Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Vleeswarenproducent Ter Beke heeft vorig jaar zijn omzet net onder de 400 miljoen euro zien zakken. Toch wist de groep zijn nettowinst met liefst 31% te verhogen.

Paardenvleesschandaal: bladzijde omgedraaid

Ter Beke boekte in 2014 een omzet van 399,7 miljoen euro, dat is 1,8% minder dan in 2013 - een daling die volledig op rekening komt van de divisie Vleeswaren. De groep stopte vorig jaar de productie van gedroogde en gezouten vleeswaren in haar vestiging bij Herstal (Luik), wat leidde tot een omzetdaling van 3,3% in de divisie.

 

De afdeling Bereide gerechten (Come a Casa) zag haar omzet dan weer groeien met 1,8% dankzij een optimalisering van het productgamma. "Come a Casa bevestigt opnieuw zijn leidende positie als trekker van de verse mediterrane maaltijden in België", klinkt het bij Ter Beke, dat daarmee de pijnlijke bladzijde van het paardenvleesschandaal in 2013 definitief heeft omgedraaid. Intussen is ook de nieuwe fabriek voor bereide gerechten in het Poolse Opole in gebruik sinds begin oktober 2014.

 

Rendabiliteit opgekrikt

Dankzij de diverse ingrepen in beide divisies is Ter Beke er wel in geslaagd zijn rendabiliteit te verbeteren: ondanks de omzetdaling wist het bedrijf zijn nettowinst met ruim 31% te verhogen tot 8,1 miljoen euro.

 

Het management wil ook dit jaar blijven focussen op "de rendabiliteit van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie" en rekent dan ook op een beter resultaat voor 2015. De ontwikkeling van een assortiment salami-snacks, de vernieuwing van het paté-gamma, de herlancering van het topgamma bedieningsvleeswaren onder het merk Daniël Coopman en het nieuwe assortiment hersluitbare verpakkingen voor de Nederlandse en de Engelse markt moeten de divisie Vleeswaren opnieuw laten aanknopen met groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top