Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

Lotus haalt Dinosaurus-koekjes binnen

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries heeft de rechten op de kinderkoekjes van het merk Dinosaurus verworven in een aantal landen, waaronder België, Frankrijk en Nederland. Nu worden ze er nog door concurrent Lu op de markt gebracht.

Lotus deelt koek met Spanjaarden

Lotus bracht hiervoor samen met het Spaanse Nutrexpa een gezamenlijk bod uit bij voormalig eigenaar Galletas Artiach. Nutrexpa kocht de aandelen over, Lotus kreeg de intellectuele eigendomsrechten van het concept in de markten buiten Spanje, Portugal, Marokko, Algerije en Mexico. Beide transacties zijn wel nog afhankelijk van de goedkeuring door de antitrust-autoriteiten.

 

Lotus Bakeries mag de Dinosaurus-koekjes vanaf juli 2013 op de markt brengen. Tot dan loopt immers een licentie die Artiach voor België en Frankrijk toestond aan concurrent Lu.

 

Best verkochte koekje van België

Volgens Lotus zijn de Dinosaurus-koekjes in België en Frankrijk goed voor een omzet aan consumentenwaarde van zowat 18 miljoen euro. Dinosaurus is momenteel, na de Lotus Frangipane, het best roterende koekje in België in aantal verkochte eenheden. Het is daarmee ook het best verkochte koekjesconcept speciaal gericht op kinderen.

 

Lotus Bakeries gaat de Dinosaurus-kinderkoekjes zelf produceren. Wellicht zal dit gebeuren in thuisbasis Lembeke. Hiervoor zijn wel voor 8 miljoen euro aan investeringen nodig. Tot de nieuwe productielijn af is, gaat Lotus de koekjes dus nog laten maken door Nutrexpa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top