Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Zeven warenhuisketens – onder meer Delhaize, Carrefour en Colruyt – hebben jarenlang prijsafspraken gemaakt over verzorgingsproducten, zegt de Raad voor de Mededinging. Daardoor betaalde de consument te veel voor onder meer shampoo, zeep, tandpasta, toiletpapier en luiers. Als de retailers daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen miljoenenboetes boven het hoofd.

Afspraken via leveranciers

De praktijken gaan terug tot de periode 2002-2007. De prijsafspraken gebeurden niet rechtstreeks, maar via de tussenkomst van de leverancier. Die werd gepolst of een concurrent zijn prijzen niet zou willen optrekken.

 

De geviseerde goederen zijn goed voor een jaaromzet van 900 miljoen euro in ons land. 80% van dat verkoopcijfer wordt gerealiseerd in de betrokken warenhuizen. Volgens de Raad gaat het om "zeer zware inbreuken waarvoor geen verzachtende omstandigheden zijn".

 

Onderzoek sinds 2007

De Raad van de Mededinging werkte vijf jaar aan het dossier. In 2007 verrichtte het Auditoraat van de Raad al huiszoekingen, waarbij onder meer e-mailverkeer in beslag werd genomen. Naast zeven distributeurs zijn ook elf leveranciers in de zaak betrokken. Die krijgen nu de tijd om hun visie kenbaar te maken, nadien volgt de uitspraak.

 

Als de supermarkten daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen zware boetes boven het hoofd. Ze worden bepaald door de aard van de inbreuk, het marktaandeel van de beklaagde en de economische impact van het verstorend effect. Ook de omzet van het bedrijf en de duur van de inbreuk spelen een rol. De boetes kunnen volgens de Standaard oplopen tot 10% van de jaaromzet uit 2007. Alleen al voor de grote drie – Delhaize, Carrefour en Colruyt – kan de claim dan oplopen tot 10 miljard euro.

 

De Raad voor de Mededinging heeft als taak de belangen van de consument te verdedigen door ervoor te zorgen dat de regels van de vrije concurrentie worden gevolgd en er geen marktverstorende afspraken worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top