Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade | RetailDetail

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

 

Impact door beperkte keuze en grote volumes

Vanaf dit jaar schakelt Lidl over naar fairtradecacao voor de productie van de best verkochte chocoladerepen van het huismerk Fin Carré, volgens de retailer haar belangrijkste huismerk in die categorie. Het gaat meer bepaald om de repen van 200 gram en de tabletten zwarte, witte en melkchocolade. Ook de chocoladesoorten met hazelnoten, amandelen en witte chocolade met hazelnoot-kokos krijgen het fairtradelabel.

 

"Met deze nieuwe verbintenis om uitsluitend fairtradegecertificeerde cacao te kopen voor haar best verkochte chocoladerepen van het huismerk, versterkt Lidl haar steun voor eerlijke handel en genereert het een fundamentele impact voor kleinschalige cacaoproducenten”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade België.

 

Fairtradeverkoop stijgt jaarlijks met 30%

Het is niet de eerste keer dat Lidl fairtradeproducten aanbiedt: de discounter startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk. Sindsdien is het aanbod steeds uitgebreid: zo gebruikt Lidl voor de eigen ontbijtgranen sinds 2016 alleen 100% fairtradecacao. Toch zal deze overschakeling volgens Lidl nog een grotere impact hebben: als discounter biedt Lidl in vergelijking met andere supermarkten een beperkt aantal producten aan en omdat het dus zulke grote volumes aan- en verkoopt, is de impact voor Fairtrade België meteen voelbaar, klinkt het. 

 

“We zien dat consumenten steeds meer kijken naar waar producten vandaan komen. De verkoop van fairtradeproducten stijgt jaarlijks met 30%. Om dezelfde reden bieden we ook steeds vaker bioproducten aan. Wij mogen dan wel hard op de prijs spelen, toch kunnen we de boeren een eerlijke prijs aanbieden”, voegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.