Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl trekt in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl wil in 2018 met tientallen winkels starten in de Verenigde Staten. Nu al zijn zo'n 200 mensen ter plaatse om de start voor te bereiden. Intussen pompt de Duitse versdiscounter ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse activiteiten.

"VS strategische markt"

Na jaren van speculatie heeft Lidl dan toch zijn Amerikaanse plannen ontvouwd. De Duitse versdiscounter bevestigt vanaf 2018 in de Verenigde Staten een vijftigtal winkels te zullen openen. "De Verenigde Staten zijn een strategische markt voor ons. We zullen er met tientallen winkels starten", zo heeft topman Sven Seidel laten weten in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Zo komen er onder meer vestigingen in Virginia, North-Carolina, South-Carolina, Maryland en Washington DC. Het gaat om een investering van meer dan 200 miljoen euro.

 

Momenteel zijn al zo'n 200 medewerkers bezig met de voorbereiding van de Amerikaanse start. De toekomstige winkels moeten er passen in de recente evolutie van de keten: een iets 'hoger' gamma in aangenamere winkels, maar met behoud van het discountkarakter: een beperkter gamma aan lage prijzen.

 

Daarmee zet Lidl de achtervolging in op grote concurrent Aldi. Die is al bijna 40 jaar actief in de VS en wil er tegen 2018 ongeveer 2.000 winkels tellen. Dat zijn er zo'n 650 meer dan nu. Lidl trekt volgend jaar ook naar Litouwen en betreedt vanaf 2018 ook de Servische markt, zo bevestigde Sven Seidel nog.

 

Miljardeninvestering in Groot-Brittannië

Voor het zover is, pompt Lidl de komende drie jaar ook nog eens 2,1 miljard euro in zijn Britse expansie. De discountketen, die in Groot-Brittannië vandaag 620 vestigingen telt, wil dat aantal tegen 2018 opdrijven tot 1.500, waarvan 280 alleen al in Londen.

 

De forse expansie komt er volgens Lidl op verzoek van de klanten zelf: "Wij zijn altijd weer onder de indruk van het grote aantal mensen dat bij ons komt aankloppen met de vraag of we geen Lidl kunnen openen in hun stad", zegt Ingo Fischer, bij Lidl UK verantwoordelijk voor de expansieplannen.

 

Lidl UK zag zijn omzet vorig jaar met 21% groeien tot zo'n 4 miljard pond, omgerekend zo'n 5,65 miljard euro. De totale groepsomzet van moederconcern Schwarz Gruppe bedraagt circa 78 miljard euro. Daarmee moet de groep enkel het Amerikaanse Walmart en het Franse Carrefour nog laten voorgaan. Voorlopig toch...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top