Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top