Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel | RetailDetail

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy opende half september zijn achtste vestiging in Brussel, de eerste volgens een gloednieuw concept. Met die trendy koekjeswinkel wil het Brusselse familiebedrijf nu Vlaanderen en Wallonië veroveren.

Expansie in eigen beheer

Maison Dandoy, de Brusselse familiale koekjesbakker die in 1829 werd opgericht, wil met zijn nieuwste concept - een 'uitgepuurde' koekjeswinkel-annex-koffiebar (waarvan de eerste half september opende aan het Brussels Stefaniaplein, op een boogscheut van de Louizalaan) - de Brusselse grens oversteken richting de grote steden in zowel Vlaanderen als Wallonië. Dat heeft Alexandre Helson, zoon van grote baas Bernard Helson en telg van de zevende generatie, gezegd aan zakenblad Trends.

 

Het is een droom die Helson Junior al langer koestert: hij rondde zijn studies aan Solvay af met een scriptie over de expansiestrategie van het familiebedrijf en onderzocht daarin franchising als optie. Al wordt het zeker géén franchising, zegt hij nu: "We geven er de voorkeur aan veel minder winkels te openen, maar dan wel in eigen beheer", om het concept van nabij te bewaken. Een concreet cijfer wil hij er echter (nog) niet op plakken.

 

Aan buitenlandse boetieks denkt het familiebedrijf in elk geval niet. In 2012 opende Maison Dandoy er wel eentje in een winkelcentrum in Tokio, samen met een lokale partner. Maar daar blijft het bij, aldus Alexandre Helson. "In Parijs, Londen en New York zijn we wel aanwezig via corners in department stores". En die strategie wil Maison Dandoy ook voortzetten, maar "expansie in eigen land is prioritair".

 

Maison Dandoy, dat sinds 7 november in de Antwerpse Stadsfeestzaal een pop-upwinkel heeft, boekte in 2014 een omzet van 5,6 miljoen euro, een groei met 20% tegenover het jaar voordien. Voor de groep werken intussen een 60-tal mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.