Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft de rechten op de kinderkoekjes van het merk Dinosaurus verworven in een aantal landen, waaronder België, Frankrijk en Nederland. Nu worden ze er nog door concurrent Lu op de markt gebracht.

Lotus deelt koek met Spanjaarden

Lotus bracht hiervoor samen met het Spaanse Nutrexpa een gezamenlijk bod uit bij voormalig eigenaar Galletas Artiach. Nutrexpa kocht de aandelen over, Lotus kreeg de intellectuele eigendomsrechten van het concept in de markten buiten Spanje, Portugal, Marokko, Algerije en Mexico. Beide transacties zijn wel nog afhankelijk van de goedkeuring door de antitrust-autoriteiten.

 

Lotus Bakeries mag de Dinosaurus-koekjes vanaf juli 2013 op de markt brengen. Tot dan loopt immers een licentie die Artiach voor België en Frankrijk toestond aan concurrent Lu.

 

Best verkochte koekje van België

Volgens Lotus zijn de Dinosaurus-koekjes in België en Frankrijk goed voor een omzet aan consumentenwaarde van zowat 18 miljoen euro. Dinosaurus is momenteel, na de Lotus Frangipane, het best roterende koekje in België in aantal verkochte eenheden. Het is daarmee ook het best verkochte koekjesconcept speciaal gericht op kinderen.

 

Lotus Bakeries gaat de Dinosaurus-kinderkoekjes zelf produceren. Wellicht zal dit gebeuren in thuisbasis Lembeke. Hiervoor zijn wel voor 8 miljoen euro aan investeringen nodig. Tot de nieuwe productielijn af is, gaat Lotus de koekjes dus nog laten maken door Nutrexpa.

Tags: