Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Meer winst voor Ter Beke ondanks lichte omzetdaling

Vleeswarenproducent Ter Beke heeft vorig jaar zijn omzet net onder de 400 miljoen euro zien zakken. Toch wist de groep zijn nettowinst met liefst 31% te verhogen.

Paardenvleesschandaal: bladzijde omgedraaid

Ter Beke boekte in 2014 een omzet van 399,7 miljoen euro, dat is 1,8% minder dan in 2013 - een daling die volledig op rekening komt van de divisie Vleeswaren. De groep stopte vorig jaar de productie van gedroogde en gezouten vleeswaren in haar vestiging bij Herstal (Luik), wat leidde tot een omzetdaling van 3,3% in de divisie.

 

De afdeling Bereide gerechten (Come a Casa) zag haar omzet dan weer groeien met 1,8% dankzij een optimalisering van het productgamma. "Come a Casa bevestigt opnieuw zijn leidende positie als trekker van de verse mediterrane maaltijden in België", klinkt het bij Ter Beke, dat daarmee de pijnlijke bladzijde van het paardenvleesschandaal in 2013 definitief heeft omgedraaid. Intussen is ook de nieuwe fabriek voor bereide gerechten in het Poolse Opole in gebruik sinds begin oktober 2014.

 

Rendabiliteit opgekrikt

Dankzij de diverse ingrepen in beide divisies is Ter Beke er wel in geslaagd zijn rendabiliteit te verbeteren: ondanks de omzetdaling wist het bedrijf zijn nettowinst met ruim 31% te verhogen tot 8,1 miljoen euro.

 

Het management wil ook dit jaar blijven focussen op "de rendabiliteit van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie" en rekent dan ook op een beter resultaat voor 2015. De ontwikkeling van een assortiment salami-snacks, de vernieuwing van het paté-gamma, de herlancering van het topgamma bedieningsvleeswaren onder het merk Daniël Coopman en het nieuwe assortiment hersluitbare verpakkingen voor de Nederlandse en de Engelse markt moeten de divisie Vleeswaren opnieuw laten aanknopen met groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top