Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Lidl vecht veroordeling voor lokvogelpraktijken aan.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.


Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.

 

Enkel foute inschatting.

Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.


De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.

 

Misbruik van Test-Aankoop.

In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Recordcijfers voor Duvel Moortgat in 2016

20/06/2017

Brouwer Duvel Moortgat heeft in 2016 recordcijfers behaald en voor het eerst meer dan 400 miljoen euro omgezet. Sinds 2013, het jaar van de beursexit van Duvel Moortgat, zijn de omzet en de winst van het bedrijf verdubbeld.

Ahold Delhaize wordt interessante overnameprooi in Verenigde Staten

20/06/2017

Na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon verwachten analisten in de Verenigde Staten een nieuwe overnamegolf in de sector en daarbij wordt vooral Ahold Delhaize genoemd als mogelijke prooi.

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

19/06/2017

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Producten in snelverkoop tonen beginnend bederf

19/06/2017

Ongeveer 20 procent van de producten die in supermarkten in snelverkoop worden aangeboden, tonen sporen van beginnend bederf. Dat blijkt uit een onderzoek van 81 producten, dat door Test-Aankoop werd uitgevoerd.

Bakkerij Paul opent in Oostende

19/06/2017

De Franse keten Bakkerij Paul heeft in Oostende een eerste vestiging geopend aan de Belgische kust. Het is nog maar het derde filiaal van de bakkerijketen in Vlaanderen, maar ondertussen zijn er wel al 22 winkels te vinden in heel België.

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Back to top