Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Vleeswarenproducent Ter Beke heeft vorig jaar zijn omzet net onder de 400 miljoen euro zien zakken. Toch wist de groep zijn nettowinst met liefst 31% te verhogen.

Paardenvleesschandaal: bladzijde omgedraaid

Ter Beke boekte in 2014 een omzet van 399,7 miljoen euro, dat is 1,8% minder dan in 2013 - een daling die volledig op rekening komt van de divisie Vleeswaren. De groep stopte vorig jaar de productie van gedroogde en gezouten vleeswaren in haar vestiging bij Herstal (Luik), wat leidde tot een omzetdaling van 3,3% in de divisie.

 

De afdeling Bereide gerechten (Come a Casa) zag haar omzet dan weer groeien met 1,8% dankzij een optimalisering van het productgamma. "Come a Casa bevestigt opnieuw zijn leidende positie als trekker van de verse mediterrane maaltijden in België", klinkt het bij Ter Beke, dat daarmee de pijnlijke bladzijde van het paardenvleesschandaal in 2013 definitief heeft omgedraaid. Intussen is ook de nieuwe fabriek voor bereide gerechten in het Poolse Opole in gebruik sinds begin oktober 2014.

 

Rendabiliteit opgekrikt

Dankzij de diverse ingrepen in beide divisies is Ter Beke er wel in geslaagd zijn rendabiliteit te verbeteren: ondanks de omzetdaling wist het bedrijf zijn nettowinst met ruim 31% te verhogen tot 8,1 miljoen euro.

 

Het management wil ook dit jaar blijven focussen op "de rendabiliteit van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie" en rekent dan ook op een beter resultaat voor 2015. De ontwikkeling van een assortiment salami-snacks, de vernieuwing van het paté-gamma, de herlancering van het topgamma bedieningsvleeswaren onder het merk Daniël Coopman en het nieuwe assortiment hersluitbare verpakkingen voor de Nederlandse en de Engelse markt moeten de divisie Vleeswaren opnieuw laten aanknopen met groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top