Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy wil uitbreken uit Brussel

Maison Dandoy opende half september zijn achtste vestiging in Brussel, de eerste volgens een gloednieuw concept. Met die trendy koekjeswinkel wil het Brusselse familiebedrijf nu Vlaanderen en Wallonië veroveren.

Expansie in eigen beheer

Maison Dandoy, de Brusselse familiale koekjesbakker die in 1829 werd opgericht, wil met zijn nieuwste concept - een 'uitgepuurde' koekjeswinkel-annex-koffiebar (waarvan de eerste half september opende aan het Brussels Stefaniaplein, op een boogscheut van de Louizalaan) - de Brusselse grens oversteken richting de grote steden in zowel Vlaanderen als Wallonië. Dat heeft Alexandre Helson, zoon van grote baas Bernard Helson en telg van de zevende generatie, gezegd aan zakenblad Trends.

 

Het is een droom die Helson Junior al langer koestert: hij rondde zijn studies aan Solvay af met een scriptie over de expansiestrategie van het familiebedrijf en onderzocht daarin franchising als optie. Al wordt het zeker géén franchising, zegt hij nu: "We geven er de voorkeur aan veel minder winkels te openen, maar dan wel in eigen beheer", om het concept van nabij te bewaken. Een concreet cijfer wil hij er echter (nog) niet op plakken.

 

Aan buitenlandse boetieks denkt het familiebedrijf in elk geval niet. In 2012 opende Maison Dandoy er wel eentje in een winkelcentrum in Tokio, samen met een lokale partner. Maar daar blijft het bij, aldus Alexandre Helson. "In Parijs, Londen en New York zijn we wel aanwezig via corners in department stores". En die strategie wil Maison Dandoy ook voortzetten, maar "expansie in eigen land is prioritair".

 

Maison Dandoy, dat sinds 7 november in de Antwerpse Stadsfeestzaal een pop-upwinkel heeft, boekte in 2014 een omzet van 5,6 miljoen euro, een groei met 20% tegenover het jaar voordien. Voor de groep werken intussen een 60-tal mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top