Mars vreest strengere voorwaarden van Europese Unie | RetailDetail

Mars vreest strengere voorwaarden van Europese Unie

Mars vreest strengere voorwaarden van Europese Unie

Het chocoladebedrijf Mars vreest dat nieuwe regelgevingen van de Europese Unie rond de aankoop van grondstoffen ervoor zullen zorgen dat de prijzen voor de consument de hoogte in zullen gaan.

Hogere grondstofprijzen

Ook in andere sectoren worden de nieuwe regels op alles behalve gejuich onthaald. Mars heeft daarom samen met de European Cocoa Association, de oliegroepen BP en Shell en het grondstoffenbedrijf Vitol een brief gestuurd naar de Europese Commissie. Daarin wordt het probleem aangekaart.


De nieuwe regels, die ten vroegste in 2017 in voege zullen treden en nog door een laatste stemronde moeten geraken, leggen strengere regels op voor kopers en verkopers van grondstofafgeleiden. Zo zouden er een aantal uitzonderingen verdwijnen die grote bedrijven gebruiken om risico's te verkleinen op de financiële markten. Het gevolg is dat ze in de toekomst meer kapitaal moeten hebben om hun boeken op orde te houden. Dat zou dan weer als gevolg hebben dat de prijzen van grondstoffen de hoogte in gaan, wat uiteindelijk tot hogere prijzen voor de consument zou leiden.


De bedrijven vinden het ook niet kunnen dat ze op dezelfde voet worden behandeld als de banksector. Ze vinden dat ze gestraft worden omdat de banksector in het verleden misbruik heeft gemaakt van de uitzonderingen. De bedrijven wijzen er in hun brief dan ook op dat de grondstofsector in het verleden nooit ondersteuning nodig heeft gehad van een overheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.