Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over | RetailDetail

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Na verschillende maanden van onderhandelingen heeft Lavazza, nummer 7 wereldwijd qua koffieproductie, Carte Noire overgenomen. De Italianen tellen zowat 800 miljoen euro neer voor het het grootste Franse koffiemerk.

Marktleider in Frankrijk

Lavazza wordt door het marktaandeel van Carte Noire, 20 % in Frankrijk, meteen "marktleider in Frankrijk, de vierde grootste koffiemarkt ter wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt", gaf CEO Antonio Baravalle in een persmededeling aan. Dankzij de overname stijgt de buitenlandse omzet van Lavazza van 50 % naar 70 %, maar vice-president Giuseppe Lavazza stelt dat de groep minstens naar een omzet van 2 miljard dollar moet om diens wereldwijde groei verder te zetten.

 

In de deal zitten alle middelen die Carte Noire in de Europese Economische Ruimte heeft: gemalen en geroosterde koffie, Nespresso-gerichte padjes, koffiefilters en een fabriek in Lavérune (Frankrijk). Deze laatste houdt zich bezig met de overige activiteiten die Carte Noire nog in diens gamma heeft zitten: oploskoffie, T-discs en alles wat met de zakelijke kant te maken heeft.

 

De overeenkomst moet wel nog worden voorlegd aan de vakbonden, de Europese Commissie en de concurrentiewaakhond en vervolgens ook nog goedgekeurd worden. De Europese Commissie had de verkoop van Carte Noire opgelegd, want anders zouden Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders hun eigen fusie niet mogen vervolledigen. Die fusie creëert in elk geval een mastodont binnen de koffiemarkt, eentje met een omzet van maar liefst 5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.