Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Lavazza neemt grootste Franse koffiemerk, Carte Noire, over

Na verschillende maanden van onderhandelingen heeft Lavazza, nummer 7 wereldwijd qua koffieproductie, Carte Noire overgenomen. De Italianen tellen zowat 800 miljoen euro neer voor het het grootste Franse koffiemerk.

Marktleider in Frankrijk

Lavazza wordt door het marktaandeel van Carte Noire, 20 % in Frankrijk, meteen "marktleider in Frankrijk, de vierde grootste koffiemarkt ter wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt", gaf CEO Antonio Baravalle in een persmededeling aan. Dankzij de overname stijgt de buitenlandse omzet van Lavazza van 50 % naar 70 %, maar vice-president Giuseppe Lavazza stelt dat de groep minstens naar een omzet van 2 miljard dollar moet om diens wereldwijde groei verder te zetten.

 

In de deal zitten alle middelen die Carte Noire in de Europese Economische Ruimte heeft: gemalen en geroosterde koffie, Nespresso-gerichte padjes, koffiefilters en een fabriek in Lavérune (Frankrijk). Deze laatste houdt zich bezig met de overige activiteiten die Carte Noire nog in diens gamma heeft zitten: oploskoffie, T-discs en alles wat met de zakelijke kant te maken heeft.

 

De overeenkomst moet wel nog worden voorlegd aan de vakbonden, de Europese Commissie en de concurrentiewaakhond en vervolgens ook nog goedgekeurd worden. De Europese Commissie had de verkoop van Carte Noire opgelegd, want anders zouden Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders hun eigen fusie niet mogen vervolledigen. Die fusie creëert in elk geval een mastodont binnen de koffiemarkt, eentje met een omzet van maar liefst 5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top