Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

De legendarische Brusselse boekhandel Filigranes en bakkerijketen Le Pain Quotidien gaan intensiever samenwerken. Begin 2016 moeten de eerste gezamenlijke projecten het levenslicht zien.

Een boek met een broodje erbij...

Een koffiehoek in een boekhandel, het is geen uitzondering meer. Filigranes baat er trouwens zelf al lang eentje uit in zijn monumentale flagshipstore van 2.800 m² aan de Brusselse Kunstlaan. Eind januari zal die worden omgetoverd tot een heuse Le Pain Quotidien-corner. "Het potentieel is enorm", zegt Marc Filipson, de grote baas van Filigranes, in zakenkrant L'Echo. "De koffiebar haalt nu al een omzet van 600.000 euro per jaar. Met een merk als Le Pain Quotidien kan dat een veelvoud worden."

 

Het wordt een echte Le Pain Quotidien, met eigen personeel dat een weliswaar beperkter assortiment van succesproducten zal serveren. De broodjesketen krijgt zelfs zijn eigen logo op de voorgevel.

 

...en vice versa

Maar beide bedrijven willen nog een stap verder gaan. In de Lepoutrelaan in Elsene, waar "L'Autre Filigranes" - een soort van krantenwinkel met literaire bestsellers - en Le Pain Quotidien nu nog buren zijn, zal "L'Autre Filigranes" als een 'shop-in-the-shop' zijn intrek nemen bij Le Pain Quotidien. Streefdatum: februari 2016.

 

Dat experiment zou wel eens het begin van meer kunnen zijn, aldus Jan Vangoidsenhoven, COO van Le Pain Quotidien: "Wij zijn complementair qua aanbod, publiek enz. Maar laten we niet te snel gaan: eerst zien of het werkt. Al heb ik wel al vijf à zes restaurants geselecteerd waar we dit concept zouden kunnen uitrollen." Le Pain Quotidien telt in ons land 29 vestigingen. Beide Belgische bedrijven sluiten niet uit dat hun samenwerking ook een internationaal vervolg krijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top