Maes triomfeert: Jupiler Blue moet uit de rekken

Maes triomfeert: Jupiler Blue moet uit de rekken

(update) Brouwerij Alken-Maes kan een klein feestje vieren: de handelsrechtbank van Brussel heeft immers beslist dat Jupiler Blue uit de winkelrekken moet. De blauwe kleur van de nieuwste Jupiler-telg lijkt volgens de Antwerpse brouwer - én de rechter - namelijk te veel  op de gedeponeerde verpakking van Maes Pils. 

Misleiding van de consument

Volgens de klacht die Maes begin mei inspande tegen AB InBev leidt de verpakking van de alcoholarme variant van Jupiler tot "misleiding van en verwarring bij de consument". Naar eigen zeggen diende de Heineken-dochter de klacht immers pas in nadat hen ter ore was gekomen "dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue".  

 

Alken-Maes reageert alvast verheugd nu de rechter hun argumentatie volgt, en beweert dat AB InBev nu verplicht is binnen de maand de flesjes in hun huidige vorm uit alle rekken te halen. De brouwerij uit Leuven heeft echter al laten weten beroep aan te tekenen tegen de uitspraak, al zegt het wel - als het zo ver komt - de gevraagde maatregelen te zullen respecteren.

 

Het Mechelse Maes is tegenwoordig (samen met de Limburgse broertjes van Cristal-Alken) de tweede brouwerijgroep op de Belgische biermarkt, na - uiteraard - AB InBev. Die opvolger van Interbrew is namelijk 's werelds grootste biergroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top