Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

De legendarische Brusselse boekhandel Filigranes en bakkerijketen Le Pain Quotidien gaan intensiever samenwerken. Begin 2016 moeten de eerste gezamenlijke projecten het levenslicht zien.

Een boek met een broodje erbij...

Een koffiehoek in een boekhandel, het is geen uitzondering meer. Filigranes baat er trouwens zelf al lang eentje uit in zijn monumentale flagshipstore van 2.800 m² aan de Brusselse Kunstlaan. Eind januari zal die worden omgetoverd tot een heuse Le Pain Quotidien-corner. "Het potentieel is enorm", zegt Marc Filipson, de grote baas van Filigranes, in zakenkrant L'Echo. "De koffiebar haalt nu al een omzet van 600.000 euro per jaar. Met een merk als Le Pain Quotidien kan dat een veelvoud worden."

 

Het wordt een echte Le Pain Quotidien, met eigen personeel dat een weliswaar beperkter assortiment van succesproducten zal serveren. De broodjesketen krijgt zelfs zijn eigen logo op de voorgevel.

 

...en vice versa

Maar beide bedrijven willen nog een stap verder gaan. In de Lepoutrelaan in Elsene, waar "L'Autre Filigranes" - een soort van krantenwinkel met literaire bestsellers - en Le Pain Quotidien nu nog buren zijn, zal "L'Autre Filigranes" als een 'shop-in-the-shop' zijn intrek nemen bij Le Pain Quotidien. Streefdatum: februari 2016.

 

Dat experiment zou wel eens het begin van meer kunnen zijn, aldus Jan Vangoidsenhoven, COO van Le Pain Quotidien: "Wij zijn complementair qua aanbod, publiek enz. Maar laten we niet te snel gaan: eerst zien of het werkt. Al heb ik wel al vijf à zes restaurants geselecteerd waar we dit concept zouden kunnen uitrollen." Le Pain Quotidien telt in ons land 29 vestigingen. Beide Belgische bedrijven sluiten niet uit dat hun samenwerking ook een internationaal vervolg krijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top