Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

 

Impact door beperkte keuze en grote volumes

Vanaf dit jaar schakelt Lidl over naar fairtradecacao voor de productie van de best verkochte chocoladerepen van het huismerk Fin Carré, volgens de retailer haar belangrijkste huismerk in die categorie. Het gaat meer bepaald om de repen van 200 gram en de tabletten zwarte, witte en melkchocolade. Ook de chocoladesoorten met hazelnoten, amandelen en witte chocolade met hazelnoot-kokos krijgen het fairtradelabel.

 

"Met deze nieuwe verbintenis om uitsluitend fairtradegecertificeerde cacao te kopen voor haar best verkochte chocoladerepen van het huismerk, versterkt Lidl haar steun voor eerlijke handel en genereert het een fundamentele impact voor kleinschalige cacaoproducenten”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade België.

 

Fairtradeverkoop stijgt jaarlijks met 30%

Het is niet de eerste keer dat Lidl fairtradeproducten aanbiedt: de discounter startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk. Sindsdien is het aanbod steeds uitgebreid: zo gebruikt Lidl voor de eigen ontbijtgranen sinds 2016 alleen 100% fairtradecacao. Toch zal deze overschakeling volgens Lidl nog een grotere impact hebben: als discounter biedt Lidl in vergelijking met andere supermarkten een beperkt aantal producten aan en omdat het dus zulke grote volumes aan- en verkoopt, is de impact voor Fairtrade België meteen voelbaar, klinkt het. 

 

“We zien dat consumenten steeds meer kijken naar waar producten vandaan komen. De verkoop van fairtradeproducten stijgt jaarlijks met 30%. Om dezelfde reden bieden we ook steeds vaker bioproducten aan. Wij mogen dan wel hard op de prijs spelen, toch kunnen we de boeren een eerlijke prijs aanbieden”, voegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Back to top