Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft een informeel onderzoek opgestart naar de prijzen van het bier bij de brouwers AB InBev en Alken-Maes (Heineken), die allebei recent een prijsverhoging doorgevoerd hebben.

Geen officieel onderzoek

De Mededingingsautoriteit stelt zich vragen bij de gelijktijdigheid van de prijsverhogingen: zowel de timing als de motivatie was bij beide bedrijven zeer gelijkaardig, leerde De Tijd. Zowel AB InBev als Alken-Maes hadden in februari aangegeven dat ze de prijs voor hun horecaklanten ging optrekken, om zo te kunnen blijven investeren in de toekomst.

 

Voorlopig is er voor alle duidelijkheid nog geen sprake van een officieel onderzoek: aan de betrokken partijen wordt enkel gevraagd om extra informatie te geven. Pas daarna zal er beslist worden of er wordt overgegaan naar een officieel onderzoek.

 

Bedrijven ontkennen

Bij de twee brouwersgroepen ontkennen ze ondertussen dat er prijsafspraken zijn gemaakt. "Om een succesvolle toekomst in België te garanderen, moeten we blijven waken over een weloverwogen prijszetting", zegt AB Inbev in een reactie. "Deze passen we dan ook aan in functie van de economische situatie op de markt, voornamelijk op basis van elementen die een invloed hebben op onze kosten of naar aanleiding van geplande investeringen en innovaties."

 

In 2012 was er ook al eens een informeel onderzoek naar de prijzen van AB InBev en Alken-Maes. Toen was het oordeel dat er geen prijsafspraken werden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top