Lotus Bakeries kent goede omzetgroei | RetailDetail

Lotus Bakeries kent goede omzetgroei

Lotus Bakeries kent goede omzetgroei

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste drie maanden van 2013 een goede interne omzetgroei geboekt. Die is voornamelijk toe te schrijven aan de stijgende verkoop van de merkproducten, al neemt die niet weg dat het bedrijf zijn commerciële inspanningen voor de verschillende merken in de verschillende landen verder gaat verhogen, zegt het management in een kwartaalupdate.

Naast de goede interne omzetgroei verwacht Lotus Bakeries ook een positieve bijdrage van Biscuiterie Willems. Het bedrijf uit Lembeke kondigde de overname van zijn branchegenoot eind januari aan. Zoals gebruikelijk geeft Lotus Bakeries echter geen concrete cijfers in zijn kwartaalupdate.

 

Grote investeringen knabbelen aan winst

De stijging van de omzet lijkt zich niet noodzakelijk door te zetten in de winstcijfers van het bedrijf: Lotus moet immers extra afschrijvingen doen op recente investeringen. Zo wordt een verouderde bakkerij in Geldrop gesloten en wordt de productie ervan verplaatst naar een tweede bakkerij in Geldrop en een vestiging in Sintjohannesga in Friesland.

 

Voorts werd de frangipanelijn van Lembeke naar Oostakker overgebracht en werd de capaciteit van de lijnen voor speculaas in Lembeke en gebak in Oostakker opgetrokken. Volgens het bedrijf zullen deze investeringen een belangrijke impact hebben op de totale kostenbasis van de groep in 2013. Datzelfde geldt voor de sterkere commerciële inspanningen in de merkproducten.

 

Lotus heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden en eigen verkooporganisaties in een tiental Europese landen, de Verenigde Staten, China, Chili en een exportafdeling voor de overige landen. Het bedrijf stelt 1.218 mensen te werk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.