Meer omzet, minder operationele winst voor Ahold

Meer omzet, minder operationele winst voor Ahold

Dankzij een groeiende omzet in zijn hoofdmarkten Nederland - met dank aan België! - en de Verenigde Staten heeft Ahold, het concern boven onder meer Albert Heijn en Bol.com, een goed derde kwartaal achter de rug.

"Sterke omzetgroei" in België

Ahold zag tussen juni en september zijn omzet stijgen tot 7,47 miljard euro (+1,9% of +1,5% bij gelijkgebleven wisselkoersen). De Nederlandse en Belgische activiteiten nemen daarvan 2,6 miljard euro voor hun rekening (+1,4%). Winkels die langer dan een jaar open zijn kennen een omzetdaling met 1,1%, maar Ahold spreekt wel van een "sterke omzetgroei" in België.

 

De gemakswinkels "Albert Heijn to go" zien na de vernieuwing hun verkoop met 10% stijgen (tot nog toe zijn al 20 AH to go's vernieuwd), terwijl de online-activiteiten "opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei" laten optekenen.

 

Ook in de VS boert Ahold goed: de omzet steeg er 1,6% tot 4,5 miljard euro, dankzij een "verbeterde klantenpropositie" die al in ruim de helft van de vestigingen 501 om precies te zijn werd uitgerold. "Het marktaandeel van Ahold USA was hoger dan vorig jaar, dankzij de New England divisie. Bij Giant Landover stond het marktaandeel nog steeds onder druk." Al werd het Nederlandse concern ook een handje geholpen door een staking bij concurrent Market Basket.

 

Hogere investeringen, duurdere grondstoffen

De onderliggende bedrijfswinst klokte het voorbije kwartaal af op 285 miljoen euro: dat is wel 5% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar toch beter dan de 280 miljoen waar analisten op hadden gerekend. De nettowinst steeg dan weer met een knappe 7,9% tot 178 miljoen euro.

 

De onderliggende operationele marge bedroeg voor de Nederlands-Belgische activiteiten 4,9%, tegen 5,3% een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in de internetwinkel Bol.com. In de Verenigde Staten bleef de marge in vergelijking met het tweede kwartaal status quo op 3,8%, al is er op jaarbasis wel een daling door hogere investeringen in de winkelformules en gestegen grondstofprijzen voor vlees.

 

"We zien in het derde kwartaal een verbetering van de omzetontwikkeling in de VS en Nederland bij een stabiele marge ten opzichte van het vorige kwartaal, exclusief de invloed van de overname van de SPAR-winkels ", aldus een tevreden topman Dick Boer.

 

"In Tsjechië (goed voor een netto-omzet van 367 miljoen euro, nvdr.) vordert de integratie van SPAR goed. Wij zijn tevreden over de prestaties van de winkels die naar het Albert-merk omgebouwd zijn en de verwachting is dat we tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 alle winkels hebben omgebouwd", klinkt het nog.

 

"Hopen op tekenen van verbetering in 2015"

Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse en Belgische markt nog wel een tijdje zal aanhouden. "Van inflatie is nauwelijks sprake en van economische groei evenmin", zei de topman, die echter wel beterschap ziet: "Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de consument naar de economie kijkt."

 

Toch denkt Dick Boer niet dat "het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015. Met de voortdurende investeringen in onze klantpropositie en de verdere ontwikkeling van onze formules en ons productaanbod verwachten we een aanhoudende verbetering van de omzetontwikkeling."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top