Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen | RetailDetail

Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Meer bedrijven bannen reclame voor voeding voor jonge kinderen

Al 41 bedrijven hebben de code onderschreven om geen reclame te maken voor voedingsproducten die gericht is op kinderen tot 12 jaar. Ze houden zich daar ook goed aan: inzake reclames halen ze 99,4% op hun engagement, in scholen komen ze aan 97,5%.

Antwoord op obesitasprobleem

De code is een initiatief van de federatie van de voedingsindustrie (Fevia), de federatie van de handel en diensten (Comeos) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). Onder de benaming Belgian Pledge hebben ze als doel het probleem van obesitas onder controle te krijgen.

 

Bij de start van de campagne in 2012 sloten zich 32 bedrijven aan, vandaag is dat aantal geklommen tot 41. Bij de ondertekenaars zitten zwaargewichten als Unilever, Mars, Coca-Cola, Danone, Vandemoortele, Tiense Suiker, IJsboerke, Ysco en Glacio, net als retailers als Delhaize, Carrefour, Colruyt, Makro, Lidl en Aldi. De adverteerders zijn samen goed voor 67% van de reclamebestedingen op tv.

 

Geen reclame en geen communicatie in scholen

De ondertekenaars engageren zich om via televisie, geschreven pers of internet geen reclame voor hun voedingswaren te maken die specifiek afgestemd is op kinderen tot 12 jaar. Dit werd gedefinieerd als reclame maken voor kijkers, luisteraars en lezers van media waarvan de doelgroep voor minstens 35% bestaat uit kinderen jonger dan 12 jaar. Alleen voor voeding met specifieke nutritionele kenmerken kan hiervan worden afgeweken.

 

Voorts engageren de betrokken bedrijven zich om geen communicatie over producten te voeren in basisscholen, behalve in de instellingen waar de directie er specifiek naar vraagt of er uitdrukkelijk mee akkoord gaat omwille van educatieve doeleinden.

 

De naleving van de code in de reclame-uitingen wordt gecontroleerd door Mindshare Monitoring, de communicatie in de scholen door professor Wim Verbeke en postdoctoraal onderzoeker Christine Hoefkens van de UGent. In het eerste kwartaal leverde dat conformiteitscores op van respectievelijk 99,4% en 97,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.