Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Tussen 2009 en 2013 heeft McDonald’s 1,05 miljard euro aan belastingen bespaard op zijn Europese activiteiten dankzij "fiscale optimalisatietechnieken", zeggen drie Europese syndicale organisaties.

Hamburgketen zoekt Luxemburg op

De syndicale organisaties (EPSU, EFFAT en SEIU) berekenden dat McDonald’s meer dan 3,7 miljard euro aan Europese inkomsten heeft afgeleid naar zijn Luxemburgse vennootschap McD Europe Franchising, die daarop tussen 2009 en 2013 amper 16 miljoen euro aan belastingen betaalde. Mocht het bedrijf belast zijn geworden in de landen waar het de omzet en de winst boekte, dan had de keten 1,05 miljard euro belastingen extra betaald, heet het.

 

De hamburgerketen zou fiscaal aftrekbare betalingen ten belope van 5 procent van de omzet doen aan de Luxemburgse vennootschap, die hiervoor in 2009 na een wetswijziging trouwens speciaal werd opgezet, voor het gebruik van de merknaam en het concept van de organisatie. Dergelijke inkomsten worden in Luxemburg tegen een laag tarief belast.

 

De 'belastingontwijking' treft dan ook vooral de landen waar McDonald’s een grote omzet boekt: in Frankrijk is dat 4,416 miljard euro, in Duitsland 3,619 miljard euro en in het Verenigd Koninkrijk 2,75 miljard euro. De Amerikaanse fastfoodketen heeft zich inmiddels al verdedigd en houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

 

De vertegenwoordigers van de werknemers vragen echter toch aan de Europese Commissie dan ook om de fiscale praktijken van McDonald’s aan een bijkomend onderzoek te onderwerpen. Volgens de Commissie worden momenteel al vier grondige onderzoeken gevoerd naar speciale belastingregimes in Luxemburg, Nederland,Ierland en België. De resultaten van de eerste drie worden in het tweede kwartaal verwacht.

 

McDonald’s houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top