Mondelez doet beter dan verwacht | RetailDetail

Mondelez doet beter dan verwacht

Mondelez doet beter dan verwacht

Mondelez International heeft in het tweede kwartaal zijn voortdurende omzetdaling beter dan verwacht kunnen beperken. Hogere prijzen en minder kosten hielpen het bedrijf (een beetje) om de impact van een sterke dollar te weerstaan.

Toch nog sterke terugval

Toch viel de omzet van Mondelez in het kwartaal met 9% terug ten opzichte van een jaar eerder, van 8,44 naar 7,66 miljard dollar (net geen zeven miljard euro). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet daalt. Analisten hadden voor het kwartaal een omzet van 7,49 miljard dollar (6,8 miljard euro) verwacht. In Europa, de grootste markt van Mondelez, viel de omzet terug met 16,7% tot 2,82 miljard dollar (2,5 miljard euro).

 

De winst kreeg nog een zwaardere klap dan de omzet: voor het volledige bedrijf viel de winst terug met 35%, van 622 naar 406 miljoen dollar (370 miljoen euro).

 

Mondelez verwacht over het volledige jaar een vergelijkbare omzetgroei van minstens 3% te halen. Eerder had het slechts een omzetgroei van 1% voorspeld. Vooral hogere prijzen en meer investeringen in marketing moeten de omzet omhoog drijven.

 

Begin mei werd de fusie tussen de koffieafdeling van Mondelez en DE Master Blenders nog goedgekeurd, die samengingen tot het nieuwe bedrijf Jacobs Douwe Egberts. Mondelez zegt dat de resultaten van zijn koffieafdeling vanaf volgend kwartaal niet meer bij de resultaten zullen worden gevoegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.