Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

In twee jaar tijd is het aantal lokale voedingswinkels met een webshop verdrievoudigd. Toch gaat het nog altijd maar om 9% van alle slagers, bakkers, vis- en groenteboeren in ons landje.

Inhaalbeweging ingezet

Nog eens 26% van de lokale voedingswinkels zegt van plan te zijn om binnen de twee jaar met een webwinkel te beginnen, blijkt uit een bevraging van het NSZ bij 479 voedingswinkels. "Slim gezien van die ondernemers", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ, "want zo'n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze gehaaste maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt."

 

Toch blijven de voedingswinkels qua e-commerce nog achterop hinken: gemiddeld beschikt een kwart van de kleinhandelszaken (over alle sectoren samen) inmiddels over een webwinkel. Nochtans is volgens het NSZ zo een webshop meer en meer een must als de lokale handelaars de groeiende concurrentie van supermarkten en shops bij tankstations het hoofd willen bieden.

 

Die concurrentie blijkt moordend: het aantal lokale voedingswinkels daalt zienderogen. Op jaarbasis daalde het aantal slagers in 2014 met 2,7%, het aantal bakkers met 1,6%, het aantal groentewinkels met 1,8% en het aantal viswinkels met 2,8%, zo blijkt uit de officiële cijfers van de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top