Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Na verschillende maanden van onderhandelingen heeft Lavazza, nummer 7 wereldwijd qua koffieproductie, Carte Noire overgenomen. De Italianen tellen zowat 800 miljoen euro neer voor het het grootste Franse koffiemerk.

Marktleider in Frankrijk

Lavazza wordt door het marktaandeel van Carte Noire, 20 % in Frankrijk, meteen "marktleider in Frankrijk, de vierde grootste koffiemarkt ter wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt", gaf CEO Antonio Baravalle in een persmededeling aan. Dankzij de overname stijgt de buitenlandse omzet van Lavazza van 50 % naar 70 %, maar vice-president Giuseppe Lavazza stelt dat de groep minstens naar een omzet van 2 miljard dollar moet om diens wereldwijde groei verder te zetten.

 

In de deal zitten alle middelen die Carte Noire in de Europese Economische Ruimte heeft: gemalen en geroosterde koffie, Nespresso-gerichte padjes, koffiefilters en een fabriek in Lavérune (Frankrijk). Deze laatste houdt zich bezig met de overige activiteiten die Carte Noire nog in diens gamma heeft zitten: oploskoffie, T-discs en alles wat met de zakelijke kant te maken heeft.

 

De overeenkomst moet wel nog worden voorlegd aan de vakbonden, de Europese Commissie en de concurrentiewaakhond en vervolgens ook nog goedgekeurd worden. De Europese Commissie had de verkoop van Carte Noire opgelegd, want anders zouden Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders hun eigen fusie niet mogen vervolledigen. Die fusie creëert in elk geval een mastodont binnen de koffiemarkt, eentje met een omzet van maar liefst 5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top