Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel | RetailDetail

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy opende half september zijn achtste vestiging in Brussel, de eerste volgens een gloednieuw concept. Met die trendy koekjeswinkel wil het Brusselse familiebedrijf nu Vlaanderen en Wallonië veroveren.

Expansie in eigen beheer

Maison Dandoy, de Brusselse familiale koekjesbakker die in 1829 werd opgericht, wil met zijn nieuwste concept - een 'uitgepuurde' koekjeswinkel-annex-koffiebar (waarvan de eerste half september opende aan het Brussels Stefaniaplein, op een boogscheut van de Louizalaan) - de Brusselse grens oversteken richting de grote steden in zowel Vlaanderen als Wallonië. Dat heeft Alexandre Helson, zoon van grote baas Bernard Helson en telg van de zevende generatie, gezegd aan zakenblad Trends.

 

Het is een droom die Helson Junior al langer koestert: hij rondde zijn studies aan Solvay af met een scriptie over de expansiestrategie van het familiebedrijf en onderzocht daarin franchising als optie. Al wordt het zeker géén franchising, zegt hij nu: "We geven er de voorkeur aan veel minder winkels te openen, maar dan wel in eigen beheer", om het concept van nabij te bewaken. Een concreet cijfer wil hij er echter (nog) niet op plakken.

 

Aan buitenlandse boetieks denkt het familiebedrijf in elk geval niet. In 2012 opende Maison Dandoy er wel eentje in een winkelcentrum in Tokio, samen met een lokale partner. Maar daar blijft het bij, aldus Alexandre Helson. "In Parijs, Londen en New York zijn we wel aanwezig via corners in department stores". En die strategie wil Maison Dandoy ook voortzetten, maar "expansie in eigen land is prioritair".

 

Maison Dandoy, dat sinds 7 november in de Antwerpse Stadsfeestzaal een pop-upwinkel heeft, boekte in 2014 een omzet van 5,6 miljoen euro, een groei met 20% tegenover het jaar voordien. Voor de groep werken intussen een 60-tal mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top