Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Al 41 bedrijven hebben de code onderschreven om geen reclame te maken voor voedingsproducten die gericht is op kinderen tot 12 jaar. Ze houden zich daar ook goed aan: inzake reclames halen ze 99,4% op hun engagement, in scholen komen ze aan 97,5%.

Antwoord op obesitasprobleem

De code is een initiatief van de federatie van de voedingsindustrie (Fevia), de federatie van de handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). Onder de benaming Belgian Pledge hebben ze als doel het probleem van obesitas onder controle te krijgen.

 

Bij de start van de campagne in 2012 sloten zich 32 bedrijven aan, vandaag is dat aantal geklommen tot 41. Bij de ondertekenaars zitten zwaargewichten als Unilever, Mars, Coca-Cola, Danone, Vandemoortele, Tiense Suiker, IJsboerke, Ysco en Glacio, net als retailers als Delhaize, Carrefour, Colruyt, Makro, Lidl en Aldi. De adverteerders zijn samen goed voor 67% van de reclamebestedingen op tv.

 

Geen reclame en geen communicatie in scholen

De ondertekenaars engageren zich om via televisie, geschreven pers of internet geen reclame voor hun voedingswaren te maken die specifiek afgestemd is op kinderen tot 12 jaar. Dit werd gedefinieerd als reclame maken voor kijkers, luisteraars en lezers van media waarvan de doelgroep voor minstens 35% bestaat uit kinderen jonger dan 12 jaar. Alleen voor voeding met specifieke nutritionele kenmerken kan hiervan worden afgeweken.

 

Voorts engageren de betrokken bedrijven zich om geen communicatie over producten te voeren in basisscholen, behalve in de instellingen waar de directie er specifiek naar vraagt of er uitdrukkelijk mee akkoord gaat omwille van educatieve doeleinden.

 

De naleving van de code in de reclame-uitingen wordt gecontroleerd door Mindshare Monitoring, de communicatie in de scholen door professor Wim Verbeke en postdoctoraal onderzoeker Christine Hoefkens van de UGent. In het eerste kwartaal leverde dat conformiteitscores op van respectievelijk 99,4% en 97,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top