Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wraakt een radiospot van Lidl omdat die zou "bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie". De supermarktketen reageert "verrast".

"Kook dus lekker en gezond voor uw man"

In de spot steekt de keten de draak met mannen die zich in het voetbalstadion volproppen met hamburgers en cheeseburgers, waarna Lidl zich tot de vrouwen richt: "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man".

 

Blijkbaar ziet niet iedereen de humor daarvan in. De JEP ontving een klacht over de spot en heeft de klager nu gelijk gegeven: "Het is niet de taak van de vrouw om voor de man te koken. Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd", aldus de reclamewaakhond. De JEP ziet "clichématige elementen" en vindt dat "de spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om (gezond) voor haar man te koken".

 

"Ongezond versus vers"

In een reactie bij persagentschap Belga laat de supermarktketen weten verrast te zijn door de beslissing van de JEP. "We hadden zeker niet de bedoeling een standpunt in te nemen wat betreft het rollenpatroon. De spot gaat over een grappige situatie aan een stadion, waarbij we met een persiflage de ongezonde situatie willen contrasteren met onze verse producten", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De spot was al gestopt en was niet meer ingepland om nog terug te komen, maar uiteraard gaan we dit respecteren."

 

Lidl trekt meteen ook lessen uit de klacht: "We gaan grondig kijken naar toekomstige grappen, in welke mate we daar eventueel wijzigingen moeten aanbrengen, in verband met rollenpatroonsituaties. Mochten er mensen zijn die er aanstoot aan hebben genomen, dan betreuren we dat ten zeerste."

Tags: