Metro slankt cash & carry-activiteiten af

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

De Duitse retailgroep Metro gaat zijn ‘cash & carry’-activiteiten terugtrekken uit een aantal bijkomende landen. De middelen die daarmee worden vrijgemaakt, worden geïnvesteerd in een reorganisatie van het concern in thuisland Duitsland. Bovendien wil de keten ook meer inzetten op e-commerce, een trein die ze tot nog toe heeft gemist.

Terugtrekking uit meerdere landen

Volgens Lebensmittel Zeitung staat een terugtrekking uit Bulgarije, Egypte, Kazachstan en Japan, waar rode cijfers worden geschreven, op de agenda. Die landen gelden immers als omzet-lichtgewichten. Eerder werd de cash & carry-activiteit in het Verenigd Koninkrijk al van de hand gedaan. Een terugtocht uit China zou daarentegen niet ter discussie staan: Metro zou er zelfs op termijn verder willen investeren.

 

Dat het aantal landen waarin Metro Group – dat onder meer Makro, Saturn en Media-Markt overkoepelt – aanwezig is, wordt afgeslankt, gebeurt deels gedwongen: het concern heeft onvoldoende financiële slagkracht om de expansie in 28 landen op hetzelfde moment te ondersteunen.

 

Het grootste werk blijft trouwens in Duitsland zelf te doen: in het eerste kwartaal van 2013 liep de omzet er in de cash & carry met 4,0% terug. Om de onderneming terug op het groeipad te brengen, heeft de concernleiding zestien prioriteiten vastgelegd. Die gaan van een vereenvoudiging van de processen tot het zoeken van synergiën.

 

Nieuwe stoelendans aan Metro-top

De geplande reorganisaties gaan ook gepaard met een verschuiving in het leidinggevend personeel: zo wordt Antonio Baptista van Real overgeheveld naar het moederhuis om daar de slabakkende non-fooddivisie op orde te brengen. Hij zal ze land per land moeten aanpakken en daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Olaf Koch, die het bestuur van de cash & carry naar zich toe heeft getrokken.

 

Het bedrijf wil ook e-commerce verder uitbouwen als een van de pijlers van de toekomstige groei. Dat zal evenwel geen makkelijke opgave zijn, omdat het riskeert om een stuk van de bestaande activiteit in de winkels te kannibaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top