Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

In twee jaar tijd is het aantal lokale voedingswinkels met een webshop verdrievoudigd. Toch gaat het nog altijd maar om 9% van alle slagers, bakkers, vis- en groenteboeren in ons landje.

Inhaalbeweging ingezet

Nog eens 26% van de lokale voedingswinkels zegt van plan te zijn om binnen de twee jaar met een webwinkel te beginnen, blijkt uit een bevraging van het NSZ bij 479 voedingswinkels. "Slim gezien van die ondernemers", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ, "want zo'n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze gehaaste maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt."

 

Toch blijven de voedingswinkels qua e-commerce nog achterop hinken: gemiddeld beschikt een kwart van de kleinhandelszaken (over alle sectoren samen) inmiddels over een webwinkel. Nochtans is volgens het NSZ zo een webshop meer en meer een must als de lokale handelaars de groeiende concurrentie van supermarkten en shops bij tankstations het hoofd willen bieden.

 

Die concurrentie blijkt moordend: het aantal lokale voedingswinkels daalt zienderogen. Op jaarbasis daalde het aantal slagers in 2014 met 2,7%, het aantal bakkers met 1,6%, het aantal groentewinkels met 1,8% en het aantal viswinkels met 2,8%, zo blijkt uit de officiële cijfers van de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top