Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken | RetailDetail

Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

Le Pain Quotidien en boekhandel Filigranes gaan samenwerken

De legendarische Brusselse boekhandel Filigranes en bakkerijketen Le Pain Quotidien gaan intensiever samenwerken. Begin 2016 moeten de eerste gezamenlijke projecten het levenslicht zien.

Een boek met een broodje erbij...

Een koffiehoek in een boekhandel, het is geen uitzondering meer. Filigranes baat er trouwens zelf al lang eentje uit in zijn monumentale flagshipstore van 2.800 m² aan de Brusselse Kunstlaan. Eind januari zal die worden omgetoverd tot een heuse Le Pain Quotidien-corner. "Het potentieel is enorm", zegt Marc Filipson, de grote baas van Filigranes, in zakenkrant L'Echo. "De koffiebar haalt nu al een omzet van 600.000 euro per jaar. Met een merk als Le Pain Quotidien kan dat een veelvoud worden."

 

Het wordt een echte Le Pain Quotidien, met eigen personeel dat een weliswaar beperkter assortiment van succesproducten zal serveren. De broodjesketen krijgt zelfs zijn eigen logo op de voorgevel.

 

...en vice versa

Maar beide bedrijven willen nog een stap verder gaan. In de Lepoutrelaan in Elsene, waar "L'Autre Filigranes" - een soort van krantenwinkel met literaire bestsellers - en Le Pain Quotidien nu nog buren zijn, zal "L'Autre Filigranes" als een 'shop-in-the-shop' zijn intrek nemen bij Le Pain Quotidien. Streefdatum: februari 2016.

 

Dat experiment zou wel eens het begin van meer kunnen zijn, aldus Jan Vangoidsenhoven, COO van Le Pain Quotidien: "Wij zijn complementair qua aanbod, publiek enz. Maar laten we niet te snel gaan: eerst zien of het werkt. Al heb ik wel al vijf à zes restaurants geselecteerd waar we dit concept zouden kunnen uitrollen." Le Pain Quotidien telt in ons land 29 vestigingen. Beide Belgische bedrijven sluiten niet uit dat hun samenwerking ook een internationaal vervolg krijgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!