Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan. | RetailDetail

Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.