Lidl teruggefloten door reclamewaakhond | RetailDetail

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wraakt een radiospot van Lidl omdat die zou "bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie". De supermarktketen reageert "verrast".

"Kook dus lekker en gezond voor uw man"

In de spot steekt de keten de draak met mannen die zich in het voetbalstadion volproppen met hamburgers en cheeseburgers, waarna Lidl zich tot de vrouwen richt: "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man".

 

Blijkbaar ziet niet iedereen de humor daarvan in. De JEP ontving een klacht over de spot en heeft de klager nu gelijk gegeven: "Het is niet de taak van de vrouw om voor de man te koken. Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd", aldus de reclamewaakhond. De JEP ziet "clichématige elementen" en vindt dat "de spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om (gezond) voor haar man te koken".

 

"Ongezond versus vers"

In een reactie bij persagentschap Belga laat de supermarktketen weten verrast te zijn door de beslissing van de JEP. "We hadden zeker niet de bedoeling een standpunt in te nemen wat betreft het rollenpatroon. De spot gaat over een grappige situatie aan een stadion, waarbij we met een persiflage de ongezonde situatie willen contrasteren met onze verse producten", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De spot was al gestopt en was niet meer ingepland om nog terug te komen, maar uiteraard gaan we dit respecteren."

 

Lidl trekt meteen ook lessen uit de klacht: "We gaan grondig kijken naar toekomstige grappen, in welke mate we daar eventueel wijzigingen moeten aanbrengen, in verband met rollenpatroonsituaties. Mochten er mensen zijn die er aanstoot aan hebben genomen, dan betreuren we dat ten zeerste."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.