Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat voedingsbedrijven geen misleidende verpakkingen meer mogen gebruiken voor hun producten. Zo mogen producten die niet in de voeding zitten ook niet meer op de verpakking staan.

Correcte ingrediëntenlijst niet voldoende

De uitspraak komt er nadat een Duits bedrijf was aangeklaagd voor zijn verpakking van frambozen-vanillethee. Op de verpakking stonden afbeeldingen van frambozen en vanille, terwijl die niet aanwezig waren in de thee. Volgens het bedrijf kon dat, omdat ze ook niet op de ingrediëntenlijst stonden.


Hoewel het nu de Duitse rechter is die moet beslissen of er bij de theeverpakking in kwestie effectief sprake is van misleiding van de consument, heeft het Europees Hof naar aanleiding van deze zaak wel al een duidelijk algemeen standpunt ingenomen.


Volgens Test-Aankoop gebeuren zulke praktijken ook in België en verschuilen ook hier de producenten zich achter de ingrediëntenlijst. De consumentenorganisatie zegt dat men echter niet van de consument kan verwachten dat die telkens de volledige ingrediëntenlijst doorneemt, om na te gaan of wat op verpakking staat ook daadwerkelijk aanwezig is in het product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top