Lidl teruggefloten door reclamewaakhond | RetailDetail

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wraakt een radiospot van Lidl omdat die zou "bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie". De supermarktketen reageert "verrast".

"Kook dus lekker en gezond voor uw man"

In de spot steekt de keten de draak met mannen die zich in het voetbalstadion volproppen met hamburgers en cheeseburgers, waarna Lidl zich tot de vrouwen richt: "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man".

 

Blijkbaar ziet niet iedereen de humor daarvan in. De JEP ontving een klacht over de spot en heeft de klager nu gelijk gegeven: "Het is niet de taak van de vrouw om voor de man te koken. Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd", aldus de reclamewaakhond. De JEP ziet "clichématige elementen" en vindt dat "de spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om (gezond) voor haar man te koken".

 

"Ongezond versus vers"

In een reactie bij persagentschap Belga laat de supermarktketen weten verrast te zijn door de beslissing van de JEP. "We hadden zeker niet de bedoeling een standpunt in te nemen wat betreft het rollenpatroon. De spot gaat over een grappige situatie aan een stadion, waarbij we met een persiflage de ongezonde situatie willen contrasteren met onze verse producten", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De spot was al gestopt en was niet meer ingepland om nog terug te komen, maar uiteraard gaan we dit respecteren."

 

Lidl trekt meteen ook lessen uit de klacht: "We gaan grondig kijken naar toekomstige grappen, in welke mate we daar eventueel wijzigingen moeten aanbrengen, in verband met rollenpatroonsituaties. Mochten er mensen zijn die er aanstoot aan hebben genomen, dan betreuren we dat ten zeerste."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".