Lotus bouwt vestiging in Meise niet meer op na brand | RetailDetail

Lotus bouwt vestiging in Meise niet meer op na brand

Lotus bouwt vestiging in Meise niet meer op na brand

Na de brand die haar wafelfabriek in Meise volledig in de as legde, gaat Lotus Bakeries geen nieuwe fabriek bouwen in de Brusselse randgemeente. De productie verhuist naar Courcelles.

71 banen op de tocht

Koekjesfabrikant Lotus gaat zijn vestiging in Meise niet meer heropbouwen na de brand die de wafelfabriek op 3 juni volledig in de as had gelegd. In Meise werden Luikse wafels, vanillewafels en soft(eier)wafels geproduceerd op vier productielijnen.

 

In plaats daarvan worden alle volumes overgebracht naar de fabriek in Courcelles (bij Charleroi), "door uitbreiding van de productielijnen binnen het bestaande gebouw", zo laat de groep weten. Daarbij is rekening gehouden met "alle mogelijke aspecten zoals investeringen, productiekost, impact op organisatie en tewerkstelling, marktverwachtingen, groeimogelijkheden, enz."

 

"Deze intentie zou tot gevolg hebben dat we moeten overgaan tot een collectief ontslag van 66 arbeiders en 5 bedienden", aldus nog het communiqué.

 

Maximale wedertewerkstelling binnen de groep

Het management van Lotus onderstreept wel dat het bereid is "onderhandelingen te voeren omtrent sociale begeleidingsmaatregelen. Wij denken in de eerste plaats aan wedertewerkstelling binnen de Groep Lotus Bakeries. Zo zijn er momenteel 36 vacatures in Lembeke, 7 vacatures in Oostakker en, indien de capaciteit van Courcelles zou worden uitgebreid, zullen daar 38 vacatures ontstaan. Hiervoor zou het management bereid zijn om overgangsmaatregelen af te spreken."

 

Een snelle berekening leert dat Lotus dus netto tien banen extra creëert. Al is dat wellicht maar een magere troost voor de 71 werknemers van de getroffen fabriek, want de andere Lotus-vestigingen liggen allemaal op een afstand van 70 tot 90 kilometer van Meise. Het is dan ook nog maar de vraag hoeveel van hen op de aangeboden vacatures zullen ingaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.