Lotus Bakeries kent goede omzetgroei

Lotus Bakeries kent goede omzetgroei

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste drie maanden van 2013 een goede interne omzetgroei geboekt. Die is voornamelijk toe te schrijven aan de stijgende verkoop van de merkproducten, al neemt die niet weg dat het bedrijf zijn commerciële inspanningen voor de verschillende merken in de verschillende landen verder gaat verhogen, zegt het management in een kwartaalupdate.

Naast de goede interne omzetgroei verwacht Lotus Bakeries ook een positieve bijdrage van Biscuiterie Willems. Het bedrijf uit Lembeke kondigde de overname van zijn branchegenoot eind januari aan. Zoals gebruikelijk geeft Lotus Bakeries echter geen concrete cijfers in zijn kwartaalupdate.

 

Grote investeringen knabbelen aan winst

De stijging van de omzet lijkt zich niet noodzakelijk door te zetten in de winstcijfers van het bedrijf: Lotus moet immers extra afschrijvingen doen op recente investeringen. Zo wordt een verouderde bakkerij in Geldrop gesloten en wordt de productie ervan verplaatst naar een tweede bakkerij in Geldrop en een vestiging in Sintjohannesga in Friesland.

 

Voorts werd de frangipanelijn van Lembeke naar Oostakker overgebracht en werd de capaciteit van de lijnen voor speculaas in Lembeke en gebak in Oostakker opgetrokken. Volgens het bedrijf zullen deze investeringen een belangrijke impact hebben op de totale kostenbasis van de groep in 2013. Datzelfde geldt voor de sterkere commerciële inspanningen in de merkproducten.

 

Lotus heeft productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden en eigen verkooporganisaties in een tiental Europese landen, de Verenigde Staten, China, Chili en een exportafdeling voor de overige landen. Het bedrijf stelt 1.218 mensen te werk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top