Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen | RetailDetail

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil binnen dit en vijf jaar zijn marktaandeel in ons land optrekken van 8,1% naar meer dan 10%. Daarvoor moeten er nog 50 nieuwe vestigingen bijkomen en moet het aantal Belgische producten omhoog. Er komen zelfs Belgische bieren in de rekken.

10 nieuwe winkels per jaar

Boudewijn van den Brand, sinds een jaar de topman van Lidl België, deed zijn toekomstplannen uit de doeken in een weekendinterview met Het Nieuwsblad. "We zitten aan 8,1 procent marktaandeel en willen binnen vijf jaar over de tien raken. We hebben 297 winkels in België en Luxemburg, en we denken dat we er nog tien per jaar bij kunnen openen." De topman ziet vooral in Oost- en West-Vlaanderen en in de provincie Antwerpen nog blinde vlekken op de kaart.

 

Daarnaast gaat Lidl ook zes tot tien winkels per jaar verhuizen naar een nieuwe, grotere locatie: "We willen echt groeien in oppervlakte: nu zitten we aan een gemiddelde van 819 vierkante meter, enkele jaren geleden zaten we nog maar aan 750. Maar de nieuwe winkels die we openen zijn 1.400, zelfs 1.700 vierkante meter groot. We zitten nu aan 6.300 medewerkers, en schatten er op vijf jaar tijd 2.200 bij aan te kunnen werven."

 

Dozijn Belgische bieren op komst

Lidl, dat 20 jaar geleden zijn eerste vestiging opende in ons land, is die twee decennia geëvolueerd van harddiscounter naar versdiscounter voor gezinnen: "Van een Duits bedrijf zijn we echt een Belgisch warenhuis geworden, dat almaar beter inspeelt op de behoeften van de Belgische gezinnen", benadrukt Boudewijn van den Brand. Daarbij ruimen de Duitse producten steeds vaker plaats voor Belgische.

 

"Als Nederlander kan ik dat goed vergelijken: de Belgen zijn veel trotser op de producten van hun eigen land. Daarom hebben we vorig jaar ons Belgisch aanbod met 22 procent uitgebreid. Weinig mensen weten dat, maar al 41 procent van onze leveranciers zijn Belgisch."

 

Ook dat percentage Belgische koopwaar zal nog stijgen: "We willen meer Belgische kazen en biologische producten. En binnen enkele maanden hebben we ook een twaalftal Belgische bieren. We zijn daarvoor met een paar kleine ambachtelijke brouwers aan het onderhandelen. Ik ben zelf een bierliefhebber en vind het een heel mooie keuze", aldus nog Boudewijn van den Brand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top