RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maaltijdboxen nog geen groot succes in Vlaanderen

icon
Food2 november, 2017

Steeds meer supermarkten lanceren hun eigen maaltijdbox om de concurrentie aan te gaan met online spelers als HelloFresh, maar in Vlaanderen blijken die maaltijdboxen nog niet echt door te breken.

“Gehaaste samenleving”

Uit een rondvraag van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) in april blijkt dat slechts één op de twintig Vlamingen zegt geregeld een maaltijdbox te kopen. 8% had dat ooit gedaan, maar doet het nu niet meer, terwijl slechts 7% zei interesse te hebben in het concept. Maar liefst 80% heeft nooit een box gekocht en was ook niet meteen van plan om dat te doen.

 

Toch klinkt het in De Standaard dat de maaltijdbox ook in Vlaanderen veel potentieel heeft: “We leven in een gehaaste samenleving”, zegt Sarah Daniëls, onderzoekster aan de VUB. “Met zulke pakketten moet je geen tijd besteden aan winkelen. Je moet je niet afvragen: wat gaan we vanavond weer eten? Tegenwoordig worstelen mensen ook met allerhande vragen: wat is goed, wat is gezond, wat is duurzaam? Het levert keuze­stress op. Met maaltijdpakketten wordt dit probleem uitbesteed aan de producenten.”

 

Dat idee wordt onderschreven door professor Ignace Glorieux, die promotor was van het doctoraat van Daniëls rond gemaksvoeding. Ook hij ziet dat er in Vlaanderen nog veel groei kan geboekt worden, maar dat het wat tijd zal kosten. “Mensen die die boxen al gebruiken, zijn vaak twintigers of dertigers. Wanneer ze zestig zijn, zullen ze dat misschien nog steeds doen”, zegt hij. “De markt gaat groeien, maar ook verbreden, want ook de supermarkten spelen er nu op in.”

 

HelloFresh naar de beurs

Zo lanceerde Colruyt onlangs een eigen maaltijdbox, die zich richt op gezinnen met kinderen. Ook Carrefour en Delhaize hebben al een eigen maaltijdbox. Naast HelloFresh zijn er bovendien nog een aantal online spelers te vinden, zoals Marley Spoon en Smartmat.

 

Het Duitse HelloFresh trekt vandaag trouwens naar de beurs in Frankfurt, waar het hoopt 250 tot 300 miljoen euro op te halen. Dat geld is nodig om verder te blijven groeien, want het bedrijf blijft ondanks groeicijfers kampen met forse verliezen. Het moet nu hopen niet dezelfde weg op te gaan als het Amerikaanse Blue Apron: dat zette dit jaar ook de stap naar de beurs, maar zag het aandeel al snel instorten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN