Makro test vernieuwd winkelconcept in Alleur | RetailDetail

Makro test vernieuwd winkelconcept in Alleur

Makro test vernieuwd winkelconcept in Alleur

Makro heeft een nieuw concept gelanceerd in zijn winkel in Alleur, goed voor een investering van zo’n 10 miljoen euro. Als de resultaten gunstig zijn, wordt de vernieuwde aanpak ook in de andere vijf winkels van de keten overgenomen.

Makro mikt weer op professionele kopers

Makro wil met zijn nieuwe concept aantrekkelijker worden voor professionele aankopers, ook in de non-food. “We hebben vastgesteld dat in België ontzettend veel mensen beroepsmatig bezig zijn in de bouw en in de huisinrichting. Daarom willen we voor hen een aanbod creëren met aangepaste merken”, gaf topman Jean-Luc Tuzès als voorbeeld bij de plechtige heropening van de winkel in Alleur.

 

Die nieuwe aandacht voor de professionele klant uit zich onder meer in een nieuwe opdeling in de categorieën Good, Better en Pro voor producten. Terwijl de eerste categorieën vooral afgestemd zijn op particulieren, is die laatste vooral bestemd voor professioneel gebruik. Er worden ook specifieke merken voor deze doelgroep in het aanbod opgenomen, al kunnen particulieren die eveneens met professioneel materiaal willen werken, zich hiernatuurlijk ook bevoorraden.

 

De professionelen zullen trouwens kunnen kiezen over de manier waarop hun goederen worden geleverd: door ze mee te nemen in de winkel, via de drive-in of rechtstreeks op de werf.

 

Ook aanpassingen voor particulier cliënteel

Toch zijn er ook voor de particuliere klanten aanpassingen gebeurd: zo verkoopt Makro nu ook kleinere verpakkingen voor kleine gezinnen en voor alleenstaanden. Onder meer de verpakkingen voor het vlees werden hierbij grondig herzien, al neemt het niet weg dat Makro zijn hoeveelheidskortingen behoudt.

 

In de versafdeling wil Tuzès bovendien inzetten op een snelle ketting: “We willen ‘de meest verse’ zijn. Onze sourcing moet in zeer korte tijd kunnen gebeuren”, zei hij. In de koelkastenzone is Makro intussen overgestapt op gesloten kasten.

 

Informatie en diensten worden speerpunten

Tegelijk krijgen de klanten ook de mogelijkheid om advies te vragen. Makro heeft een vijftigtal mensen in de winkel die zich louter toeleggen op het informeren van de klanten. Om hen herkenbaar te maken, dragen ze een geel uniform. De mensen die de rekken aanvullen, kregen een blauw tenue. “We zien dat consumenten veel beter dan vroeger geïnformeerd zijn als ze naar de winkel komen, maar ze willen op het winkelpunt hun resterende vragen kunnen stellen”, luidt de motivering.

 

Daarnaast wil Makro meer diensten aanbieden - of dat nu voor het plaatsen van parket is of voor het inleggen van broeken. De verkoop van het product stopt dus niet noodzakelijk meer bij het verlaten van het winkelpunt.

 

Opdeling in belevingswerelden

Fysiek blijft de winkel opgedeeld in een aantal ‘werelden’, zoals cooking world, beauty world, urban outdoor en digital world. Daarbij heeft Makro getracht telkens een boetieksfeer te creëren, door aan de buitenkant hoge wanden te plaatsen en aan de binnenkant lagere.

 

Tevens zijn er enkele speciale zones voor extra beleving (kookdemo’s, …), comfort (rustig schoenen passen, demo’s bekijken, …) en seizoensaanbiedingen (terug naar school, …). Ten slotte zijn er aparte zones met eindereeksen van digitale producten en textiel.

 

60.000 referenties

De verbouwing van de winkel in Alleur, die nu als conceptwinkel functioneert, startte in september 2014. Het was de eerste grondige renovatie sinds de opening ervan in 1971, alleen in 2004 werd een beperkte ingreep gedaan door de afdeling verse voeding te moderniseren.

 

Naast Alleur heeft Makro winkels in Deurne, Eke, Lodelinsart, Machelen en Sint-Pieters-Leeuw. In totaal biedt Makro zijn klanten zowat 60.000 referenties aan. “In niet-voeding alleen hebben we meer dan 500 merken in ons aanbod”, aldus een trotse Tuzès.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top