Le Pain Quotidien ziet brood in e-commerce

Le Pain Quotidien ziet brood in e-commerce

De van oorsprong Belgische bakkerij- en restaurantketen Le Pain Quotidien start na de zomer in hartje Brussel met onlineverkoop en levering aan huis. In ons land komen er de volgende jaren ook twee tot drie winkels per jaar bij, in eigen beheer.

Online binnen de Brusselse vijfhoek

Le Pain Quotidien wil na de zomervakantie starten met e-commerce. Dat zegt Carl Van Ransbeeck, managing director van Le Pain Quotidien België, in zakenblad Trends. "Op dit moment kun je niets online bestellen. We willen er ook voor zorgen dat mensen hun lunch online kunnen bestellen en die laten leveren op kantoor."

 

"We beginnen met de Brusselse Vijfhoek", zegt Van Ransbeeck, dus het deel binnen de Kleine Ring. "Je zult er online kunnen bestellen en met de kaart betalen. De organisatie zal niet gebeuren vanuit een bestaande winkel, we richten een centrale op om de catering te doen. We doen de levering niet met auto's, we willen niet de zoveelste zijn die in Brussel fijn stof de lucht in jaagt. Hoe we het precies zullen aanpakken, is nog niet beslist. De start-up Take Eat Easy werkt met fietskoeriers voor leveringen aan huis, maar dat zijn zelfstandigen. Wij willen liever werken met mensen die we zelf hebben gevormd en die bij de levering onze waarden uitstralen."

 

"Nog blinde vlekken in ons land"

Van Ransbeeck, in een vorig leven nog Vicepresident Verkoop en Marketing bij Coca-Cola België en Managing Director Global Franchise bij AB InBev, kwam in oktober vorig jaar bij Le Pain Quotidien België en koestert grootse plannen. Zo wil hij elk jaar twee tot drie nieuwe vestigingen openen in ons land.

 

"Er zijn nog blinde vlekken in België, zoals Overijse, waar eind mei of begin juni een nieuwe winkel opengaat. We hebben nu 28 winkels en er kunnen er nog twee à drie per jaar bij. In steden als Kortrijk, Roeselare en Aalst is er nog geen winkel, en in Gent en de hele provincie Limburg is er maar één. Zelfs in Brussel is er nog plaats voor nieuwe winkels."

 

Geen extra franchisewinkels meer

Al worden het dit keer geen franchisezaken maar vestigingen in eigen beheer: "Dat heeft te maken met Le Pain Quotidien Licensing, dat wereldwijd de eigenaar van het merk is. Het is een onderneming naar Belgisch recht, maar met hoofdzetel in New York. Zij hebben winkels in eigen beheer in de Verenigde Staten, Londen, Parijs - maar niet in de rest van Frankrijk - en Sydney. Samen goed voor 110 à 115 winkels. De andere helft van de winkels van Le Pain Quotidien is in handen van masterfranchises per land."

 

België neemt in die structuur een speciale plaats in, aldus nog Van Ransbeeck: "Niet alleen omdat het de grootste masterfranchise is en Le Pain Quotidien in België ontstaan is, maar ook omdat het het enige land is dat subfranchises heeft. Daardoor wordt de afstand met Le Pain Quotidien Licensing te groot. De afspraak is dat de bestaande subfranchises mogen blijven, maar dat er geen nieuwe franchisewinkels meer bij komen." 

 

Met zijn 28 winkels haalt Le Pain Quotidien in ons land een omzet van 31 miljoen euro, waarvan 21 miljoen door de eigen winkels en 10 miljoen door de franchisezaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top