotidien plus juste”, of vrij vertaald: “voor een rechtvaardiger dagelijks leven”.

 

Op de winkelgevel en bij de inkom lezen we een expliciete intentieverklaring. “We waren in 2006 één van de eersten om met een biologische supermarkt te beginnen, maar intussen is er heel wat concurrentie bijgekomen. Dat noopt ons ertoe om ons te differentiëren. Onze emotionele signatuur plaatsen we daarom uitdrukkelijk op elke communicatie-uiting. Want dit is precies de reden waarom mensen bij ons komen shoppen en niet elders.”

 

Natuurlijke materialen

Om de positionering nog scherper te stellen en te vertalen in een helder winkelconcept, deed Bi’OK beroep op Carré Associates. Dat agentschap koos ruwe, natuurlijke materialen en aardse kleuren voor de winkelinrichting. Het geheel oogt overzichtelijk, in lijn met de zin voor transparantie die Bi’OK kenmerkt. Duidelijk is de schapcommunicatie, met kleurcodes voor allergenen en opvallende schapkaarten voor Belgische producten, nieuwigheden en de lievelingsproducten van de ondernemers (“coup de coeur”).

 

De winkel verkoopt een kleine 5.000 referenties op een verkoopoppervlakte van 420 m². De versafdelingen staan prominent vooraan in het winkelparcours: “We willen als een verswinkel gezien worden.” Nieuw is een artisanale slagerij met bedieningstoonbank. “Dat was een uitstekende beslissing. De toonbank wordt het hart van de winkel, en dankzij onze eigen fabricage in huis kunnen we hier bovendien een interessant prijsniveau aanbieden.” Een publiekstrekker is ook de bakkerij met onder andere glutenvrije broden van Slowfoodbio, een bakker uit de regio.  

 

Emotionele band

“Een logisch parcours uittekenen voor een biowinkel is een complexe zaak”, weet Julie Vandenbrande van Carré Associates. “Er zijn immers veel verschillende shoppermissies.” Sommige klanten komen om oplossingen te vinden voor specifieke problemen, zoals allergieën en intoleranties. Andere klanten is het om het smaakvolle aanbod te doen, of om het lokale karakter. Maar uiteindelijk is dit een relatief kleine en overzichtelijke winkel. Bovendien staan bekwame medewerkers de klanten te woord.”

 

Want uiteindelijk draait het hier om menselijk contact, vindt Rigo. “Het is bij ons altijd een beetje ‘café de la gare’. Mensen ontmoeten elkaar hier en maken een praatje. Onze medewerkers kennen de meeste klanten bij naam. We bouwen aan een emotionele band, en zo werken we klantentrouw in de hand.” 

 

De opening op 4 juni was alvast een doorslaand succes, met wel 500 belangstellenden. De klantenstroom komt goed op gang. “Woensdagnamiddag, vrijdag en zaterdag zijn de beste dagen. Op zaterdag is het hier echt aanschuiven, ook al zijn alle drie de kassa’s dan bemand.” En wat de toekomst brengt? Concrete projecten liggen niet op de plank. “We zien wel wat er op onze weg komt. Laat ons eerst maar consolideren en verrijken wat we nu hebben opgebouwd.” 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN