Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Michele Ferrero overleden op 89-jarige leeftijd

Michele Ferrero, de 'vader' van Nutella, is zaterdag overleden. De Italiaan, die miljardair werd met het populaire broodbeleg en tal van andere zoetigheden, overleed in zijn woonplaats in Monaco.

Van 'oorlogsalternatief' tot populairste chocopasta

De familie Ferrero was afkomstig uit het Italiaanse Alba, een stadje in de noordwestelijke regio Piemonte, waar nu nog altijd het hoofdkwartier van de groep Ferrero gevestigd is. Daar runden Michele's ouders, Pietro en Piera Ferrero, een bakkerijtje. Omdat echte chocolade tijdens de Tweede Wereldoorlog bijzonder schaars was, zochten ze naar een alternatief voor op hun taartjes - en dat vonden ze uiteindelijk in hazelnotenpasta.

 

Michele Ferrero nam in 1949 de zaak, die intussen was uitgegroeid tot een klein fabriekje, over en lanceerde de hazelnotenpasta onder de merknaam Nutella in 1964. Acht jaar eerder had hij al de Mon Chéri-praline gelanceerd. Later zouden nog andere toppers als Kinderchocolade (1968), Tic Tac (1969) en Ferrero Rocher (1982) volgen. 

 

In 1997 liet Michele Ferrero de operationele leiding van het bedrijf over aan zijn twee zonen, Giovanni en Pietro (die in 2011 aan een hartaanval overleed). Michele Ferrero was al een tijdje ziek. Hij werd 89 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top