Le Pain Quotidien ziet brood in e-commerce

Le Pain Quotidien ziet brood in e-commerce

De van oorsprong Belgische bakkerij- en restaurantketen Le Pain Quotidien start na de zomer in hartje Brussel met onlineverkoop en levering aan huis. In ons land komen er de volgende jaren ook twee tot drie winkels per jaar bij, in eigen beheer.

Online binnen de Brusselse vijfhoek

Le Pain Quotidien wil na de zomervakantie starten met e-commerce. Dat zegt Carl Van Ransbeeck, managing director van Le Pain Quotidien België, in zakenblad Trends. "Op dit moment kun je niets online bestellen. We willen er ook voor zorgen dat mensen hun lunch online kunnen bestellen en die laten leveren op kantoor."

 

"We beginnen met de Brusselse Vijfhoek", zegt Van Ransbeeck, dus het deel binnen de Kleine Ring. "Je zult er online kunnen bestellen en met de kaart betalen. De organisatie zal niet gebeuren vanuit een bestaande winkel, we richten een centrale op om de catering te doen. We doen de levering niet met auto's, we willen niet de zoveelste zijn die in Brussel fijn stof de lucht in jaagt. Hoe we het precies zullen aanpakken, is nog niet beslist. De start-up Take Eat Easy werkt met fietskoeriers voor leveringen aan huis, maar dat zijn zelfstandigen. Wij willen liever werken met mensen die we zelf hebben gevormd en die bij de levering onze waarden uitstralen."

 

"Nog blinde vlekken in ons land"

Van Ransbeeck, in een vorig leven nog Vicepresident Verkoop en Marketing bij Coca-Cola België en Managing Director Global Franchise bij AB InBev, kwam in oktober vorig jaar bij Le Pain Quotidien België en koestert grootse plannen. Zo wil hij elk jaar twee tot drie nieuwe vestigingen openen in ons land.

 

"Er zijn nog blinde vlekken in België, zoals Overijse, waar eind mei of begin juni een nieuwe winkel opengaat. We hebben nu 28 winkels en er kunnen er nog twee à drie per jaar bij. In steden als Kortrijk, Roeselare en Aalst is er nog geen winkel, en in Gent en de hele provincie Limburg is er maar één. Zelfs in Brussel is er nog plaats voor nieuwe winkels."

 

Geen extra franchisewinkels meer

Al worden het dit keer geen franchisezaken maar vestigingen in eigen beheer: "Dat heeft te maken met Le Pain Quotidien Licensing, dat wereldwijd de eigenaar van het merk is. Het is een onderneming naar Belgisch recht, maar met hoofdzetel in New York. Zij hebben winkels in eigen beheer in de Verenigde Staten, Londen, Parijs - maar niet in de rest van Frankrijk - en Sydney. Samen goed voor 110 à 115 winkels. De andere helft van de winkels van Le Pain Quotidien is in handen van masterfranchises per land."

 

België neemt in die structuur een speciale plaats in, aldus nog Van Ransbeeck: "Niet alleen omdat het de grootste masterfranchise is en Le Pain Quotidien in België ontstaan is, maar ook omdat het het enige land is dat subfranchises heeft. Daardoor wordt de afstand met Le Pain Quotidien Licensing te groot. De afspraak is dat de bestaande subfranchises mogen blijven, maar dat er geen nieuwe franchisewinkels meer bij komen." 

 

Met zijn 28 winkels haalt Le Pain Quotidien in ons land een omzet van 31 miljoen euro, waarvan 21 miljoen door de eigen winkels en 10 miljoen door de franchisezaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top