Lidl teruggefloten door reclamewaakhond | RetailDetail

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

Lidl teruggefloten door reclamewaakhond

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wraakt een radiospot van Lidl omdat die zou "bijdragen tot een bestendiging van een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie". De supermarktketen reageert "verrast".

"Kook dus lekker en gezond voor uw man"

In de spot steekt de keten de draak met mannen die zich in het voetbalstadion volproppen met hamburgers en cheeseburgers, waarna Lidl zich tot de vrouwen richt: "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man".

 

Blijkbaar ziet niet iedereen de humor daarvan in. De JEP ontving een klacht over de spot en heeft de klager nu gelijk gegeven: "Het is niet de taak van de vrouw om voor de man te koken. Dat is meer dan een halve eeuw teruggaan in de tijd", aldus de reclamewaakhond. De JEP ziet "clichématige elementen" en vindt dat "de spot in zijn geheel bekeken wel degelijk de indruk wekt dat het de taak van een vrouw zou zijn om (gezond) voor haar man te koken".

 

"Ongezond versus vers"

In een reactie bij persagentschap Belga laat de supermarktketen weten verrast te zijn door de beslissing van de JEP. "We hadden zeker niet de bedoeling een standpunt in te nemen wat betreft het rollenpatroon. De spot gaat over een grappige situatie aan een stadion, waarbij we met een persiflage de ongezonde situatie willen contrasteren met onze verse producten", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De spot was al gestopt en was niet meer ingepland om nog terug te komen, maar uiteraard gaan we dit respecteren."

 

Lidl trekt meteen ook lessen uit de klacht: "We gaan grondig kijken naar toekomstige grappen, in welke mate we daar eventueel wijzigingen moeten aanbrengen, in verband met rollenpatroonsituaties. Mochten er mensen zijn die er aanstoot aan hebben genomen, dan betreuren we dat ten zeerste."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top