Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over | RetailDetail

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Na verschillende maanden van onderhandelingen heeft Lavazza, nummer 7 wereldwijd qua koffieproductie, Carte Noire overgenomen. De Italianen tellen zowat 800 miljoen euro neer voor het het grootste Franse koffiemerk.

Marktleider in Frankrijk

Lavazza wordt door het marktaandeel van Carte Noire, 20 % in Frankrijk, meteen "marktleider in Frankrijk, de vierde grootste koffiemarkt ter wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt", gaf CEO Antonio Baravalle in een persmededeling aan. Dankzij de overname stijgt de buitenlandse omzet van Lavazza van 50 % naar 70 %, maar vice-president Giuseppe Lavazza stelt dat de groep minstens naar een omzet van 2 miljard dollar moet om diens wereldwijde groei verder te zetten.

 

In de deal zitten alle middelen die Carte Noire in de Europese Economische Ruimte heeft: gemalen en geroosterde koffie, Nespresso-gerichte padjes, koffiefilters en een fabriek in Lavérune (Frankrijk). Deze laatste houdt zich bezig met de overige activiteiten die Carte Noire nog in diens gamma heeft zitten: oploskoffie, T-discs en alles wat met de zakelijke kant te maken heeft.

 

De overeenkomst moet wel nog worden voorlegd aan de vakbonden, de Europese Commissie en de concurrentiewaakhond en vervolgens ook nog goedgekeurd worden. De Europese Commissie had de verkoop van Carte Noire opgelegd, want anders zouden Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders hun eigen fusie niet mogen vervolledigen. Die fusie creëert in elk geval een mastodont binnen de koffiemarkt, eentje met een omzet van maar liefst 5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.