Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd | RetailDetail

Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Michele Ferrero, de 'vader' van Nutella, is zaterdag overleden. De Italiaan, die miljardair werd met het populaire broodbeleg en tal van andere zoetigheden, overleed in zijn woonplaats in Monaco.

Van 'oorlogsalternatief' tot populairste chocopasta

De familie Ferrero was afkomstig uit het Italiaanse Alba, een stadje in de noordwestelijke regio Piemonte, waar nu nog altijd het hoofdkwartier van de groep Ferrero gevestigd is. Daar runden Michele's ouders, Pietro en Piera Ferrero, een bakkerijtje. Omdat echte chocolade tijdens de Tweede Wereldoorlog bijzonder schaars was, zochten ze naar een alternatief voor op hun taartjes - en dat vonden ze uiteindelijk in hazelnotenpasta.

 

Michele Ferrero nam in 1949 de zaak, die intussen was uitgegroeid tot een klein fabriekje, over en lanceerde de hazelnotenpasta onder de merknaam Nutella in 1964. Acht jaar eerder had hij al de Mon Chéri-praline gelanceerd. Later zouden nog andere toppers als Kinderchocolade (1968), Tic Tac (1969) en Ferrero Rocher (1982) volgen. 

 

In 1997 liet Michele Ferrero de operationele leiding van het bedrijf over aan zijn twee zonen, Giovanni en Pietro (die in 2011 aan een hartaanval overleed). Michele Ferrero was al een tijdje ziek. Hij werd 89 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.