Metro slankt cash & carry-activiteiten af | RetailDetail

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

De Duitse retailgroep Metro gaat zijn ‘cash & carry’-activiteiten terugtrekken uit een aantal bijkomende landen. De middelen die daarmee worden vrijgemaakt, worden geïnvesteerd in een reorganisatie van het concern in thuisland Duitsland. Bovendien wil de keten ook meer inzetten op e-commerce, een trein die ze tot nog toe heeft gemist.

Terugtrekking uit meerdere landen

Volgens Lebensmittel Zeitung staat een terugtrekking uit Bulgarije, Egypte, Kazachstan en Japan, waar rode cijfers worden geschreven, op de agenda. Die landen gelden immers als omzet-lichtgewichten. Eerder werd de cash & carry-activiteit in het Verenigd Koninkrijk al van de hand gedaan. Een terugtocht uit China zou daarentegen niet ter discussie staan: Metro zou er zelfs op termijn verder willen investeren.

 

Dat het aantal landen waarin Metro Group – dat onder meer Makro, Saturn en Media-Markt overkoepelt – aanwezig is, wordt afgeslankt, gebeurt deels gedwongen: het concern heeft onvoldoende financiële slagkracht om de expansie in 28 landen op hetzelfde moment te ondersteunen.

 

Het grootste werk blijft trouwens in Duitsland zelf te doen: in het eerste kwartaal van 2013 liep de omzet er in de cash & carry met 4,0% terug. Om de onderneming terug op het groeipad te brengen, heeft de concernleiding zestien prioriteiten vastgelegd. Die gaan van een vereenvoudiging van de processen tot het zoeken van synergiën.

 

Nieuwe stoelendans aan Metro-top

De geplande reorganisaties gaan ook gepaard met een verschuiving in het leidinggevend personeel: zo wordt Antonio Baptista van Real overgeheveld naar het moederhuis om daar de slabakkende non-fooddivisie op orde te brengen. Hij zal ze land per land moeten aanpakken en daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Olaf Koch, die het bestuur van de cash & carry naar zich toe heeft getrokken.

 

Het bedrijf wil ook e-commerce verder uitbouwen als een van de pijlers van de toekomstige groei. Dat zal evenwel geen makkelijke opgave zijn, omdat het riskeert om een stuk van de bestaande activiteit in de winkels te kannibaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.