Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour | RetailDetail

Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Miljardenboete dreigt voor onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour

Zeven warenhuisketens – onder meer Delhaize, Carrefour en Colruyt – hebben jarenlang prijsafspraken gemaakt over verzorgingsproducten, zegt de Raad voor de Mededinging. Daardoor betaalde de consument te veel voor onder meer shampoo, zeep, tandpasta, toiletpapier en luiers. Als de retailers daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen miljoenenboetes boven het hoofd.

Afspraken via leveranciers

De praktijken gaan terug tot de periode 2002-2007. De prijsafspraken gebeurden niet rechtstreeks, maar via de tussenkomst van de leverancier. Die werd gepolst of een concurrent zijn prijzen niet zou willen optrekken.

 

De geviseerde goederen zijn goed voor een jaaromzet van 900 miljoen euro in ons land. 80% van dat verkoopcijfer wordt gerealiseerd in de betrokken warenhuizen. Volgens de Raad gaat het om "zeer zware inbreuken waarvoor geen verzachtende omstandigheden zijn".

 

Onderzoek sinds 2007

De Raad van de Mededinging werkte vijf jaar aan het dossier. In 2007 verrichtte het Auditoraat van de Raad al huiszoekingen, waarbij onder meer e-mailverkeer in beslag werd genomen. Naast zeven distributeurs zijn ook elf leveranciers in de zaak betrokken. Die krijgen nu de tijd om hun visie kenbaar te maken, nadien volgt de uitspraak.

 

Als de supermarkten daadwerkelijk worden veroordeeld, hangen hen zware boetes boven het hoofd. Ze worden bepaald door de aard van de inbreuk, het marktaandeel van de beklaagde en de economische impact van het verstorend effect. Ook de omzet van het bedrijf en de duur van de inbreuk spelen een rol. De boetes kunnen volgens de Standaard oplopen tot 10% van de jaaromzet uit 2007. Alleen al voor de grote drie – Delhaize, Carrefour en Colruyt – kan de claim dan oplopen tot 10 miljard euro.

 

De Raad voor de Mededinging heeft als taak de belangen van de consument te verdedigen door ervoor te zorgen dat de regels van de vrije concurrentie worden gevolgd en er geen marktverstorende afspraken worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".