Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil binnen dit en vijf jaar zijn marktaandeel in ons land optrekken van 8,1% naar meer dan 10%. Daarvoor moeten er nog 50 nieuwe vestigingen bijkomen en moet het aantal Belgische producten omhoog. Er komen zelfs Belgische bieren in de rekken.

10 nieuwe winkels per jaar

Boudewijn van den Brand, sinds een jaar de topman van Lidl België, deed zijn toekomstplannen uit de doeken in een weekendinterview met Het Nieuwsblad. "We zitten aan 8,1 procent marktaandeel en willen binnen vijf jaar over de tien raken. We hebben 297 winkels in België en Luxemburg, en we denken dat we er nog tien per jaar bij kunnen openen." De topman ziet vooral in Oost- en West-Vlaanderen en in de provincie Antwerpen nog blinde vlekken op de kaart.

 

Daarnaast gaat Lidl ook zes tot tien winkels per jaar verhuizen naar een nieuwe, grotere locatie: "We willen echt groeien in oppervlakte: nu zitten we aan een gemiddelde van 819 vierkante meter, enkele jaren geleden zaten we nog maar aan 750. Maar de nieuwe winkels die we openen zijn 1.400, zelfs 1.700 vierkante meter groot. We zitten nu aan 6.300 medewerkers, en schatten er op vijf jaar tijd 2.200 bij aan te kunnen werven."

 

Dozijn Belgische bieren op komst

Lidl, dat 20 jaar geleden zijn eerste vestiging opende in ons land, is die twee decennia geëvolueerd van harddiscounter naar versdiscounter voor gezinnen: "Van een Duits bedrijf zijn we echt een Belgisch warenhuis geworden, dat almaar beter inspeelt op de behoeften van de Belgische gezinnen", benadrukt Boudewijn van den Brand. Daarbij ruimen de Duitse producten steeds vaker plaats voor Belgische.

 

"Als Nederlander kan ik dat goed vergelijken: de Belgen zijn veel trotser op de producten van hun eigen land. Daarom hebben we vorig jaar ons Belgisch aanbod met 22 procent uitgebreid. Weinig mensen weten dat, maar al 41 procent van onze leveranciers zijn Belgisch."

 

Ook dat percentage Belgische koopwaar zal nog stijgen: "We willen meer Belgische kazen en biologische producten. En binnen enkele maanden hebben we ook een twaalftal Belgische bieren. We zijn daarvoor met een paar kleine ambachtelijke brouwers aan het onderhandelen. Ik ben zelf een bierliefhebber en vind het een heel mooie keuze", aldus nog Boudewijn van den Brand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top