Maes triomfeert: Jupiler Blue moet uit de rekken | RetailDetail

Maes triomfeert: Jupiler Blue moet uit de rekken

Maes triomfeert: Jupiler Blue moet uit de rekken

(update) Brouwerij Alken-Maes kan een klein feestje vieren: de handelsrechtbank van Brussel heeft immers beslist dat Jupiler Blue uit de winkelrekken moet. De blauwe kleur van de nieuwste Jupiler-telg lijkt volgens de Antwerpse brouwer - én de rechter - namelijk te veel  op de gedeponeerde verpakking van Maes Pils. 

Misleiding van de consument

Volgens de klacht die Maes begin mei inspande tegen AB InBev leidt de verpakking van de alcoholarme variant van Jupiler tot "misleiding van en verwarring bij de consument". Naar eigen zeggen diende de Heineken-dochter de klacht immers pas in nadat hen ter ore was gekomen "dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue".  

 

Alken-Maes reageert alvast verheugd nu de rechter hun argumentatie volgt, en beweert dat AB InBev nu verplicht is binnen de maand de flesjes in hun huidige vorm uit alle rekken te halen. De brouwerij uit Leuven heeft echter al laten weten beroep aan te tekenen tegen de uitspraak, al zegt het wel - als het zo ver komt - de gevraagde maatregelen te zullen respecteren.

 

Het Mechelse Maes is tegenwoordig (samen met de Limburgse broertjes van Cristal-Alken) de tweede brouwerijgroep op de Belgische biermarkt, na - uiteraard - AB InBev. Die opvolger van Interbrew is namelijk 's werelds grootste biergroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.