Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel | RetailDetail

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy opende half september zijn achtste vestiging in Brussel, de eerste volgens een gloednieuw concept. Met die trendy koekjeswinkel wil het Brusselse familiebedrijf nu Vlaanderen en Wallonië veroveren.

Expansie in eigen beheer

Maison Dandoy, de Brusselse familiale koekjesbakker die in 1829 werd opgericht, wil met zijn nieuwste concept - een 'uitgepuurde' koekjeswinkel-annex-koffiebar (waarvan de eerste half september opende aan het Brussels Stefaniaplein, op een boogscheut van de Louizalaan) - de Brusselse grens oversteken richting de grote steden in zowel Vlaanderen als Wallonië. Dat heeft Alexandre Helson, zoon van grote baas Bernard Helson en telg van de zevende generatie, gezegd aan zakenblad Trends.

 

Het is een droom die Helson Junior al langer koestert: hij rondde zijn studies aan Solvay af met een scriptie over de expansiestrategie van het familiebedrijf en onderzocht daarin franchising als optie. Al wordt het zeker géén franchising, zegt hij nu: "We geven er de voorkeur aan veel minder winkels te openen, maar dan wel in eigen beheer", om het concept van nabij te bewaken. Een concreet cijfer wil hij er echter (nog) niet op plakken.

 

Aan buitenlandse boetieks denkt het familiebedrijf in elk geval niet. In 2012 opende Maison Dandoy er wel eentje in een winkelcentrum in Tokio, samen met een lokale partner. Maar daar blijft het bij, aldus Alexandre Helson. "In Parijs, Londen en New York zijn we wel aanwezig via corners in department stores". En die strategie wil Maison Dandoy ook voortzetten, maar "expansie in eigen land is prioritair".

 

Maison Dandoy, dat sinds 7 november in de Antwerpse Stadsfeestzaal een pop-upwinkel heeft, boekte in 2014 een omzet van 5,6 miljoen euro, een groei met 20% tegenover het jaar voordien. Voor de groep werken intussen een 60-tal mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.