Manipuleren fabrikanten de prijzen van voorverpakte voeding?

Manipuleren fabrikanten de prijzen van voorverpakte voeding?

Fabrikanten van voorverpakte voedingsproducten manipuleren soms het nettogewicht van hun producten om meer winst te maken. Dat besluit Test-Aankoop uit een steekproef, maar de federatie voor de voedingsindustrie Fevia vindt dat de consumentenorganisatie 'te kort door de bocht gaat'.

Test-Aankoop: "Verkapte prijsverhogingen"

"Fabrikanten van voorverpakte producten gebruiken een heel arsenaal aan technieken om de consument om de tuin te leiden en prijzen van producten te verhogen zonder dat de consument het opmerkt. Sommige handelaars van bulkproducten maken bovendien meer winst door de verpakking mee te wegen", aldus Test-Aankoop.

 

"Deze strategieën worden zo onopvallend toegepast dat de meeste consumenten waarschijnlijk niet doorhebben dat ze minder waar voor hun geld krijgen." De consumentenorganisatie identificeerde zelf een aantal producten waarvan de eenheidsprijs meer steeg dan verwacht op basis van de indexcijfers, en waarvan de prijsstijging verdoezeld werd door het nettogewicht en de verpakking aan te passen.

 

"In 2005 woog een reep Mars 54 gram, een Snickers 60 gram en een Twix 58 gram. In 2012 wogen diezelfde repen in een multipack respectievelijk 45, 45 en 50 gram." Soortgelijke truken van de foor ziet de organisatie ook bij Pringles-chips, bij ontbijtgranen (onder meer van Carrefour) en bij PUR- yoghurt. De organisatie herinnert ook aan het jarenlange bedrog van de Senseo-pads, waar eind oktober vorig jaar nog veel om te doen was.

 

Fevia: "Zeer eenzijdig en vaag"

Fevia, de federatie voor de voedingsindustrie, vindt de insinuaties van Test-Aankoop te kort door de bocht. "Het is makkelijk beschuldigingen te formuleren, maar deze blijven zeer eenzijdig en vaag", zegt Chris Moris, algemeen directeur van Fevia. "De huidige prijzen met die van 2005 gaan vergelijken is niet voor de hand liggend. Prijsstijgingen worden immers soms ook veroorzaakt door factoren waar Test-Aankoop geen rekening mee houdt, zoals een stijging van de loonkosten of grondstoffen”, aldus Moris.

 

“Dat er kleinere porties van bepaalde producten gekomen zijn heeft ook te maken met een oproep daartoe van de overheid omwille van gezondheidsredenen. Het is wel zeer makkelijk van Test-Aankoop om daar nu kritiek op te geven”, klinkt het. Ook de kritiek dat dergelijke praktijken het vergelijken van prijzen bemoeilijkt, wordt door Chris Moris gecounterd: "De overheid voerde de verplichte vermelding van de prijs per gewicht in. Op basis daarvan kan de consument perfect alle prijzen vergelijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top