Misleidende verpakkingen bij voeding verboden | RetailDetail

Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Misleidende verpakkingen bij voeding verboden

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat voedingsbedrijven geen misleidende verpakkingen meer mogen gebruiken voor hun producten. Zo mogen producten die niet in de voeding zitten ook niet meer op de verpakking staan.

Correcte ingrediëntenlijst niet voldoende

De uitspraak komt er nadat een Duits bedrijf was aangeklaagd voor zijn verpakking van frambozen-vanillethee. Op de verpakking stonden afbeeldingen van frambozen en vanille, terwijl die niet aanwezig waren in de thee. Volgens het bedrijf kon dat, omdat ze ook niet op de ingrediëntenlijst stonden.


Hoewel het nu de Duitse rechter is die moet beslissen of er bij de theeverpakking in kwestie effectief sprake is van misleiding van de consument, heeft het Europees Hof naar aanleiding van deze zaak wel al een duidelijk algemeen standpunt ingenomen.


Volgens Test-Aankoop gebeuren zulke praktijken ook in België en verschuilen ook hier de producenten zich achter de ingrediëntenlijst. De consumentenorganisatie zegt dat men echter niet van de consument kan verwachten dat die telkens de volledige ingrediëntenlijst doorneemt, om na te gaan of wat op verpakking staat ook daadwerkelijk aanwezig is in het product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.