Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil binnen dit en vijf jaar zijn marktaandeel in ons land optrekken van 8,1% naar meer dan 10%. Daarvoor moeten er nog 50 nieuwe vestigingen bijkomen en moet het aantal Belgische producten omhoog. Er komen zelfs Belgische bieren in de rekken.

10 nieuwe winkels per jaar

Boudewijn van den Brand, sinds een jaar de topman van Lidl België, deed zijn toekomstplannen uit de doeken in een weekendinterview met Het Nieuwsblad. "We zitten aan 8,1 procent marktaandeel en willen binnen vijf jaar over de tien raken. We hebben 297 winkels in België en Luxemburg, en we denken dat we er nog tien per jaar bij kunnen openen." De topman ziet vooral in Oost- en West-Vlaanderen en in de provincie Antwerpen nog blinde vlekken op de kaart.

 

Daarnaast gaat Lidl ook zes tot tien winkels per jaar verhuizen naar een nieuwe, grotere locatie: "We willen echt groeien in oppervlakte: nu zitten we aan een gemiddelde van 819 vierkante meter, enkele jaren geleden zaten we nog maar aan 750. Maar de nieuwe winkels die we openen zijn 1.400, zelfs 1.700 vierkante meter groot. We zitten nu aan 6.300 medewerkers, en schatten er op vijf jaar tijd 2.200 bij aan te kunnen werven."

 

Dozijn Belgische bieren op komst

Lidl, dat 20 jaar geleden zijn eerste vestiging opende in ons land, is die twee decennia geëvolueerd van harddiscounter naar versdiscounter voor gezinnen: "Van een Duits bedrijf zijn we echt een Belgisch warenhuis geworden, dat almaar beter inspeelt op de behoeften van de Belgische gezinnen", benadrukt Boudewijn van den Brand. Daarbij ruimen de Duitse producten steeds vaker plaats voor Belgische.

 

"Als Nederlander kan ik dat goed vergelijken: de Belgen zijn veel trotser op de producten van hun eigen land. Daarom hebben we vorig jaar ons Belgisch aanbod met 22 procent uitgebreid. Weinig mensen weten dat, maar al 41 procent van onze leveranciers zijn Belgisch."

 

Ook dat percentage Belgische koopwaar zal nog stijgen: "We willen meer Belgische kazen en biologische producten. En binnen enkele maanden hebben we ook een twaalftal Belgische bieren. We zijn daarvoor met een paar kleine ambachtelijke brouwers aan het onderhandelen. Ik ben zelf een bierliefhebber en vind het een heel mooie keuze", aldus nog Boudewijn van den Brand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top