Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Zeven warenhuisketens – onder meer Delhaize, Carrefour en Colruyt – hebben jarenlang prijsafspraken gemaakt over verzorgingsproducten, zegt de Raad voor de Mededinging. Daardoor betaalde de consument te veel voor onder meer shampoo, zeep, tandpasta, toiletpapier en luiers. Als de retailers daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen miljoenenboetes boven het hoofd.

Afspraken via leveranciers

De praktijken gaan terug tot de periode 2002-2007. De prijsafspraken gebeurden niet rechtstreeks, maar via de tussenkomst van de leverancier. Die werd gepolst of een concurrent zijn prijzen niet zou willen optrekken.

 

De geviseerde goederen zijn goed voor een jaaromzet van 900 miljoen euro in ons land. 80% van dat verkoopcijfer wordt gerealiseerd in de betrokken warenhuizen. Volgens de Raad gaat het om "zeer zware inbreuken waarvoor geen verzachtende omstandigheden zijn".

 

Onderzoek sinds 2007

De Raad van de Mededinging werkte vijf jaar aan het dossier. In 2007 verrichtte het Auditoraat van de Raad al huiszoekingen, waarbij onder meer e-mailverkeer in beslag werd genomen. Naast zeven distributeurs zijn ook elf leveranciers in de zaak betrokken. Die krijgen nu de tijd om hun visie kenbaar te maken, nadien volgt de uitspraak.

 

Als de supermarkten daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen zware boetes boven het hoofd. Ze worden bepaald door de aard van de inbreuk, het marktaandeel van de beklaagde en de economische impact van het verstorend effect. Ook de omzet van het bedrijf en de duur van de inbreuk spelen een rol. De boetes kunnen volgens de Standaard oplopen tot 10% van de jaaromzet uit 2007. Alleen al voor de grote drie – Delhaize, Carrefour en Colruyt – kan de claim dan oplopen tot 10 miljard euro.

 

De Raad voor de Mededinging heeft als taak de belangen van de consument te verdedigen door ervoor te zorgen dat de regels van de vrije concurrentie worden gevolgd en er geen marktverstorende afspraken worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top