Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vindt u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Dr. Oetker verkoopt iets meer pizza’s in 2016

28/04/2017

Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

28/04/2017

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

28/04/2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express Hyper. Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

27/04/2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

27/04/2017

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Back to top