Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting" | RetailDetail

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Discounter Lidl introduceert als eerste in ons land een nieuw type korting, waarmee de klant op verzoek een tijdelijke promotie een weekje kan verlengen: '1 nu, 1 later'. De actie past in de strijd tegen voedselverspilling.

Voor superverse producten

Voortaan duidt Lidl in zijn wekelijkse promofolder minstens één vers product aan waarvoor u aan de kassa een gratis bon kunt vragen, waarmee u hetzelfde product de week daarop kunt kopen tegen diezelfde verlaagde prijs.

 

"Met het verhaal '1 nu, 1 later' willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt in Het Nieuwsblad. "Als discounter zijn we gekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar graag gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren binnen de geschikte tijd. Daardoor belanden producten weleens in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen."

 

"Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je maar te kopen wat je deze week op krijgt." Aangezien het probleem zich vooral stelt bij superverse producten, focust het nieuwe type korting dan ook specifiek op dat soort van voeding.

 

Toch schuilt er ook een slimme marketingtruc achter, zo stelt professor Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. "Eigenlijk stimuleert Lidl hier op een slimme manier een vervolgbezoek. Goed wetende dat wie zo'n bon vraagt, ook andere dingen zal kopen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet bij een concurrent. Zo wint Lidl twee keer."

 

Lidl België haalde de mosterd bij zijn zusterorganisatie in Nederland. Daar werd '1 nu, 1 later' drie jaar geleden ingevoerd in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.