Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen | RetailDetail

Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft de rechten op de kinderkoekjes van het merk Dinosaurus verworven in een aantal landen, waaronder België, Frankrijk en Nederland. Nu worden ze er nog door concurrent Lu op de markt gebracht.

Lotus deelt koek met Spanjaarden

Lotus bracht hiervoor samen met het Spaanse Nutrexpa een gezamenlijk bod uit bij voormalig eigenaar Galletas Artiach. Nutrexpa kocht de aandelen over, Lotus kreeg de intellectuele eigendomsrechten van het concept in de markten buiten Spanje, Portugal, Marokko, Algerije en Mexico. Beide transacties zijn wel nog afhankelijk van de goedkeuring door de antitrust-autoriteiten.

 

Lotus Bakeries mag de Dinosaurus-koekjes vanaf juli 2013 op de markt brengen. Tot dan loopt immers een licentie die Artiach voor België en Frankrijk toestond aan concurrent Lu.

 

Best verkochte koekje van België

Volgens Lotus zijn de Dinosaurus-koekjes in België en Frankrijk goed voor een omzet aan consumentenwaarde van zowat 18 miljoen euro. Dinosaurus is momenteel, na de Lotus Frangipane, het best roterende koekje in België in aantal verkochte eenheden. Het is daarmee ook het best verkochte koekjesconcept speciaal gericht op kinderen.

 

Lotus Bakeries gaat de Dinosaurus-kinderkoekjes zelf produceren. Wellicht zal dit gebeuren in thuisbasis Lembeke. Hiervoor zijn wel voor 8 miljoen euro aan investeringen nodig. Tot de nieuwe productielijn af is, gaat Lotus de koekjes dus nog laten maken door Nutrexpa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".