Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen | RetailDetail

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft een informeel onderzoek opgestart naar de prijzen van het bier bij de brouwers AB InBev en Alken-Maes (Heineken), die allebei recent een prijsverhoging doorgevoerd hebben.

Geen officieel onderzoek

De Mededingingsautoriteit stelt zich vragen bij de gelijktijdigheid van de prijsverhogingen: zowel de timing als de motivatie was bij beide bedrijven zeer gelijkaardig, leerde De Tijd. Zowel AB InBev als Alken-Maes hadden in februari aangegeven dat ze de prijs voor hun horecaklanten ging optrekken, om zo te kunnen blijven investeren in de toekomst.

 

Voorlopig is er voor alle duidelijkheid nog geen sprake van een officieel onderzoek: aan de betrokken partijen wordt enkel gevraagd om extra informatie te geven. Pas daarna zal er beslist worden of er wordt overgegaan naar een officieel onderzoek.

 

Bedrijven ontkennen

Bij de twee brouwersgroepen ontkennen ze ondertussen dat er prijsafspraken zijn gemaakt. "Om een succesvolle toekomst in België te garanderen, moeten we blijven waken over een weloverwogen prijszetting", zegt AB Inbev in een reactie. "Deze passen we dan ook aan in functie van de economische situatie op de markt, voornamelijk op basis van elementen die een invloed hebben op onze kosten of naar aanleiding van geplande investeringen en innovaties."

 

In 2012 was er ook al eens een informeel onderzoek naar de prijzen van AB InBev en Alken-Maes. Toen was het oordeel dat er geen prijsafspraken werden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top