Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wraakt een radiospot van Lidl omdat die zou "bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie". De supermarktketen reageert "verrast".

"Kook dus lekker en gezond voor uw man"

In de spot steekt de keten de draak met mannen die zich in het voetbalstadion volproppen met hamburgers en cheeseburgers, waarna Lidl zich tot de vrouwen richt: "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man".

 

Blijkbaar ziet niet iedereen de humor daarvan in. De JEP ontving een klacht over de spot en heeft de klager nu gelijk gegeven: "Het is niet de taak van de vrouw om voor de man te koken. Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd", aldus de reclamewaakhond. De JEP ziet "clichématige elementen" en vindt dat "de spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om (gezond) voor haar man te koken".

 

"Ongezond versus vers"

In een reactie bij persagentschap Belga laat de supermarktketen weten verrast te zijn door de beslissing van de JEP. "We hadden zeker niet de bedoeling een standpunt in te nemen wat betreft het rollenpatroon. De spot gaat over een grappige situatie aan een stadion, waarbij we met een persiflage de ongezonde situatie willen contrasteren met onze verse producten", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De spot was al gestopt en was niet meer ingepland om nog terug te komen, maar uiteraard gaan we dit respecteren."

 

Lidl trekt meteen ook lessen uit de klacht: "We gaan grondig kijken naar toekomstige grappen, in welke mate we daar eventueel wijzigingen moeten aanbrengen, in verband met rollenpatroonsituaties. Mochten er mensen zijn die er aanstoot aan hebben genomen, dan betreuren we dat ten zeerste."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top