Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Zeven warenhuisketens – onder meer Delhaize, Carrefour en Colruyt – hebben jarenlang prijsafspraken gemaakt over verzorgingsproducten, zegt de Raad voor de Mededinging. Daardoor betaalde de consument te veel voor onder meer shampoo, zeep, tandpasta, toiletpapier en luiers. Als de retailers daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen miljoenenboetes boven het hoofd.

Afspraken via leveranciers

De praktijken gaan terug tot de periode 2002-2007. De prijsafspraken gebeurden niet rechtstreeks, maar via de tussenkomst van de leverancier. Die werd gepolst of een concurrent zijn prijzen niet zou willen optrekken.

 

De geviseerde goederen zijn goed voor een jaaromzet van 900 miljoen euro in ons land. 80% van dat verkoopcijfer wordt gerealiseerd in de betrokken warenhuizen. Volgens de Raad gaat het om "zeer zware inbreuken waarvoor geen verzachtende omstandigheden zijn".

 

Onderzoek sinds 2007

De Raad van de Mededinging werkte vijf jaar aan het dossier. In 2007 verrichtte het Auditoraat van de Raad al huiszoekingen, waarbij onder meer e-mailverkeer in beslag werd genomen. Naast zeven distributeurs zijn ook elf leveranciers in de zaak betrokken. Die krijgen nu de tijd om hun visie kenbaar te maken, nadien volgt de uitspraak.

 

Als de supermarkten daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen zware boetes boven het hoofd. Ze worden bepaald door de aard van de inbreuk, het marktaandeel van de beklaagde en de economische impact van het verstorend effect. Ook de omzet van het bedrijf en de duur van de inbreuk spelen een rol. De boetes kunnen volgens de Standaard oplopen tot 10% van de jaaromzet uit 2007. Alleen al voor de grote drie – Delhaize, Carrefour en Colruyt – kan de claim dan oplopen tot 10 miljard euro.

 

De Raad voor de Mededinging heeft als taak de belangen van de consument te verdedigen door ervoor te zorgen dat de regels van de vrije concurrentie worden gevolgd en er geen marktverstorende afspraken worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top