Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl wil in 2018 met tientallen winkels starten in de Verenigde Staten. Nu al zijn zo'n 200 mensen ter plaatse om de start voor te bereiden. Intussen pompt de Duitse versdiscounter ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse activiteiten.

"VS strategische markt"

Na jaren van speculatie heeft Lidl dan toch zijn Amerikaanse plannen ontvouwd. De Duitse versdiscounter bevestigt vanaf 2018 in de Verenigde Staten een vijftigtal winkels te zullen openen. "De Verenigde Staten zijn een strategische markt voor ons. We zullen er met tientallen winkels starten", zo heeft topman Sven Seidel laten weten in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Zo komen er onder meer vestigingen in Virginia, North-Carolina, South-Carolina, Maryland en Washington DC. Het gaat om een investering van meer dan 200 miljoen euro.

 

Momenteel zijn al zo'n 200 medewerkers bezig met de voorbereiding van de Amerikaanse start. De toekomstige winkels moeten er passen in de recente evolutie van de keten: een iets 'hoger' gamma in aangenamere winkels, maar met behoud van het discountkarakter: een beperkter gamma aan lage prijzen.

 

Daarmee zet Lidl de achtervolging in op grote concurrent Aldi. Die is al bijna 40 jaar actief in de VS en wil er tegen 2018 ongeveer 2.000 winkels tellen. Dat zijn er zo'n 650 meer dan nu. Lidl trekt volgend jaar ook naar Litouwen en betreedt vanaf 2018 ook de Servische markt, zo bevestigde Sven Seidel nog.

 

Miljardeninvestering in Groot-Brittannië

Voor het zover is, pompt Lidl de komende drie jaar ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse expansie. De discountketen, die in Groot-Brittannië vandaag 620 vestigingen telt, wil dat aantal tegen 2018 opdrijven tot 1.500, waarvan 280 alleen al in Londen.

 

De forse expansie komt er volgens Lidl op verzoek van de klanten zelf: "Wij zijn altijd weer onder de indruk van het grote aantal mensen dat bij ons komt aankloppen met de vraag of we geen Lidl kunnen openen in hun stad", zegt Ingo Fischer, bij Lidl UK verantwoordelijk voor de expansieplannen.

 

Lidl UK zag zijn omzet vorig jaar met 21% groeien tot zo'n 4 miljard pond, omgerekend zo'n 5,65 miljard euro. De totale groepsomzet van moederconcern Schwarz Gruppe bedraagt circa 78 miljard euro. Daarmee moet de groep enkel het Amerikaanse Walmart en het Franse Carrefour nog laten voorgaan. Voorlopig toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top