Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl wil in 2018 met tientallen winkels starten in de Verenigde Staten. Nu al zijn zo'n 200 mensen ter plaatse om de start voor te bereiden. Intussen pompt de Duitse versdiscounter ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse activiteiten.

"VS strategische markt"

Na jaren van speculatie heeft Lidl dan toch zijn Amerikaanse plannen ontvouwd. De Duitse versdiscounter bevestigt vanaf 2018 in de Verenigde Staten een vijftigtal winkels te zullen openen. "De Verenigde Staten zijn een strategische markt voor ons. We zullen er met tientallen winkels starten", zo heeft topman Sven Seidel laten weten in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Zo komen er onder meer vestigingen in Virginia, North-Carolina, South-Carolina, Maryland en Washington DC. Het gaat om een investering van meer dan 200 miljoen euro.

 

Momenteel zijn al zo'n 200 medewerkers bezig met de voorbereiding van de Amerikaanse start. De toekomstige winkels moeten er passen in de recente evolutie van de keten: een iets 'hoger' gamma in aangenamere winkels, maar met behoud van het discountkarakter: een beperkter gamma aan lage prijzen.

 

Daarmee zet Lidl de achtervolging in op grote concurrent Aldi. Die is al bijna 40 jaar actief in de VS en wil er tegen 2018 ongeveer 2.000 winkels tellen. Dat zijn er zo'n 650 meer dan nu. Lidl trekt volgend jaar ook naar Litouwen en betreedt vanaf 2018 ook de Servische markt, zo bevestigde Sven Seidel nog.

 

Miljardeninvestering in Groot-Brittannië

Voor het zover is, pompt Lidl de komende drie jaar ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse expansie. De discountketen, die in Groot-Brittannië vandaag 620 vestigingen telt, wil dat aantal tegen 2018 opdrijven tot 1.500, waarvan 280 alleen al in Londen.

 

De forse expansie komt er volgens Lidl op verzoek van de klanten zelf: "Wij zijn altijd weer onder de indruk van het grote aantal mensen dat bij ons komt aankloppen met de vraag of we geen Lidl kunnen openen in hun stad", zegt Ingo Fischer, bij Lidl UK verantwoordelijk voor de expansieplannen.

 

Lidl UK zag zijn omzet vorig jaar met 21% groeien tot zo'n 4 miljard pond, omgerekend zo'n 5,65 miljard euro. De totale groepsomzet van moederconcern Schwarz Gruppe bedraagt circa 78 miljard euro. Daarmee moet de groep enkel het Amerikaanse Walmart en het Franse Carrefour nog laten voorgaan. Voorlopig toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top