Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Discounter Lidl introduceert als eerste in ons land een nieuw type korting, waarmee de klant op verzoek een tijdelijke promotie een weekje kan verlengen: '1 nu, 1 later'. De actie past in de strijd tegen voedselverspilling.

Voor superverse producten

Voortaan duidt Lidl in zijn wekelijkse promofolder minstens één vers product aan waarvoor u aan de kassa een gratis bon kunt vragen, waarmee u hetzelfde product de week daarop kunt kopen tegen diezelfde verlaagde prijs.

 

"Met het verhaal '1 nu, 1 later' willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt in Het Nieuwsblad. "Als discounter zijn we gekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar graag gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren binnen de geschikte tijd. Daardoor belanden producten weleens in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen."

 

"Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je maar te kopen wat je deze week op krijgt." Aangezien het probleem zich vooral stelt bij superverse producten, focust het nieuwe type korting dan ook specifiek op dat soort van voeding.

 

Toch schuilt er ook een slimme marketingtruc achter, zo stelt professor Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. "Eigenlijk stimuleert Lidl hier op een slimme manier een vervolgbezoek. Goed wetende dat wie zo'n bon vraagt, ook andere dingen zal kopen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet bij een concurrent. Zo wint Lidl twee keer."

 

Lidl België haalde de mosterd bij zijn zusterorganisatie in Nederland. Daar werd '1 nu, 1 later' drie jaar geleden ingevoerd in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top