RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Fairtradekopers zijn waardevolle shoppers”

icon
Food26 april, 2016

Met klinkende cijfers neemt Lily Deforce afscheid van Fairtrade Belgium, na meer dan acht intense jaren. De organisatie plukt de vruchten van een duidelijke en consistente strategie, waarin retailers en fabrikanten een hoofdrol toebedeeld krijgen. 

Crossselling

Toen Deforce in januari 2008 begon als directeur van de organisatie voor eerlijke handel, luisterde die nog naar de naam Max Havelaar. Intussen is niet alleen de naam veranderd, maar staat er een sterke organisatie met een goed draaiend team en een duidelijke visie. Het succes kwam niet uit de lucht vallen, zegt de topvrouw.

 

“In onze strategie hebben we radicaal de focus gelegd op onze grote kerncategorieën, vooral op bananen in het retailkanaal en op koffie in out-of-home. Dat zijn de drijvers. Vandaaruit zetten we in op crossselling naar andere categorieën, en dat werkt”, vertelt de afscheidnemende directeur met niet aflatend enthousiasme. Dat legde de organisatie geen windeieren: in alle categorieën weet Fairtrade nieuwe kopers aan te trekken.

 

Bananen als trekker

“Bananen zijn ideaal om kopers te rekruteren. Ze staan vaak op het boodschappenlijstje, zeker bij gezinnen met kinderen. Dus is het belangrijk dat alle retailers fairtradebananen verkopen. Nu ook Aldi ze recent in het assortiment heeft opgenomen, is de cirkel rond en kan ik met een gerust gemoed vertrekken”, lacht Deforce. 

 

Wat retailers vooral moeten onthouden? “Fairtradekopers zijn waardevolle shoppers. Ze besteden jaarlijks 21,3% meer dan Belgische gezinnen die geen fairtradeproducten kopen.” Het zijn dus deze klanten die je in je winkel wil hebben.   

 

Cacao wordt prioriteit

Fairtrade surft mee op een groeiend maatschappelijk bewustzijn rond duurzaamheid, maar dat verklaart niet alles, benadrukt Deforce. “Ik blijf erbij: de grootste motor voor de groei van fairtrade is niet de consument, wel de industrie. De retailers én de fabrikanten.” Als het aanbod en de beschikbaarheid stijgen, dan volgt de consumptie. 

 

“Trendwatchers nemen duurzaamheid niet altijd mee in hun analyses, maar we zien vandaag dat alle grote chocoladeproducenten ermee bezig zijn. Ze vragen zich af of ze morgen nog cacao zullen vinden… Grote merken als Cadbury en Kitkat zijn in het Verenigd Koninkrijk overgestapt op fairtrade. Dat stemt me hoopvol: schaal brengt immers kostefficiëntie. Het heeft gewerkt voor bananen, nu moeten we chocolade aanpakken.”

 

Fairtrade staat voor kwaliteit

Het fairtradelabel wordt pas toegekend als àlle ingrediënten uit eerlijke handel afkomstig zijn, maar dat is niet altijd mogelijk. In de nieuwe strategie van Fairtrade International verschuift de focus daarom richting sourcing. De Duitse producent van chocoladefiguren Riegelein bijvoorbeeld, gebruikt 100% fairtradecacao, maar geen fairtradesuiker: de overstap van bietsuiker naar rietsuiker blijkt geen evidentie. Ferrero gebruikt nu al 10% fairtradecacao. Lidl in Duitsland heeft ontbijtgranen voor kinderen met 100% fairtradechocolade. Die producten kunnen dus het fairtradelabel niet dragen, maar ze mogen wel het “Fairtrade Cocoa Program”-logo gebruiken om aan te geven dat ze met Fairtrade samenwerken en dat alle cacao in het product 100% fairtrade is.  

 

“Dit gaat in de toekomst grote volumes genereren. Het is mijn droom dat op een dag álle Belgische chocolade Fairtrade zou zijn”, aldus Lily Deforce. “En waarom ook niet? Fairtrade gaat erg goed samen met kwaliteit. In het zuiden neemt de kwaliteit van de producten toe. Verschillende fairtradekoffies vallen in de prijzen. We evolueren van kopen uit solidariteit naar kopen vanuit een lifestyle, maar dan verwacht de consument wel topkwaliteit.” 

 

Nieuw hoofdstuk

Bemoedigend vindt ze de trend naar meer differentiatie bij de retailers: “Na 2008 ging het nog enkel over de prijs. Nu zijn retailers weer op zoek naar onderscheid, en daar heeft fairtrade een rol te spelen. We praten met iedereen op directieniveau. Het wijst erop hoe belangrijk ze dit vinden. We overtuigen hen met cijfers, want het gaat niet alleen over emotie. De primaire fairtradekopers zijn jonge gezinnen met kinderen, een zeer interessante doelgroep voor retailers.” 

 

Gedreven vertelt Deforce over het belang van de klimaatproblematiek: de landen in het zuiden hebben het meest te lijden onder de klimaatverandering. Ze wijst erop dat de fairtradeaanpak perfect kadert in de “Sustainable development goals” van de Verenigde Naties en ze is verheugd dat er nu ook een markt ontstaat voor fairtradeproducten in het zuiden, waar de organisatie gestart is met het introduceren van het blauw-groene label. 

 

Zelf begint ze echter aan een nieuw hoofdstuk: “De opvolging is verzekerd en ik heb er het volste vertrouwen in. Er werkt hier een mooi team. Gedurende zes maanden ga ik ‘proeven’ van verschillende mogelijkheden. Opnieuw mijn eigen agenda bepalen, en studeren. In januari 2017 wil ik weer aan de slag gaan.” Waar, dat is nog een open vraag… 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Walmart start proef met drones voor de ‘last mile’ in Atlanta

    Walmart zet een nieuwe stap in snelle levering: de Amerikaanse retailer is gestart met dronebezorging in Atlanta, Georgia. Daarmee lanceert het bedrijf voor het eerst een dergelijke dienst in een grote Amerikaanse stad.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN