Meer bakkers en slagers starten eigen webshop | RetailDetail

Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

Meer bakkers en slagers starten eigen webshop

In twee jaar tijd is het aantal lokale voedingswinkels met een webshop verdrievoudigd. Toch gaat het nog altijd maar om 9% van alle slagers, bakkers, vis- en groenteboeren in ons landje.

Inhaalbeweging ingezet

Nog eens 26% van de lokale voedingswinkels zegt van plan te zijn om binnen de twee jaar met een webwinkel te beginnen, blijkt uit een bevraging van het NSZ bij 479 voedingswinkels. "Slim gezien van die ondernemers", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ, "want zo'n webwinkel laat toe om ook een ander publiek te bereiken en is sowieso stilaan onontbeerlijk in deze gehaaste maatschappij waarin e-commerce jaar na jaar belangrijker wordt."

 

Toch blijven de voedingswinkels qua e-commerce nog achterop hinken: gemiddeld beschikt een kwart van de kleinhandelszaken (over alle sectoren samen) inmiddels over een webwinkel. Nochtans is volgens het NSZ zo een webshop meer en meer een must als de lokale handelaars de groeiende concurrentie van supermarkten en shops bij tankstations het hoofd willen bieden.

 

Die concurrentie blijkt moordend: het aantal lokale voedingswinkels daalt zienderogen. Op jaarbasis daalde het aantal slagers in 2014 met 2,7%, het aantal bakkers met 1,6%, het aantal groentewinkels met 1,8% en het aantal viswinkels met 2,8%, zo blijkt uit de officiële cijfers van de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.