Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen | RetailDetail

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

Mededingingsautoriteit onderzoekt (alweer) bierprijzen

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft een informeel onderzoek opgestart naar de prijzen van het bier bij de brouwers AB InBev en Alken-Maes (Heineken), die allebei recent een prijsverhoging doorgevoerd hebben.

Geen officieel onderzoek

De Mededingingsautoriteit stelt zich vragen bij de gelijktijdigheid van de prijsverhogingen: zowel de timing als de motivatie was bij beide bedrijven zeer gelijkaardig, leerde De Tijd. Zowel AB InBev als Alken-Maes hadden in februari aangegeven dat ze de prijs voor hun horecaklanten ging optrekken, om zo te kunnen blijven investeren in de toekomst.

 

Voorlopig is er voor alle duidelijkheid nog geen sprake van een officieel onderzoek: aan de betrokken partijen wordt enkel gevraagd om extra informatie te geven. Pas daarna zal er beslist worden of er wordt overgegaan naar een officieel onderzoek.

 

Bedrijven ontkennen

Bij de twee brouwersgroepen ontkennen ze ondertussen dat er prijsafspraken zijn gemaakt. "Om een succesvolle toekomst in België te garanderen, moeten we blijven waken over een weloverwogen prijszetting", zegt AB Inbev in een reactie. "Deze passen we dan ook aan in functie van de economische situatie op de markt, voornamelijk op basis van elementen die een invloed hebben op onze kosten of naar aanleiding van geplande investeringen en innovaties."

 

In 2012 was er ook al eens een informeel onderzoek naar de prijzen van AB InBev en Alken-Maes. Toen was het oordeel dat er geen prijsafspraken werden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.