Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat voedingsbedrijven geen misleidende verpakkingen meer mogen gebruiken voor hun producten. Zo mogen producten die niet in de voeding zitten ook niet meer op de verpakking staan.

Correcte ingrediëntenlijst niet voldoende

De uitspraak komt er nadat een Duits bedrijf was aangeklaagd voor zijn verpakking van frambozen-vanillethee. Op de verpakking stonden afbeeldingen van frambozen en vanille, terwijl die niet aanwezig waren in de thee. Volgens het bedrijf kon dat, omdat ze ook niet op de ingrediëntenlijst stonden.


Hoewel het nu de Duitse rechter is die moet beslissen of er bij de theeverpakking in kwestie effectief sprake is van misleiding van de consument, heeft het Europees Hof naar aanleiding van deze zaak wel al een duidelijk algemeen standpunt ingenomen.


Volgens Test-Aankoop gebeuren zulke praktijken ook in België en verschuilen ook hier de producenten zich achter de ingrediëntenlijst. De consumentenorganisatie zegt dat men echter niet van de consument kan verwachten dat die telkens de volledige ingrediëntenlijst doorneemt, om na te gaan of wat op verpakking staat ook daadwerkelijk aanwezig is in het product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top