Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen | RetailDetail

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil komende 5 jaar 50 nieuwe winkels openen

Lidl wil binnen dit en vijf jaar zijn marktaandeel in ons land optrekken van 8,1% naar meer dan 10%. Daarvoor moeten er nog 50 nieuwe vestigingen bijkomen en moet het aantal Belgische producten omhoog. Er komen zelfs Belgische bieren in de rekken.

10 nieuwe winkels per jaar

Boudewijn van den Brand, sinds een jaar de topman van Lidl België, deed zijn toekomstplannen uit de doeken in een weekendinterview met Het Nieuwsblad. "We zitten aan 8,1 procent marktaandeel en willen binnen vijf jaar over de tien raken. We hebben 297 winkels in België en Luxemburg, en we denken dat we er nog tien per jaar bij kunnen openen." De topman ziet vooral in Oost- en West-Vlaanderen en in de provincie Antwerpen nog blinde vlekken op de kaart.

 

Daarnaast gaat Lidl ook zes tot tien winkels per jaar verhuizen naar een nieuwe, grotere locatie: "We willen echt groeien in oppervlakte: nu zitten we aan een gemiddelde van 819 vierkante meter, enkele jaren geleden zaten we nog maar aan 750. Maar de nieuwe winkels die we openen zijn 1.400, zelfs 1.700 vierkante meter groot. We zitten nu aan 6.300 medewerkers, en schatten er op vijf jaar tijd 2.200 bij aan te kunnen werven."

 

Dozijn Belgische bieren op komst

Lidl, dat 20 jaar geleden zijn eerste vestiging opende in ons land, is die twee decennia geëvolueerd van harddiscounter naar versdiscounter voor gezinnen: "Van een Duits bedrijf zijn we echt een Belgisch warenhuis geworden, dat almaar beter inspeelt op de behoeften van de Belgische gezinnen", benadrukt Boudewijn van den Brand. Daarbij ruimen de Duitse producten steeds vaker plaats voor Belgische.

 

"Als Nederlander kan ik dat goed vergelijken: de Belgen zijn veel trotser op de producten van hun eigen land. Daarom hebben we vorig jaar ons Belgisch aanbod met 22 procent uitgebreid. Weinig mensen weten dat, maar al 41 procent van onze leveranciers zijn Belgisch."

 

Ook dat percentage Belgische koopwaar zal nog stijgen: "We willen meer Belgische kazen en biologische producten. En binnen enkele maanden hebben we ook een twaalftal Belgische bieren. We zijn daarvoor met een paar kleine ambachtelijke brouwers aan het onderhandelen. Ik ben zelf een bierliefhebber en vind het een heel mooie keuze", aldus nog Boudewijn van den Brand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.