Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Tussen 2009 en 2013 heeft McDonald’s 1,05 miljard euro aan belastingen bespaard op zijn Europese activiteiten dankzij "fiscale optimalisatietechnieken", zeggen drie Europese syndicale organisaties.

Hamburgketen zoekt Luxemburg op

De syndicale organisaties (EPSU, EFFAT en SEIU) berekenden dat McDonald’s meer dan 3,7 miljard euro aan Europese inkomsten heeft afgeleid naar zijn Luxemburgse vennootschap McD Europe Franchising, die daarop tussen 2009 en 2013 amper 16 miljoen euro aan belastingen betaalde. Mocht het bedrijf belast zijn geworden in de landen waar het de omzet en de winst boekte, dan had de keten 1,05 miljard euro belastingen extra betaald, heet het.

 

De hamburgerketen zou fiscaal aftrekbare betalingen ten belope van 5 procent van de omzet doen aan de Luxemburgse vennootschap, die hiervoor in 2009 na een wetswijziging trouwens speciaal werd opgezet, voor het gebruik van de merknaam en het concept van de organisatie. Dergelijke inkomsten worden in Luxemburg tegen een laag tarief belast.

 

De 'belastingontwijking' treft dan ook vooral de landen waar McDonald’s een grote omzet boekt: in Frankrijk is dat 4,416 miljard euro, in Duitsland 3,619 miljard euro en in het Verenigd Koninkrijk 2,75 miljard euro. De Amerikaanse fastfoodketen heeft zich inmiddels al verdedigd en houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

 

De vertegenwoordigers van de werknemers vragen echter toch aan de Europese Commissie dan ook om de fiscale praktijken van McDonald’s aan een bijkomend onderzoek te onderwerpen. Volgens de Commissie worden momenteel al vier grondige onderzoeken gevoerd naar speciale belastingregimes in Luxemburg, Nederland,Ierland en België. De resultaten van de eerste drie worden in het tweede kwartaal verwacht.

 

McDonald’s houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top