Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Al 41 bedrijven hebben de code onderschreven om geen reclame te maken voor voedingsproducten die gericht is op kinderen tot 12 jaar. Ze houden zich daar ook goed aan: inzake reclames halen ze 99,4% op hun engagement, in scholen komen ze aan 97,5%.

Antwoord op obesitasprobleem

De code is een initiatief van de federatie van de voedingsindustrie (Fevia), de federatie van de handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). Onder de benaming Belgian Pledge hebben ze als doel het probleem van obesitas onder controle te krijgen.

 

Bij de start van de campagne in 2012 sloten zich 32 bedrijven aan, vandaag is dat aantal geklommen tot 41. Bij de ondertekenaars zitten zwaargewichten als Unilever, Mars, Coca-Cola, Danone, Vandemoortele, Tiense Suiker, IJsboerke, Ysco en Glacio, net als retailers als Delhaize, Carrefour, Colruyt, Makro, Lidl en Aldi. De adverteerders zijn samen goed voor 67% van de reclamebestedingen op tv.

 

Geen reclame en geen communicatie in scholen

De ondertekenaars engageren zich om via televisie, geschreven pers of internet geen reclame voor hun voedingswaren te maken die specifiek afgestemd is op kinderen tot 12 jaar. Dit werd gedefinieerd als reclame maken voor kijkers, luisteraars en lezers van media waarvan de doelgroep voor minstens 35% bestaat uit kinderen jonger dan 12 jaar. Alleen voor voeding met specifieke nutritionele kenmerken kan hiervan worden afgeweken.

 

Voorts engageren de betrokken bedrijven zich om geen communicatie over producten te voeren in basisscholen, behalve in de instellingen waar de directie er specifiek naar vraagt of er uitdrukkelijk mee akkoord gaat omwille van educatieve doeleinden.

 

De naleving van de code in de reclame-uitingen wordt gecontroleerd door Mindshare Monitoring, de communicatie in de scholen door professor Wim Verbeke en postdoctoraal onderzoeker Christine Hoefkens van de UGent. In het eerste kwartaal leverde dat conformiteitscores op van respectievelijk 99,4% en 97,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top