Mondelez doet beter dan verwacht

Mondelez doet beter dan verwacht

Mondelez International heeft in het tweede kwartaal zijn voortdurende omzetdaling beter dan verwacht kunnen beperken. Hogere prijzen en minder kosten hielpen het bedrijf (een beetje) om de impact van een sterke dollar te weerstaan.

Toch nog sterke terugval

Toch viel de omzet van Mondelez in het kwartaal met 9% terug ten opzichte van een jaar eerder, van 8,44 naar 7,66 miljard dollar (net geen zeven miljard euro). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet daalt. Analisten hadden voor het kwartaal een omzet van 7,49 miljard dollar (6,8 miljard euro) verwacht. In Europa, de grootste markt van Mondelez, viel de omzet terug met 16,7% tot 2,82 miljard dollar (2,5 miljard euro).

 

De winst kreeg nog een zwaardere klap dan de omzet: voor het volledige bedrijf viel de winst terug met 35%, van 622 naar 406 miljoen dollar (370 miljoen euro).

 

Mondelez verwacht over het volledige jaar een vergelijkbare omzetgroei van minstens 3% te halen. Eerder had het slechts een omzetgroei van 1% voorspeld. Vooral hogere prijzen en meer investeringen in marketing moeten de omzet omhoog drijven.

 

Begin mei werd de fusie tussen de koffieafdeling van Mondelez en DE Master Blenders nog goedgekeurd, die samengingen tot het nieuwe bedrijf Jacobs Douwe Egberts. Mondelez zegt dat de resultaten van zijn koffieafdeling vanaf volgend kwartaal niet meer bij de resultaten zullen worden gevoegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top