Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft de rechten op de kinderkoekjes van het merk Dinosaurus verworven in een aantal landen, waaronder België, Frankrijk en Nederland. Nu worden ze er nog door concurrent Lu op de markt gebracht.

Lotus deelt koek met Spanjaarden

Lotus bracht hiervoor samen met het Spaanse Nutrexpa een gezamenlijk bod uit bij voormalig eigenaar Galletas Artiach. Nutrexpa kocht de aandelen over, Lotus kreeg de intellectuele eigendomsrechten van het concept in de markten buiten Spanje, Portugal, Marokko, Algerije en Mexico. Beide transacties zijn wel nog afhankelijk van de goedkeuring door de antitrust-autoriteiten.

 

Lotus Bakeries mag de Dinosaurus-koekjes vanaf juli 2013 op de markt brengen. Tot dan loopt immers een licentie die Artiach voor België en Frankrijk toestond aan concurrent Lu.

 

Best verkochte koekje van België

Volgens Lotus zijn de Dinosaurus-koekjes in België en Frankrijk goed voor een omzet aan consumentenwaarde van zowat 18 miljoen euro. Dinosaurus is momenteel, na de Lotus Frangipane, het best roterende koekje in België in aantal verkochte eenheden. Het is daarmee ook het best verkochte koekjesconcept speciaal gericht op kinderen.

 

Lotus Bakeries gaat de Dinosaurus-kinderkoekjes zelf produceren. Wellicht zal dit gebeuren in thuisbasis Lembeke. Hiervoor zijn wel voor 8 miljoen euro aan investeringen nodig. Tot de nieuwe productielijn af is, gaat Lotus de koekjes dus nog laten maken door Nutrexpa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top