Lotus Bakeries daagt de Nederlandse ontbijtgranenproducent Holie’s voor de rechter omdat die campagne voert over het suikergehalte van populaire ontbijtmerken.
Strijd tegen verborgen suiker
Enkele weken geleden lanceerde het Amsterdamse granenmerk de Sugar-Score, een online tool die inzicht geeft in hoeveel suiker er écht in populaire ontbijt- en tussendoorproducten zit. Veel producten lijken immers gezond door slimme marketingtrucs, maar zitten toch boordevol “verborgen” suiker, zegt het bedrijf.
De website www.sugarscore.info beoordeelt de best verkochte ontbijtproducten in Nederland en België op het suikergehalte per 100 gram: producten met 0 tot 5% suiker krijgen het label A, die met 5 tot 10% suiker een B, en die met meer dan 10% suiker een C.
Die actie is niet naar de zin van Lotus Bakeries, de producent van fruit- en notenrepen (Nākd) en havermoutrepen (Trek): die kregen namelijk een suikerscore C. De fabrikant beschuldigt Holie’s van misleiding en stapt naar de rechtbank, die de zaak woensdagmiddag in kort geding behandelt.
“In strijd met de wet”
“Holie’s heeft een zelfbedachte ‘Sugarscore’ gelanceerd en daar een website en marketingcampagne voor opgezet”, zegt een woordvoerder van Lotus Bakeries aan Het Parool. “Zonder deugdelijke onderbouwing bestempelen ze hun eigen producten als goed en gezond en verspreiden ze onjuiste, misleidende informatie over concurrenten op een manier die in strijd is met de wet.” Het bedrijf benadrukt dat er geen suiker wordt toegevoegd aan de Nākd-repen.
Medeoprichter Valentijn van Santvoort van Holie’s wijst de beschuldigingen af: “We hebben de feitelijke info gepakt van de verpakkingen, zonder alle ruis en marketingclaims daaromheen en mogen die met elkaar vergelijken.”


