Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade | RetailDetail

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

 

Impact door beperkte keuze en grote volumes

Vanaf dit jaar schakelt Lidl over naar fairtradecacao voor de productie van de best verkochte chocoladerepen van het huismerk Fin Carré, volgens de retailer haar belangrijkste huismerk in die categorie. Het gaat meer bepaald om de repen van 200 gram en de tabletten zwarte, witte en melkchocolade. Ook de chocoladesoorten met hazelnoten, amandelen en witte chocolade met hazelnoot-kokos krijgen het fairtradelabel.

 

"Met deze nieuwe verbintenis om uitsluitend fairtradegecertificeerde cacao te kopen voor haar best verkochte chocoladerepen van het huismerk, versterkt Lidl haar steun voor eerlijke handel en genereert het een fundamentele impact voor kleinschalige cacaoproducenten”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade België.

 

Fairtradeverkoop stijgt jaarlijks met 30%

Het is niet de eerste keer dat Lidl fairtradeproducten aanbiedt: de discounter startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk. Sindsdien is het aanbod steeds uitgebreid: zo gebruikt Lidl voor de eigen ontbijtgranen sinds 2016 alleen 100% fairtradecacao. Toch zal deze overschakeling volgens Lidl nog een grotere impact hebben: als discounter biedt Lidl in vergelijking met andere supermarkten een beperkt aantal producten aan en omdat het dus zulke grote volumes aan- en verkoopt, is de impact voor Fairtrade België meteen voelbaar, klinkt het. 

 

“We zien dat consumenten steeds meer kijken naar waar producten vandaan komen. De verkoop van fairtradeproducten stijgt jaarlijks met 30%. Om dezelfde reden bieden we ook steeds vaker bioproducten aan. Wij mogen dan wel hard op de prijs spelen, toch kunnen we de boeren een eerlijke prijs aanbieden”, voegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!