Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Luxemburgse route bespaart McDonald's 1 miljard euro

Tussen 2009 en 2013 heeft McDonald’s 1,05 miljard euro aan belastingen bespaard op zijn Europese activiteiten dankzij "fiscale optimalisatietechnieken", zeggen drie Europese syndicale organisaties.

Hamburgketen zoekt Luxemburg op

De syndicale organisaties (EPSU, EFFAT en SEIU) berekenden dat McDonald’s meer dan 3,7 miljard euro aan Europese inkomsten heeft afgeleid naar zijn Luxemburgse vennootschap McD Europe Franchising, die daarop tussen 2009 en 2013 amper 16 miljoen euro aan belastingen betaalde. Mocht het bedrijf belast zijn geworden in de landen waar het de omzet en de winst boekte, dan had de keten 1,05 miljard euro belastingen extra betaald, heet het.

 

De hamburgerketen zou fiscaal aftrekbare betalingen ten belope van 5 procent van de omzet doen aan de Luxemburgse vennootschap, die hiervoor in 2009 na een wetswijziging trouwens speciaal werd opgezet, voor het gebruik van de merknaam en het concept van de organisatie. Dergelijke inkomsten worden in Luxemburg tegen een laag tarief belast.

 

De 'belastingontwijking' treft dan ook vooral de landen waar McDonald’s een grote omzet boekt: in Frankrijk is dat 4,416 miljard euro, in Duitsland 3,619 miljard euro en in het Verenigd Koninkrijk 2,75 miljard euro. De Amerikaanse fastfoodketen heeft zich inmiddels al verdedigd en houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

 

De vertegenwoordigers van de werknemers vragen echter toch aan de Europese Commissie dan ook om de fiscale praktijken van McDonald’s aan een bijkomend onderzoek te onderwerpen. Volgens de Commissie worden momenteel al vier grondige onderzoeken gevoerd naar speciale belastingregimes in Luxemburg, Nederland,Ierland en België. De resultaten van de eerste drie worden in het tweede kwartaal verwacht.

 

McDonald’s houdt staande de vigerende wetgeving te respecteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Back to top