Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting" | RetailDetail

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Lidl bestrijdt verspilling met "slimme korting"

Discounter Lidl introduceert als eerste in ons land een nieuw type korting, waarmee de klant op verzoek een tijdelijke promotie een weekje kan verlengen: '1 nu, 1 later'. De actie past in de strijd tegen voedselverspilling.

Voor superverse producten

Voortaan duidt Lidl in zijn wekelijkse promofolder minstens één vers product aan waarvoor u aan de kassa een gratis bon kunt vragen, waarmee u hetzelfde product de week daarop kunt kopen tegen diezelfde verlaagde prijs.

 

"Met het verhaal '1 nu, 1 later' willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt in Het Nieuwsblad. "Als discounter zijn we gekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar graag gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren binnen de geschikte tijd. Daardoor belanden producten weleens in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen."

 

"Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je maar te kopen wat je deze week op krijgt." Aangezien het probleem zich vooral stelt bij superverse producten, focust het nieuwe type korting dan ook specifiek op dat soort van voeding.

 

Toch schuilt er ook een slimme marketingtruc achter, zo stelt professor Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. "Eigenlijk stimuleert Lidl hier op een slimme manier een vervolgbezoek. Goed wetende dat wie zo'n bon vraagt, ook andere dingen zal kopen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet bij een concurrent. Zo wint Lidl twee keer."

 

Lidl België haalde de mosterd bij zijn zusterorganisatie in Nederland. Daar werd '1 nu, 1 later' drie jaar geleden ingevoerd in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".