Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Discounter Lidl introduceert als eerste in ons land een nieuw type korting, waarmee de klant op verzoek een tijdelijke promotie een weekje kan verlengen: '1 nu, 1 later'. De actie past in de strijd tegen voedselverspilling.

Voor superverse producten

Voortaan duidt Lidl in zijn wekelijkse promofolder minstens één vers product aan waarvoor u aan de kassa een gratis bon kunt vragen, waarmee u hetzelfde product de week daarop kunt kopen tegen diezelfde verlaagde prijs.

 

"Met het verhaal '1 nu, 1 later' willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt in Het Nieuwsblad. "Als discounter zijn we gekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar graag gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren binnen de geschikte tijd. Daardoor belanden producten weleens in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen."

 

"Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je maar te kopen wat je deze week op krijgt." Aangezien het probleem zich vooral stelt bij superverse producten, focust het nieuwe type korting dan ook specifiek op dat soort van voeding.

 

Toch schuilt er ook een slimme marketingtruc achter, zo stelt professor Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. "Eigenlijk stimuleert Lidl hier op een slimme manier een vervolgbezoek. Goed wetende dat wie zo'n bon vraagt, ook andere dingen zal kopen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet bij een concurrent. Zo wint Lidl twee keer."

 

Lidl België haalde de mosterd bij zijn zusterorganisatie in Nederland. Daar werd '1 nu, 1 later' drie jaar geleden ingevoerd in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top