Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen | RetailDetail

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft een informeel onderzoek opgestart naar de prijzen van het bier bij de brouwers AB InBev en Alken-Maes (Heineken), die allebei recent een prijsverhoging doorgevoerd hebben.

Geen officieel onderzoek

De Mededingingsautoriteit stelt zich vragen bij de gelijktijdigheid van de prijsverhogingen: zowel de timing als de motivatie was bij beide bedrijven zeer gelijkaardig, leerde De Tijd. Zowel AB InBev als Alken-Maes hadden in februari aangegeven dat ze de prijs voor hun horecaklanten ging optrekken, om zo te kunnen blijven investeren in de toekomst.

 

Voorlopig is er voor alle duidelijkheid nog geen sprake van een officieel onderzoek: aan de betrokken partijen wordt enkel gevraagd om extra informatie te geven. Pas daarna zal er beslist worden of er wordt overgegaan naar een officieel onderzoek.

 

Bedrijven ontkennen

Bij de twee brouwersgroepen ontkennen ze ondertussen dat er prijsafspraken zijn gemaakt. "Om een succesvolle toekomst in België te garanderen, moeten we blijven waken over een weloverwogen prijszetting", zegt AB Inbev in een reactie. "Deze passen we dan ook aan in functie van de economische situatie op de markt, voornamelijk op basis van elementen die een invloed hebben op onze kosten of naar aanleiding van geplande investeringen en innovaties."

 

In 2012 was er ook al eens een informeel onderzoek naar de prijzen van AB InBev en Alken-Maes. Toen was het oordeel dat er geen prijsafspraken werden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.